Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door Anon20190508 »

Tijgertje schreef: 05 jan 2019, 01:47 Als je met een serieus onderwerp komt waarin je zegt bij het gebruik van finasteride een hoog libido te krijgen, dan neem ik aan dat je dit kunt onderbouwen aan de hand van een bloedwaardeonderzoek. Als je vervolgens antwoord geeft dat je dit niet hebt laten meten, maar uit zelfkennis weet dan komt dat niet erg serieus op me over.

Ik vind het jammer dat je zo geagiteerd reageert, want dat is nergens goed voor. Waar je misschien geen rekening mee gehouden hebt, is dat dit deel van het forum openbaar staat en door zoekmachines wordt geïndexeerd. Als een toevallige passant op de bijwerkingen van finasteride Googeld en leest dat finasteride het libido verhoogt, dan is het wel belangrijk om hierbij te vermelden dat je dit beweerd aan de hand van jouw onderbuik gevoelens en niet aan een feitelijk onderbouwing.

Op het moment dat je met een serieus onderwerp komt, moet je ook met feiten komen. Zelfkennis hebben we in de wetenschap niet zoveel aan.
Even een domme vraag, maar kan je libido dan aan bloedwaardes aflezen? Ik dacht dat hoog libido gewoon betekende dat je meer zin hebt in seks, zit dat niet meer tussen je oren dan in je bloedwaardes...? (Klinkt neerbuigend, maar zo bedoel ik het niet. Ik wist niet dat libido zo gemeten kon worden?)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door Anon20190122 »

Je verhoogde libido is aan de 3.5 testosteron toe te schrijven.
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door Wolfy_girl »

Eros schreef: 05 jan 2019, 02:00
Tijgertje schreef: 05 jan 2019, 01:47 Als je met een serieus onderwerp komt waarin je zegt bij het gebruik van finasteride een hoog libido te krijgen, dan neem ik aan dat je dit kunt onderbouwen aan de hand van een bloedwaardeonderzoek. Als je vervolgens antwoord geeft dat je dit niet hebt laten meten, maar uit zelfkennis weet dan komt dat niet erg serieus op me over.

Ik vind het jammer dat je zo geagiteerd reageert, want dat is nergens goed voor. Waar je misschien geen rekening mee gehouden hebt, is dat dit deel van het forum openbaar staat en door zoekmachines wordt geïndexeerd. Als een toevallige passant op de bijwerkingen van finasteride Googeld en leest dat finasteride het libido verhoogt, dan is het wel belangrijk om hierbij te vermelden dat je dit beweerd aan de hand van jouw onderbuik gevoelens en niet aan een feitelijk onderbouwing.

Op het moment dat je met een serieus onderwerp komt, moet je ook met feiten komen. Zelfkennis hebben we in de wetenschap niet zoveel aan.
Even een domme vraag, maar kan je libido dan aan bloedwaardes aflezen? Ik dacht dat hoog libido gewoon betekende dat je meer zin hebt in seks, zit dat niet meer tussen je oren dan in je bloedwaardes...? (Klinkt neerbuigend, maar zo bedoel ik het niet. Ik wist niet dat libido zo gemeten kon worden?)
Het libido is afhankelijk van testosteron, zowel bij mannen als vrouwen (biologisch gezien). Bij cis vrouwen wordt de testosteron door de bijnieren aangemaakt (en 30% door de ovaria, volgens Wikipedia), waardoor het libido bij hen vaak veel lager is.
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door Tijgertje »

Is helemaal niet neerbuigend, is juist een goede vraag.

Je libido wordt bepaald aan de hand van de hoeveelheid testosteron in je bloed, uitgedrukt in nmol/l.

"Een mol is een bepaalde eenheid voor een hoeveelheid stof. Die eenheid ontstaat door simpelweg deeltjes te tellen. Een afgesproken aantal deeltjes noemen we 1 mol."

Het libido van een man ligt gemiddeld tussen de 10 en 35 nmol/L en bij vrouwen logischerwijs lager omdat vrouwen geen testosteron fabriekjes hebben (teelballen). Door gebruik van finasteride daalt het libido, dus als ons hormoonmeisje zegt dat haar libido is gestegen bedoelt ze waarschijnlijk iets anders.
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door Hormoonmeisje »

Tijgertje schreef: 05 jan 2019, 03:01 Is helemaal niet neerbuigend, is juist een goede vraag.

Je libido wordt bepaald aan de hand van de hoeveelheid testosteron in je bloed, uitgedrukt in nmol/l.

"Een mol is een bepaalde eenheid voor een hoeveelheid stof. Die eenheid ontstaat door simpelweg deeltjes te tellen. Een afgesproken aantal deeltjes noemen we 1 mol."

Het libido van een man ligt gemiddeld tussen de 10 en 35 nmol/L en bij vrouwen logischerwijs lager omdat vrouwen geen testosteron fabriekjes hebben (teelballen). Door gebruik van finasteride daalt het libido, dus als ons hormoonmeisje zegt dat haar libido is gestegen bedoelt ze waarschijnlijk iets anders.
Kijk Tiger,
het spijt me dat ik zo explosief gereageerd heb daarstraks. Maar ik haat het als men mij probeert te betuttelen alsof ik niet weet wat ik vertel.

Mijn testosteron ligt op 3.5 nmol/L en dat was voor Finasteride. Mijn libido is echt beginnen stijgen vanaf het Finasteride gebruik.

Mijn Estradiol ligt op 133 pmol/L.

Ik ben intersex en gebruikte in het verleden hormonen, moeten stoppen wegens verhoogde tumormarkers en vandaag terug begonnen met HRT.

Sinds Finasteride is mijn libido verhoogd.
Dat weet ik 100 percent zeker.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door Tijgertje »

Meten is weten.
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door Hormoonmeisje »

Overigens is libido niet zuiver van testosteron afhankelijk. Ook dopamine, endorfine en serotonine spelen een rol bij libido. Vooral serotonine. Daarom kunnen antidepressiva soms libido verlagend werken. Vooral SSRI’s ( selective reuptake inhibitors ) .

Dus zeggen dat libido in mol uitgedrukt kan worden klopt niet.
Testosteron kan in mol uitgedrukt worden, libido tout court niet.

Vrouwen die een hysterectomy en ovariectomy hebben ondergaan ervaren vaak pas terug libido wanneer oestrogeen wordt toegediend. Estradiol.

Ook Estradiol speelt een rol bij het mannelijk reproductief systeem. Te lage Estradiol kan resulteren in laag libido en onmogelijkheid tot erectie bij de man. Estradiol speelt ook een rol bij maturisatie van spermatozoïden.
Dus Estradiol en testosterone moeten in harmonie zijn in de man, om het juiste libido te creëren. Ook bij de vrouw moet testosteron en Estradiol in harmonie zijn om het juiste libido te creëren.
Progesteron kan ook libido verhogend werken bij vrouwen.
Progesteron is tevens een sterke DHT inhibitor. Net zoals Finasteride een DHT inhibitor is. Dus het verband verhoogd libido en blocken van DHT is niet eens ver gezocht.

Groetjes,
Kato
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door Wolfy_girl »

Het lijkt erop alsof je het antwoord op de topictitel voor jezelf allang weet. :P
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door Hormoonmeisje »

Wolfy_girl schreef: 05 jan 2019, 04:10 Het lijkt erop alsof je het antwoord op de topictitel voor jezelf allang weet. :P
Echt weten niet, vermoeden eerder, vandaar dat ik eens wilde horen wat anderen die Finasteride gebruikten, aan bijwerkingen ervoeren.

Mijn arts vermeldde zelfs depressie als mogelijke bijwerking maar daar heb ik nog niks van gemerkt, gelukkig.

Groetjes,
Kato
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Finasteride, effecten en side-effecten : moe en hoger libido?

Bericht door Emma »

Hormoonmeisje schreef: 04 jan 2019, 23:48
Tijgertje schreef: 04 jan 2019, 23:40 Komt allemaal niet erg serieus op me over.
Komt allemaal niet erg serieus op je over?
Ben jij mijn psychiater die mij gaat diagnosticeren?
Ik heb geen liter citroensap gevraagd. Ik heb een topic geopend met desbetreffende bijwerkingen en wie er ervaring mee had. Ik heb niet gevraagd om een folterverhoor waarna ik betutteld word met: “het komt niet serieus op mij over”.
Ik ga jouw reactie dan ook melden want die toon kan echt niet.
Salut!
Melden heeft zin als iemand de forumregels overtreedt. Lijkt me hier niet het geval, je krijgt tegenspraak. We gaan niet elk bericht waar je het niet mee eens bent beoordelen, wij zijn ook maar vrijwilligers en hebben niet oneindig tijd. Wees dus zuinig met je meldingen.

Verder, als je even finasteride opzoekt, bijvoorbeeld op Wikipedia, vind je daar wat het exact doet en veronderstelde de bijwerkingen. Op apotheek.nl vind je de officieel vastgestelde bijwerkingen.

Dat het het libido zou verhogen is dus erg onwaarschijnlijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Finasteride
https://www.apotheek.nl/medicijnen/finasteride
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie