Nieuwe chat! Zie dit topic.

resultaat logopedie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

resultaat logopedie

Bericht door EmmaJJ »

Ik heb een jaar geleden een hele dag gewerkt met de logopediste van 2Pass. Was erg fijn.
Sinds de zomer niet meer geoefend.
Ik kwam een voice analyser tegen voor ee Iphone.
Ik was nieuwsgierig.

1. oude stem
2. mijn huidige stem
voor de fun:
3. extra vrouwelijk doen
4. oude stem extra zwaar aanzetten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Best een range, zo.

Een kind uit mijn paralelklas zei: " soms klinkt je stem best als een man"
Ik vertelde dit aan een collega, en ook dat ik al stemtherapie gehad has. Ik liet mijn oude stem horen, en ze schrok. "Dat is best vreemd, om zo'n zware stem te horen van een vrouw" Ik vond dit toch een beetje een bevestiging van mij als vrouw (ja, dat is nog steeds belangrijk voor me)
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: resultaat logopedie

Bericht door Anon20230219 »

Ja bij mij is logopedie gestaakt omdat de dame in kwestie zich er eigenlijk geen raad mee weet.
Die heeft geen ervaring met transgenders maar ben zelf wel veel aan het oefenen.
Tegen de vogels praat ik al in vrouwelijke stem, als ik mijn mannenstem gebruik dan luisteren ze gewoon niet.
Of ze denken dat ik boos op ze ben hihihi.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: resultaat logopedie

Bericht door Marijn »

Het is wel belangrijk om op een bepaalde manier te ademen en praten (los van de toonhoogte) anders kan je keelklachten krijgen. Daar helpt mijn logopedist bij.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: resultaat logopedie

Bericht door Anon20230219 »

Marijn schreef: 21 jan 2019, 17:58 Het is wel belangrijk om op een bepaalde manier te ademen en praten (los van de toonhoogte) anders kan je keelklachten krijgen. Daar helpt mijn logopedist bij.
Ik zelf bouw het heel rustig op en voel vanzelf wel of ik teveel van mijn stem vraag.
Maar moet op zoek naar een logopedist welke mij wat beter kan helpen.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: resultaat logopedie

Bericht door Anon20200101 »

Lisa1973 schreef: 21 jan 2019, 20:01 Ik zelf bouw het heel rustig op en voel vanzelf wel of ik teveel van mijn stem vraag.
Maar moet op zoek naar een logopedist welke mij wat beter kan helpen.
Ik heb twee logopedistes gehad tot nu toe.
De eerste had ik gekozen adh van een foldertje in het zorgcentrum waar ik therapie kreeg, en die logopediste was dichtbij huis, maar we botsten op technisch en analytisch vlak gewoon heel sterk met elkaar; alsof we gewoon twee verschillende talen spraken.

Mij werd daarna heel expliciet Barbara Goes-De Graaff ( https://www.barbaragoes.nl/ ) aangeraden als "de beste in NL voor MtF".
Ik ben daar in lente en eind zomer 2018 een paar keer geweest, maar heb vanwege werkdruk in de zomer (en ook amper kunnen oefenen), en vanaf oktober ivm voorbereiding op SRS lange pauzes ingelast. Over ongeveer een maand ofzo pak ik de draad weer op.

Ik ben niet ontevreden over waar m'n stem nu is; de resonantie zit dan boven in m'n keel, dan onder in m'n mond.
Ik worstel vooral nog met het nasaal klinken, en proberen de resonans voorin m'n gezicht te krijgen (en bij m'n oren weg houden, waar ik heel storende resonantietrillingen heb vanaf m'n pubertijd).
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: resultaat logopedie

Bericht door Anon20230219 »

@LauraHeleneN Ik ga mij zeker bij Barbara aanmelden.
Haar praktijk zit redelijk dichtbij voor mij.

Op zich vind ik mijn hoge stem best goed klinken, ik bekijk weleens de filmpjes welke ik opneem als ik tegen mijn vogels praat en dan vind ik het vrouwelijk klinken alleen het terug schieten naar de mannelijke stem overkomt mij te vaak.