Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vraag betreffende logopedie.

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Kams
Berichten: 49
Lid geworden op: 26 dec 2018, 17:35
Gender: Vrouw

Vraag betreffende logopedie.

Bericht door Kams »

Voorafgaand voor onze moderators: Ik wist niet zeker of dat dit de juiste plaats was voor dit onderwerk. Dus mocht het verkeerd staan, mijn excuses.

Oké, dus. Ik heb volgende week een afspraak staan bij een ‘zo te lezen op dit forum een vrij bekende en geprezen’ logopedist in Overschie.
Nou vroeg ik mij af of er dingen zijn buiten mijn ID/zorgpas die handig zijn om voor te bereiden en/of mee te brengen. En of iemand een beetje een idee heeft hoe zo’n eerste afspraak in z’n werk gaat. Want ik ben best wel een beetje zenuwachtig.

Bij voorbaat dank voor de reacties :D
Our loneliest, are found to be the kindest. The saddest among us are witnessed smiling the brightest. And our most damaged, are often our wisest. They've seen what lies behind those doors, and they do not wish it's suffering onto anyone else.
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Vraag betreffende logopedie.

Bericht door Hormoonmeisje »

Kams schreef: 08 jan 2019, 12:27 Voorafgaand voor onze moderators: Ik wist niet zeker of dat dit de juiste plaats was voor dit onderwerk. Dus mocht het verkeerd staan, mijn excuses.

Oké, dus. Ik heb volgende week een afspraak staan bij een ‘zo te lezen op dit forum een vrij bekende en geprezen’ logopedist in Overschie.
Nou vroeg ik mij af of er dingen zijn buiten mijn ID/zorgpas die handig zijn om voor te bereiden en/of mee te brengen. En of iemand een beetje een idee heeft hoe zo’n eerste afspraak in z’n werk gaat. Want ik ben best wel een beetje zenuwachtig.

Bij voorbaat dank voor de reacties :D
Bij een eerste keer logopedie gaan ze je de basis leren vooral. Toen ik mijn eerste sessie had ( was bij mij eigenlijk niet nodig maar ik wou zelf logopedie ) kreeg ik een doorzichtige drinkbus met water en een rietje en moest ik de klanken die de logopediste voordeed nabootsen op het rietje in het water. Was best grappig.

Ook basis dingen zoals : vrouwen gebruiken meer verkleinwoorden en vrouwen leggen meer intonatie op het begin en einde van een zin in een vraag.
Voorbeeld : KOM jij MEE?

Basisdingetjes.

Voor de rest buiten je pas en je bankkaart heb je niks nodig. Dus geen messen, vorken of scharen meebrengen, Kamri :-P
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Vraag betreffende logopedie.

Bericht door Marijn »

Hormoonmeisje schreef: 08 jan 2019, 13:01 Voor de rest buiten je pas en je bankkaart heb je niks nodig. Dus geen messen, vorken of scharen meebrengen, Kamri :-P
Bankkaart? Logopedie wordt gewoon vergoed hoor (hier in NL tenminste).

Mijn eerste sessie was eigenlijk alleen intake. Gegevens noteren enzo. En ik kreeg een ademhalingsoefening mee.

Het kan, meer voor jezelf, misschien een idee zijn om de app Voice Pitch Analyzer te installeren op je telefoon (als je een smartphone hebt, hij bestaat in ieder geval voor Android, iPhone weet ik niet.) Daarmee kan je je uitspraak oefenen en zien waar je qua toonhoogte zit.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Vraag betreffende logopedie.

Bericht door Hormoonmeisje »

Marijn schreef: 08 jan 2019, 13:13
Hormoonmeisje schreef: 08 jan 2019, 13:01 Voor de rest buiten je pas en je bankkaart heb je niks nodig. Dus geen messen, vorken of scharen meebrengen, Kamri :-P
Bankkaart? Logopedie wordt gewoon vergoed hoor (hier in NL tenminste).

Mijn eerste sessie was eigenlijk alleen intake. Gegevens noteren enzo. En ik kreeg een ademhalingsoefening mee.

Het kan, meer voor jezelf, misschien een idee zijn om de app Voice Pitch Analyzer te installeren op je telefoon (als je een smartphone hebt, hij bestaat in ieder geval voor Android, iPhone weet ik niet.) Daarmee kan je je uitspraak oefenen en zien waar je qua toonhoogte zit.
Voice pitch analyzer zit ik op 211 hz :D
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Vraag betreffende logopedie.

Bericht door diederique »

Het allerbelangrijkste bij die logopediste -en al die andere collega's van haar- is vooral je zelf zijn. Wees ontspannen,forceer niets. En verder, komt goed. Oh ja, neem een plastic mapje mee voor al die kopieën met oefeningen die telkens mee krijgt.
Hoewel, misschien is op dat punt -plastic mapje- er in al die jaren wel wat veranderd.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Vraag betreffende logopedie.

Bericht door Marijn »

diederique schreef: 08 jan 2019, 13:49 Het allerbelangrijkste bij die logopediste -en al die andere collega's van haar- is vooral je zelf zijn. Wees ontspannen,forceer niets. En verder, komt goed. Oh ja, neem een plastic mapje mee voor al die kopieën met oefeningen die telkens mee krijgt.
Hoewel, misschien is op dat punt -plastic mapje- er in al die jaren wel wat veranderd.
Ik heb inderdaad nog al eens wat kopietjes meegekregen. Maar ach, die stopte ik gewoon los in mijn tas. ;)
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Vraag betreffende logopedie.

Bericht door marianne »

een opname apparaat, dictafoon, of iets op je mobiel om je stem op te nemen, en terugluisteren, is erg nuttig
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Vraag betreffende logopedie.

Bericht door Marica »

Voice Pitch is prima om gewoon een idee te krijgen waar je zit wat Hz betreft. Tunable kost geld, maar kan je beter helpen op toonhoogte te werken.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Anne V
Berichten: 368
Lid geworden op: 21 mei 2016, 00:01
Gender: Transgender

Re: Vraag betreffende logopedie.

Bericht door Anne V »

Zij helpt mij al een tijdje met verbeteren van mijn stem. Dit gaat goed. Haar manier van werken en reageren vind ik prettig.

Ik weet niet meer wat ik eerste keer meenam; maar legitimatie en zorgpas heb ik altijd bij me.
Ik had verwijzing via huisarts en rekeningen gaan direct naar zorgverzekering (vallen wel onder eigenrisico basisverzekering).

Eerste keer (zover ik herinner) was het bubbelen met een glazen buisje in een bakje water. Oefenen van je luchtstroom door je strottenhoofd. Dit zowel met alleen blazen als klanken.
Verder lezen van woordjes. Later komen lange zinnen en versjes.

Gaat niet alleen om je toonhoogte (ze corrigeert mij ook als die te hoog is omdat het niet onnatuurlijk mag klinken) maar ook levendigheid van je manier van spreken. Bij een vrouw is niet alleen de hoogte van de stem anders dan bij een man, maar ook de manier waarop wordt gesproken.

Er is echt geen reden om zenuwachtig te zijn.
Vergeet alleen niet je stem mee te nemen :-)
Gebruikersavatar
Kams
Berichten: 49
Lid geworden op: 26 dec 2018, 17:35
Gender: Vrouw

Re: Vraag betreffende logopedie.

Bericht door Kams »

Dank voor alle reacties tot nu toe :).

@Marcia, wat is tunable voor app dan?
@Marianne, telefoon goed genoeg, of echt zo'n dedicated opname ding?
@Marijn/Diederique, zal zeker een plastic mapje mee brengen :)
Our loneliest, are found to be the kindest. The saddest among us are witnessed smiling the brightest. And our most damaged, are often our wisest. They've seen what lies behind those doors, and they do not wish it's suffering onto anyone else.