Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door Marijn »

Ik moet wel zeggen dat ik de stelling dat libido gelijk staat aan testosteron niveau wel kort door de bocht vind gaan.

Als ik zoek op de betekenis van het woord, dan kom ik uit op diverse varianten van 'de behoefte aan seksualiteit'. Dat is dus een subjectief gevoel. Dus als iemand zegt dat die behoefte toegenomen is, kan je ervan uitgaan dat dat klopt. Natuurlijk geloof ik best dat het testosteron niveau die behoefte kan beïnvloeden, maar zeggen 'je testo is omlaag gegaan dus heb je minder behoefte', terwijl iemand juist aangeeft meer behoefte te voelen slaat nergens op. Dan ben je dus aan het zeggen dat jij beter weet hoe iemand zich voelt dan die persoon zelf.

Of dat libido dan samenhangt met de finasteride is een tweede.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door Hormoonmeisje »

Marijn schreef: 06 jan 2019, 13:23 Ik moet wel zeggen dat ik de stelling dat libido gelijk staat aan testosteron niveau wel kort door de bocht vind gaan.

Als ik zoek op de betekenis van het woord, dan kom ik uit op diverse varianten van 'de behoefte aan seksualiteit'. Dat is dus een subjectief gevoel. Dus als iemand zegt dat die behoefte toegenomen is, kan je ervan uitgaan dat dat klopt. Natuurlijk geloof ik best dat het testosteron niveau die behoefte kan beïnvloeden, maar zeggen 'je testo is omlaag gegaan dus heb je minder behoefte', terwijl iemand juist aangeeft meer behoefte te voelen slaat nergens op. Dan ben je dus aan het zeggen dat jij beter weet hoe iemand zich voelt dan die persoon zelf.

Of dat libido dan samenhangt met de finasteride is een tweede.
Dankjewel.
Hier heb ik wat aan. Neutraal en analyserend :)
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
JesseJessie
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 nov 2018, 16:07
Gender: Genderfluid

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door JesseJessie »

Een andere kijk, is je vermoeidheid niet aan jou slaap patroon te linken kato? Je werkt vaak tot in de late uurtjes, misschien eens proberen een ander ritme aan houden. Als dat een optie is natuurlijk😉
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door Hormoonmeisje »

JesseJessie schreef: 06 jan 2019, 23:43 Een andere kijk, is je vermoeidheid niet aan jou slaap patroon te linken kato? Je werkt vaak tot in de late uurtjes, misschien eens proberen een ander ritme aan houden. Als dat een optie is natuurlijk😉
Ik ben met hormonen begonnen he, Jesse.
Dus het kan dat de hormonen mijn slaappatroon eventjes overhoop gooien totdat de spiegel stabiliseert.

Wel keilief dat je met me meedenkt ;-)
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door Lise »

Hormoonmeisje schreef: 04 jan 2019, 15:27 Dosering van 5 mg per dag.
Weet je zeker dat je 5 mg per dag moet slikken? Als je finasteride slikt tegen haaruitval is 1 mg per dag genoeg, 5 mg is bedoeld voor prostaatproblemen.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door Lise »

trouwens, dat finasteride bij jou je libido verhoogt zou niet zo raar zijn. je lichaam maakt uit testosteron DHT aan. finasteride blokkeert dat proces gedeeltelijk. hierdoor blijft er meer ongebonden testosteron over dat niet in DHT kan worden omgezet. bij sommige mensen, in sommige lichamen, wordt er dan extra testosteron omgezet in oestrogeen (vandaar bijwerkingen als borstvorming, enz.), bij anderen kan het zorgen voor (wat) hoger testosteron.
verandering in hormoonspiegel kan soms voor een hoger libido zorgen, al is het wel vaak tijdelijk. maar verreweg de meeste mensen merken hier sowieso helemaal niks van wat er ook gebeurt, maar misschien jij wel; het internet staat vol met mensen die dezelfde bijwerking noemen (al wordt bijna elke mogelijke verandering, hoe vergezocht ook, wel door iemand op het internet aan finasteride toegeschreven, dus dat zegt ook weer niet zo veel).

maar daarom is finasteride ook alleen maar handig voor haarverlies, of prostaatproblemen, en bereik je er verder niks mee qua HRT ofzo. behalve het effect op de DHT aanmaak, verandert er verder wel iets in de marge van je hormoonspiegel, maar wat precies (heel klein beetje vervrouwelijking, heel klein beetje vermannelijking, neutraal) is beperkt en amper te meten en bovendien totaal onvoorspelbaar per persoon.