Genderteam Zuid-Nederland

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
LauraSakura
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2018, 12:49
Gender: Trans MtF

Genderteam Zuid-Nederland

Bericht door LauraSakura »

Ik zit sinds april bij Genderteam Zuid-Nederland. Dit is nog een vrij jong genderteam wat in samenwerking met Oog bezig is om voor volwassenen het traject op te zetten (voorheen alleen kinderen via mutsaertstichting). https://oogpsychologen.nl/gendercentrum-zuid-nederland/

Nu loopt niet altijd alles even soepel zo heeft het bijvoorbeeld heel lang geduurd om de hormonen/endocrinoloog op gang te krijgen ookal had ik een endocrinoloog voor hun gevonden die al jaren hormoonbehandelingen verricht bij transgenders en samenwerkt met VU en voorheen Psycho Informa.

Nu probeer ik soms wel eens reviews of ervaringen te vinden (zorgkaart, forums) maar het Genderteam Zuid-Nederland wordt eigenlijk nergens benoemd en ik weet wel zeker dat ik niet de enige transgender patient daar ben. (en ook niet de enige ben die vaak flink bij het genderteam moet zeuren om ook maar iets geregeld te krijgen....vooral omdat ze zelf vaak dingen vergeten).

Nu ben ik bezig met het plannen van me vervolg stappen. SRS, ontharing etc. maar voel me soms radeloos wat ik nu moet, ik heb een genderteam wat officieel ook samenwerkt met het VU, maar ze krijgen maar weinig geregeld. Moet ik me huisarts me laten doorverwijzen naar het VU? Maarja dan kom ik op die wachtlijst, ookal heb ik al me diagnose en hormonen. Maar wil graag me vervolgstappen kunnen regelen en tot op heden lijken hun nog lang niet in staat die stappen te kunnen aanbieden.

Dus zijn er mensen die ook bij Genderteam Zuid Nederland zitten? Herkennen jullie mijn ervaringen en zo ja hoe gaan jullie ermee om?
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Genderteam Zuid-Nederland

Bericht door Emma »

Het VUmc zou voor de SRS zj-instromers moeten gaan accepteren maar doen dat nog niet. Voor een SRS zul je dan naar het buitenland moeten. Alle andere dingen kunnen gewoon in Nederland.

Logopedie: verwijzing aan de huisarts vragen
Gezichtsontharing: verklaring van OOG waarmee je naar de endocrinoloog bent geweest gebruiken om een machtiging bij je verzekering te vragen.
Adamsappelcorrectie: bij je huisarts een verwijzing naar een KNO-arts vragen en een KNO-arts vinden die wil verklaren dat je adamsappel meer dan zoveel mm uitsteekt, en daar medische foto’s als bewijs van maakt.
Borstvergroting: even wachten op de subsidieregeling.
FFS: afspraak maken met Brigitte Meijer.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
LauraSakura
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2018, 12:49
Gender: Trans MtF

Re: Genderteam Zuid-Nederland

Bericht door LauraSakura »

Bedankt voor je antwoord Emma. Logopedie heb ik al geregeld, conclusie was dat het niet nodig was, mijn stem was al hoog. Adamsappal heb ik niet en zo kan ik nog wel een aantal dingen opnoemen.

Dat is wel iets interessants aan mijn transitie en heb het geloof ik nog niet hier op de forums zien langskomen. Tijdens de transitie werd eigenlijk 'ontdekt' in hoeverre mijn lichaam tussenin zat of niet mannelijk was. De hoeveelheid afwijkingen van de 'norm' (geen seksdrive, aanwezigheid heupen, geen adamsappel, gevorderde tepels en lichte borstvorming, weinig tot geen lichaamsbeharing, lage T waarde al pre hormonen) werd zelfs als rede gezien om navraag te doen voor bepaalde testen. Het is namelijk zo dat je hebt aangeboren intersekse (dus meteen zichtbaar aan geslacht) en er wordt tegenwoordig (ook ivm transgender vraagstuk) veel onderzoek gedaan naar zeg maar 'niet zichtbare intersekse conditie' of vormen als 'androgeenongevoeligheidssyndroom'. Mijn endocrinoloog vroeg dit na bij de VU en hoewel er veel onderzoek naar gedaan wordt internationaal is er nog geen bestaande methode om dit vast te stellen omdat ze nog niet weten waar de oorzaak zit.

Hoewel deze situatie voor de transitie vaak problemen gaf, zoals veel voor verwijfd uitgemaakt worden en dat mensen opmerkingen hadden waar mijn puberteit bleef (mijn stem was bijvoorbeeld eerst nog veel hoger en mensen vonden het nodig me daarover te treiteren). Anderzijds met de transitie maakt het veel dingen makkelijker, dankzij me heupen, geen adamsappel, geen kaaklijn, schoenen 41, handen kleiner dan me moeder etc. etc. ben ik heel snel 'passabel' geworden. Het is dat mensen het in het begin aan de pruik zagen, maar sinds me haren op lengte zijn heb ik al een paar keer reacties van mensen gehad dat als ik vertel dat ik trans ben ze reageren met "wat? Nee je neemt me in de maling" mensen geloven het soms eerst niet, wat alleen maar een voordeel is natuurlijk.

Mijn punt is ik had gehoopt dat dit vast te stellen was, immers de hedendaagse maatschappij reageert toch anders als je een briefje hebt met "het ligt aan DNA of lichaam" dan als het ligt aan wat je mentaal voelt (hoe transgender zijn momenteel aangekaart wordt). Het lijkt me wel in de toekomst interessant om te horen wat het is als ze het eenmaal gevonden hebben. Want toen ik me ging verdiepen in het hele transitie gebeuren was het voor mij al heel snel van "oh dat heb ik niet eens.....ow daar heb ik niet eens last van.....hebben mannen dat? ik niet, okay dat scheelt dan weer", het is dat ik de SRS wel nodig heb, maar de rest was op te lossen met kleding aanpassen en haren laten uitgroeien.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Genderteam Zuid-Nederland

Bericht door Emma »

Tip: kijk ook eens hier: http://nnid.nl/organisaties/
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]