Nieuwe chat! Zie dit topic.

iets niet kunnen vinden

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 564
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:48
Gender: Vrouw
Locatie: Rodenrijs

iets niet kunnen vinden

Bericht door Saskia »

Ik dacht hier ergens ooit gelezen te hebben dat een laag oestrogeen ook kan komen door dat de receptoren al bezet waren met een mindere oestrogeen variant. Nu moet ik bloed laten prikken voor cholesterol en suiker. Wil vragen om ook naar die stof te laten prikken omdat ik ik in januari weer naar de endo moet en zij weer begint over het verlagen van de pleister waarde. Omdat oestrogeen eigenlijk heel weinig heeft gedaan (weinig borst vorming, geen andere vet verdeling, niet emotioneler enz).
Kan het bericht niet terug vinden. Weet iemand welk bericht het is?
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: iets niet kunnen vinden

Bericht door Anon20190508 »

viewtopic.php?f=28&t=6284

Was dat toevallig dit topic? Ik moest meteen daaraan denken, voornamelijk wat @marianne erover zei, maar ik kan er helemaal naast zitten. Denk wel dat zij misschien meer weet :)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: iets niet kunnen vinden

Bericht door Ylse »

Ik denk deze? viewtopic.php?f=28&t=4568&p=107903&hili ... en#p107903

anders even zoeken op receptoren.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: iets niet kunnen vinden

Bericht door Emma »

Het gaat om Oestron (Estrone). Punt is dat de meeste Nederlandse laboratoria daar geen meetmethode voor in huis hebben. Het is dus geen kwestie van een extra vakje aankruisen en dan weet je het.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: iets niet kunnen vinden

Bericht door janine2363 »

Emma schreef: 10 dec 2018, 13:59 Het gaat om Oestron (Estrone).
Yup
Emma schreef: 10 dec 2018, 13:59 Punt is dat de meeste Nederlandse laboratoria daar geen meetmethode voor in huis hebben. Het is dus geen kwestie van een extra vakje aankruisen en dan weet je het.
In Belgie kan je gelukkig wel gewoon een vakje aankruisen

Uit mijn eigen bloedwaarden kan ik bevestigen wat je op ander fori kan lezen

Gel of sublinguaal pillen : Oestradiol - Oestron ratio, 1: 1.5 tot 1:2
Pillen doorslikken (1st pass liver) : Oestradiol - Oestron ratio, 1 : 6

Het laatste is voornamelijk een probleem als je hogere oestradiol bloedwaarden nastreeft b.v, > 200 ng/L ( ~= 700pmol/L)
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: iets niet kunnen vinden

Bericht door Hormoonmeisje »

Volgens mij bedoelde Saskia fytoestrogenen.
Dat zijn oestrogeen-achtige stoffen in voeding en planten, die een zwakkere bindingskracht hebben dan echte oestrogenen ( E2 - E1 - E3 ) en de receptor bezetten waardoor je eigen oestrogeen zich niet binden kan omdat het al competitie heeft.
Soja, lijnzaad, granaatappel en dergelijke bevatten het.

Saskia, wat ik me afvroeg : heb jij ooit grapefruit sap geprobeerd?
Grapefruit sap zorgt ervoor dat jouw eigen oestrogenen trager afgebroken worden, waardoor je met hogere bloedwaarden aan oestrogeen zal komen te zitten.
Misschien handig in jouw geval.

Rode en witte pompelmoessap schijnt het beste te werken.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Anon20191227
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 dec 2019, 18:43
Gender: Trans MtF

Re: iets niet kunnen vinden

Bericht door Anon20191227 »

In Groningen schrijven ze standaard Systen 50 voor als pleisterdosis. Bij VU schrijven ze standaard Systen 100 voor. Na SRS word je dosis na enkele jaren gehalveerd bij VU en UZ Gent. Hoe zit dat in Groningen? Mag je daar Systen 50 houden na je SRS operatie of moet je de Systen 50 pleisters daar doormidden doen na je SRS?
Gewoon uit nieuwsgierigheid overigens. Ik ben niet in behandeling in Groningen.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: iets niet kunnen vinden

Bericht door Emma »

Systen pleisters mag je niet eens doorknippen. Staat in de bijsluiter. Maar dat halveren van de dosis, waar heb je dat vandaan?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20191227
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 dec 2019, 18:43
Gender: Trans MtF

Re: iets niet kunnen vinden

Bericht door Anon20191227 »

Emma schreef: 25 dec 2019, 22:21 Systen pleisters mag je niet eens doorknippen. Staat in de bijsluiter. Maar dat halveren van de dosis, waar heb je dat vandaan?
Doen ze in UZ Gent. Dus ik dacht dat VU en UMCG dat ook doen.
Systen zijn matrix pleisters. Er is zelfs een kniplijn aan waarbij je ze in twee gelijke delen kan verdelen. Estradot mag je niet doorknippen.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: iets niet kunnen vinden

Bericht door Emma »

In de nieuwste bijsluiter staat niets meer over doorknippen, dus op dat punt had ik ongelijk. Niet over dat het niet mag, niet over dat er een kniplijn is.

Wel dit:(linkje)
Hoe moet u Systen gebruiken?
1. Elke pleister is apart verpakt in een zakje. Haal een zakje uit het doosje en scheur het zakje aan
de bovenzijde open bij de inkeping. Gebruik hiervoor nooit een schaar: hiermee kunt u de pleister beschadigen.
En ook:
Hoe vaak moet u Systen gebruiken?
Uw arts of apotheker heeft u wellicht verteld hoe vaak u Systen moet gebruiken. Houd u aan dit voorschrift. In het algemeen zijn de regels als volgt:
- Systen is niet bestemd voor kinderen. De hier beschreven dosering geldt alleen voor volwassenen. De behandeling wordt gestart met Systen 50. Daarna stemt uw arts de dosering (sterkte van de pleister) af op uw persoonlijke situatie.
- U moet tweemaal per week een nieuwe Systen-pleister opplakken. Plak uw eerste pleister bijvoorbeeld op maandagochtend. Verwijder deze donderdagavond en vervang hem door een nieuwe pleister. Deze vervangt u dan weer op maandagochtend en zo verder. U kunt ook voor een ander schema kiezen, bijvoorbeeld dinsdagmorgen/vrijdagavond of zondagmorgen/woensdagavond.
Wat voor soort pleister het is doet dus niet ter zake. Het heeft vermoedelijk met scherpe randjes en kans op scheuren te maken. 50 is de startdosis, en pleisters zijn er niet op gemaakt om langer dan 4 dagen te laten zitten.

Maar wat voor informatie probeer je hier te halen? Want je vraagt van alles, maar het lijkt alsof je bijna alles wat je hoort direct weer ter discussie stelt. Dat mag, want zoals je in mijn vorige antwoord ziet krijg je wel eens een antwoord dat niet helemaal klopt, maar al met al lijk je toch vooral naar bevestiging te zoeken van wat je denkt te weten. Zeker als je een veronderstelling ('bij VUmc wordt je dosering na de SRS gehalveerd") presenteert als feit.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]