Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door MichelleB »

Ik hou van Dennis. Dennis is een mod. Zullen we voor de grap weer on-topic gaan?

Ik denk dat het slimste is om het te bespreken met je endo, bekijken wat de opties zijn en dan voor de beste gaan?
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door Hormoonmeisje »

MichelleB schreef: 10 jan 2019, 18:29 Ik hou van Dennis. Dennis is een mod. Zullen we voor de grap weer on-topic gaan?

Ik denk dat het slimste is om het te bespreken met je endo, bekijken wat de opties zijn en dan voor de beste gaan?
Mee eens. Aan gekibbel heeft Blue niks.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door Nisss »

Ik wist niet dat crypto na 3 jaar gevaarlijk kan zijn. Ben erg benieuwd wat dan de opties zijn.

Eergisteren was ik bij de vu. Ik zat bij poli v en sprak daar met een oudere ts die naast me zat. Ze vertelde mij dat ze geen pillen mocht slikken en vaginaplastiek niet aangeraden wordt gezien het een hele impact maakt op je lichaam en herstel moeilijk zal gaan. Dit is ten minste wat de artsen aan haar hebben verteld. Ze zou een gesprek hebben met een chirurg om te kijken wat de mogelijkheden wel zijn. Misschien dat haar werd geadviseerd om een orchi te ondergaan i don't know. Ik heb haar gevraagd of ze lid wilt worden van deze forum. Volgens mij heeft ze dat niet gedaan.

Uiteindelijk zal ik in jou positie vooral overleggen met de artsen. Het komt uiteindelijk vast goed. X
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door Ylse »

Blue schreef: 10 jan 2019, 15:18 Ik loop al een tijdje met deze vraag, dus probeer ik hem hier eens neer te leggen.
Zoals in ander topic aangegeven gebruik ik momenteel 25mg cypro en 50+100 microgram Estradiol pleisters, dat gaat op zich redelijk al ben ik niet helemaal tevreden over mijn te lage libido, pre HRT was mijn libido overigens veel te hoog en daar zit ik ook niet echt meer op te wachten(T waarde was pre HRT 17nm/l)

Endo had vorig jaar aangegeven dit je cypro maar maximaal drie jaar mag gebruiken en ik zit nu in het derde jaar. Eind dit jaar pas op drie jaar maar volgende maand wel afspraak bij VU
Maar wat gebeurd er daarna dan? Ik ga niet voor SRS dus er zal iets anders moeten gebeuren om de testosteron te onderdrukken lijkt mij.

Een veel gehoord alternatief is Spironolactone, maar is dat ook voldoende om de werking van T tegen te gaan?
Ook vaker iets gehoord van Finasteride maar dat was volgens mij alleen tegen haaruitval, wat op zich ook wel nodig is.
Dus ja, eigenlijk is mijn vraag simpelweg: Hoe kun je stoppen met Cypro zonder dat er vermannelijking optreed?
Ik heb tijdens mijn HRT slechts een maand of 2 a 3 spironolactone gebruikt, daarna nooit meer. Omdat mijn libido ook zo laag was ben ik met de blockers gestopt. Mijn testosteron is nooit weer boven de 1 geweest. Ik heb alleen maar de oestradiol pleisters geplakt.

Mijn endocrinoloog wou in eerste instantie niet geloven dat ik gestopt was met blockers maar wist later te vertellen dat het gerust zo kon. De blockers waren bij mij niet meer nodig.

Misschien kan je dat ook overwegen/bespreken met je endocrinoloog.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door Blue »

Bedankt voor jullie reacties,
Ik denk dat ik toch met de endo ga overleggen of Spiro een optie voor mij is. Omdat het ook een bloeddruk verlager is kan andere bloeddruk medicatie die ik nu gebruik (ook diuretica) er misschien door worden vervangen.

Ik blijf wel er wel huiverig voor om helemaal geen blockers meer te gebruiken. Ik kreeg vlak voordat ik met HRT begon ineens erge haaruitval maar dat is gestopt een half jaar nadat ik met HRT was begonnen, dus eigenlijk op het nippertje. En mijn haar is toch wel noodzakelijk om passabel te zijn en ik heb al vanaf mijn 20e lang haar.
Elena
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2018, 14:04
Gender: Trans MtF

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door Elena »

Het beste is als je zeker weet geen SRS te willen is een orchidectomie te laten doen. Want dan hoef je niet nog jarenlang blockers te nemen.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door Wolfy_girl »

Nisss schreef: 10 jan 2019, 18:41 Ik wist niet dat crypto na 3 jaar gevaarlijk kan zijn. Ben erg benieuwd wat dan de opties zijn.
Orchidectomie of SRS. Echt een tussenweg is er niet. Je kunt overstappen op een andere T-blocker (zoals Spiro) maar die komen elk weer met hun eigen nadelen. Ik heb enge verhalen gelezen over trans vrouwen die vanwege de spiro zo'n lage bloeddruk hadden dat ze flauwvielen op de grond.

De meeste artsen raden het ook af om langer dan een jaar / paar jaar Cypro te nemen.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Alternatief voor Cyproteron acetate na drie jaar

Bericht door Anon20230219 »

Tja ik denk daar nu HRT toch wel dichterbij komt over na.
Blockers zijn op langere termijn gewoon niet goed voor je gezondheid.
Maar net als Blue lijkt het mij angstig er ineens mee te moeten gaan stoppen.
Eerst vrijdag maar even afwachten voor de bloed test uitslag en dan weer verder nadenken.