Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door Blue »

Ik loop al een tijdje met deze vraag, dus probeer ik hem hier eens neer te leggen.
Zoals in ander topic aangegeven gebruik ik momenteel 25mg cypro en 50+100 microgram Estradiol pleisters, dat gaat op zich redelijk al ben ik niet helemaal tevreden over mijn te lage libido, pre HRT was mijn libido overigens veel te hoog en daar zit ik ook niet echt meer op te wachten(T waarde was pre HRT 17nm/l)

Endo had vorig jaar aangegeven dit je cypro maar maximaal drie jaar mag gebruiken en ik zit nu in het derde jaar. Eind dit jaar pas op drie jaar maar volgende maand wel afspraak bij VU
Maar wat gebeurd er daarna dan? Ik ga niet voor SRS dus er zal iets anders moeten gebeuren om de testosteron te onderdrukken lijkt mij.

Een veel gehoord alternatief is Spironolactone, maar is dat ook voldoende om de werking van T tegen te gaan?
Ook vaker iets gehoord van Finasteride maar dat was volgens mij alleen tegen haaruitval, wat op zich ook wel nodig is.
Dus ja, eigenlijk is mijn vraag simpelweg: Hoe kun je stoppen met Cypro zonder dat er vermannelijking optreed?
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6816
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door Eva »

Spironolacton werkte indertijd prima voor mij. Vermoeidheidsverschijnselen verdwenen snel. Ik heb er toen tegenop gezien omdat het eigenlijk een plaspil is, en dat leek me lastig. Ook dat is me enorm meegevallen.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door Marijn »

Eva schreef: 10 jan 2019, 16:36 Spironolacton werkte indertijd prima voor mij. Vermoeidheidsverschijnselen verdwenen snel. Ik heb er toen tegenop gezien omdat het eigenlijk een plaspil is, en dat leek me lastig. Ook dat is me enorm meegevallen.
Idem hier (sinds eind april). Nu zijn waren mijn T niveaus na 3 maanden nog iets te hoog, geen idee hoe het nu is. En ook spironolacton kan meen ik na enkele jaren potentieel problemen gaan geven. Met spiro zal je libido misschien iets hoger zijn dan met cypro.

Als je geen SRS wil zou ik een orchidectomie overwegen. Ik zou zelf geen blokker de rest van mijn leven willen gebruiken. Met een orchidectomie zal je ook een laag libido hebben schat ik, net zoals nu dan waarschijnlijk, maar eventueel zou je dan aanvullend een hele lage dosis testo kunnen gebruiken, om net je libido en je energie wat op te peppen. Ik las ergens dat dat wel vaker erbij voorgeschreven wordt als het T niveau na SRS echt te laag uitkomt.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door Hormoonmeisje »

Blockers zijn niet gemaakt om de rest van je leven te slikken. Als je Estradiol hoog genoeg is zal dit de testosteron ook onderdrukken. Progesteron kan testosteron ook onderdrukken maar VU en UZGent doen daar niet aan. Als je overgaat op een andere blokker zit je op de duur weer met die belasting voor je lichaam. Spironolactone is slecht voor nieren, Androcur is slecht voor de lever. Finasteride werkt bij mij wel goed als T-blocker in een dosage van 5 mg per dag.
Estradiol en Finasteride samen lijkt mij imho wel een goede combinatie. In een ander topic gaf je aan bijna 47 te zijn. Op die leeftijd gaat de testosteron na jarenlang onderdrukking niet plots terug explosief gaan stijgen. Bij cis mannen van rond die leeftijd is de testosteron ook al flink lager dan bij een 20’er of prille 30’er.
Een orchidectomie is ook een optie maar daar moet je goed over nadenken want is onomkeerbaar. Het kan trouwens ook je seksuele functie beïnvloeden wanneer je voor orchie gaat. Enkel Estradiol is ook een veilige en gezonde keuze.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door Anon20190209 »

Mevrouw Kato weet het weer allemaal hoor...... Dit soort zaken zal beter door een goede endo beoordeeld kunnen worden!
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door stella »

Hormoonmeisje schreef: 10 jan 2019, 17:36 Een orchidectomie is ook een optie maar daar moet je goed over nadenken want is onomkeerbaar. Het kan trouwens ook je seksuele functie beïnvloeden wanneer je voor orchie gaat. Enkel Estradiol is ook een veilige en gezonde keuze.
Wat is er onomkeerbaar aan een orchidectomy? Buiten verlies van sperma (wat je in kan laten vriezen).
Je kan altijd weer plastic balletjes laten plaatsen en testosteron gaan smeren.
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door MichelleB »

stella schreef: 10 jan 2019, 17:57
Hormoonmeisje schreef: 10 jan 2019, 17:36 Een orchidectomie is ook een optie maar daar moet je goed over nadenken want is onomkeerbaar. Het kan trouwens ook je seksuele functie beïnvloeden wanneer je voor orchie gaat. Enkel Estradiol is ook een veilige en gezonde keuze.
Wat is er onomkeerbaar aan een orchidectomy? Buiten verlies van sperma (wat je in kan laten vriezen).
Je kan altijd weer plastic balletjes laten plaatsen en testosteron gaan smeren.
Wat is er onomkeerbaar aan onthoofding?
Je kan altijd een volleybal op je nek zetten en er een gezichtje op tekenen
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door Hormoonmeisje »

Cher schreef: 10 jan 2019, 17:46 Mevrouw Kato weet het weer allemaal hoor...... Dit soort zaken zal beter door een goede endo beoordeeld kunnen worden!
Het staat toch vrij om suggesties te doen of zie ik dat verkeerd?
Ze opende dit topic voor advies.
Dus snap niet waarom je zo op de persoon gaat spelen.
Overigens kan een patiënte beter geïnformeerd naar een gesprek met een arts gaan, zodat ze haar opties kent.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door Anon20190209 »

Jouw informatie klopt van geen kant dus daar heeft een"patiënt" helemaal niets aan.
Je kan wel van alles denken en vinden, maar hou het dan lekker voor jezelf.

In ruim 2 weken sinds je hier op het forum bent heb je meer dan 300 post geplaatst...

Een olifant die in een porcelein kast huishoud, das een Nederlands gezegde, die echt op jou slaat......
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door Hormoonmeisje »

Cher schreef: 10 jan 2019, 18:06 Jouw informatie klopt van geen kant dus daar heeft een"patiënt" helemaal niets aan.
Je kan wel van alles denken en vinden, maar hou het dan lekker voor jezelf.

In ruim 2 weken sinds je hier op het forum bent heb je meer dan 300 post geplaatst...

Een olifant die in een porcelein kast huishoud, das een Nederlands gezegde, die echt op jou slaat......
Weeral op de persoon gaan spelen.
De informatie die ik gepost heb komt nochtans uit de behandelguides van een aantal endocrinologen.

Kijk Cher, ik ken jou niet (en hoef je niet te kennen) en jij kent mij niet (dus geen recht om zo over mij te oordelen) en ik zou graag hebben dat dat aanvallen van jou naar mij toe meteen stopt.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.