Hersteltijd SRS

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Hersteltijd SRS

Bericht door EmmaJJ »

Het duurt nog minstens een jaar (was ook erg verbaasd toen ik las dat SRS samen viel met één jaar HRT)
Maar ik wil graag weten wat de reële hersteltijd is van een SRS. Dus zeg maar: wanneer kan ik weer voor de klas staan? Ik heb dus geen rustige kantoorbaan. Ik loop, ik hurk, ik zit op een kruk naast een tafel, ik zit op een kinderstoeltje naast een kind. Ik zit soms zelfs op mijn kont of knieën op de vloer. Dat kan ik allemaal wel wat minder doen, maar het blijft dat ik beweeg, loop, sta en zit.

Wat is een reële termijn?

Ik kan vanaf juli op de wachtlijst. Maar die is nu al 250 dagen!

Ik denk dat ik het dan doorschuif naar de zomervakantie.
Maar is 6 weken dan genoeg om fris en fruitig voor de klas te staan?

(En tjee! Wat duurt dat nog lang!)
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Hersteltijd SRS

Bericht door EmmaJJ »

Als het nl langer is dan die 6 weken zomervakantie, ga ik er liever eerder uit, dan dat ik later terug kom.
De kids kunnen me beter missen aan het eind van het jaar dan aan het begin
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Hersteltijd SRS

Bericht door Anon20200101 »

Bij Chettawut wordt er 3 maanden aangehouden voordat je weer lichamelijk zwaarder werk, inspanning, en sport mag doen.
Maar geen je hechtingen in ieder geval drie maanden de tijd om te helen.
Hoe je energie niveau is, kan niemand anders dan jijzelf bepalen. Hier staat geen vaste tijd voor, iedereen revalideert anders, en de een heeft minder nodig, de ander langer.

Bij mij is het morgen zes weken geleden, en ik ben nog niet fit genoeg om weer te werken (maar dat zit ook een blaasontsteking bij sinds een paar dagen, en het kwakkelende weer) maar heb het ook met opzet heel rustig aangepakt.
Ik ben zzp, en heb mezelf tot 1 april de tijd gegeven, voordat ik weer "moet".

SRS mag inderdaad al/pas nadat HRT én RLE beiden 1 jaar continu en ononderbroken zijn 'gedaan'.
In mijn geval had ik op SRS datum HRT 1j14d, en RLE 1y10m11d.
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Hersteltijd SRS

Bericht door EmmaJJ »

Dank!
Precies het soort praktische info die ik zoek.
Hoop op nog meer ervaringen.

En bedenk nu dat het verstandig is om de operatie al voor de zomervakantie te doen.
Als ik die keuze al heb. Die wachttijd zal nog wel weer oplopen.
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Hersteltijd SRS

Bericht door EmmaJJ »

LauraHeleneN schreef: 03 feb 2019, 11:50

SRS mag inderdaad al/pas nadat HRT én RLE beiden 1 jaar continu en ononderbroken zijn 'gedaan'.
In mijn geval had ik op SRS datum HRT 1j14d, en RLE 1y10m11d.
Lees ik goed dat je 1 jaar en 4 dagen na start HRT de SRS had? Dat kan dan toch niet? De hele voorbereiding en wachttijd dan? Die kan toch niet in 4 dagen? Ik denk dat ik het verkeerd lees.
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Hersteltijd SRS

Bericht door EmmaJJ »

Ik startte via 2pass op 2-2-18 met HRT.
VUMC nam dat over op 10-7-2018 over.
Volgens hen begint mijn RLE+HRT dan pas.
Mijn psycholoog heeft verzocht om dat te verplaatsen naar 2-2, maar dat wilde het team niet.
Op zijn vroegst dus SRS 250 dagen na 10-7-2018. Dat is ergens in maart 2020.
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Hersteltijd SRS

Bericht door Ylse »

Ik ben eind oktober 2016 geopereerd door Kanhai in Alkmaar. Na een weekje ziekenhuis heb ik de eerste weken thuis heel rustig aan gedaan. Ik had via de WMO een huishoudelijke hulp geregeld die 1 keer in de week 3 uurtjes kwam schoonmaken.

Ik heb na een aantal weken weer rustig aan wat dingetjes opgepakt in huishouden en omdat ik een kantoorbaan heb waarbij ik ook thuis wel wat kan doen heb ik dat ook rustig opgestart. Na een week of 4 na de operatie hield ik het ongeveer uurtje vol aan mijn eettafel achter mijn laptopje.

Ik ben half december weer naar kantoor gereden om rustig te beginnen. Ik had mij voorgenomen om, als ik vermoeidheid op voelde komen, naar huis te gaan. Dat was de eerste paar dagen even wennen maar ik heb het wel hele dagen volgehouden. Gelukkig ben ik eigen baas en kan ik zelf bepalen wat ik doe.

Zwaar werk zat er de eerste tijd niet in en ik merkte ook dat ik af en toe wat concentratieproblemen had.

Uiteindelijk ben ik ongeveer een week of 7 uit de running geweest.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Vera
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 mei 2015, 11:14
Gender: Vrouw
Locatie: Alkmaar

Re: Hersteltijd SRS

Bericht door Vera »

Hey emma,

Ik zit bijna aan de twee volle maanden. Ik loop nu wel al comfortabel, maar nog niet snel en lang gaat ook niet. Zitten gaat op een dik zacht kussen, of het speciale donut kussen, iets harders dan dat doet zeer. Hurken gaat, maar niet te diep en niet te lang.
Dit is echter wel na de “thaise” methode. Die operatie schijnt wel heftiger herstellen te zijn dan de nederlandse variant.
Ik zou dit dus echter heel goed even met je chirurg overleggen en misschien info aan een paar nederlandse srs dames vragen.
Daarnaast zal het veel uitmaken hoe je lijf is voor de srs. Mijne was goed fit, dus dat zorgt ook voor een voorspoediger herstel.
I'm unstoppable
I'm a Porsche with no brakes
I'm invincible
Yeah, I win every single game
I'm so powerful
I don't need batteries to play
I'm so confident, yeah, I'm unstoppable today
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Hersteltijd SRS

Bericht door Anon20200101 »

EmmaJJ schreef: 03 feb 2019, 12:22 Lees ik goed dat je 1 jaar en 4 dagen na start HRT de SRS had? Dat kan dan toch niet? De hele voorbereiding en wachttijd dan? Die kan toch niet in 4 dagen? Ik denk dat ik het verkeerd lees.
Je leest het deels verkeerd, 1y14d, niet 1y4d. ;)

Vergeet in mijn verhaal niet dat mijn volledige traject buiten het VUmc gelopen is. Bij het VUmc word je als ik jouw tijdslijn goed lees, pas op wachtlijsten geplaatst als zij met eigen ogen zien en geloven dat je minimale RLE én HRT termijnen hebt volbracht.

Mijn tijdslijn.
14/2/17 RLE en therapies tart (via PII, en tijdens traject al vastgelegd)
3/10/17 diagnose gesteld (via PII)
31/10/17 geboorteakte aangepast
14/12/17 HRT (via Haga)
24/12/18 SRS (via Chettawut)

Onder het voorbehoud dat ik uiteraard m'n 12+ maanden ononderbroken HRT zou volmaken, ben ik op 19/4/18 op de wachtlijst gezet voor "eerste beschikbare dag na 14/12/18" (dag dat aan 12+maanden HRT werd voldaan, en voor mij privé qua werkplanning ook zeer ideaal omdat eerste maanden van het jaar mijn komkommertijd is)
Ps: Chettawut houdt zelf 6+ maanden HRT aan, ikzelf , via Nederlandse maatstaf, 12+ maanden.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Hersteltijd SRS

Bericht door Anon20190516 »

Ik Ben in totaal 2,5 maand thuis geweest.. voor ik echt comfortabel zonder donut kon zitten was ik 1,5 maand verder.. ik liep kleine stukjes naar de supermarkt en deed korte treinritten naar het centrum(3 min) en ging een uurtje stadten..maar daar was ik na een uurtje wel erg moe van .na de 2,5 maand weer rustig opgestart.1e week een paar uurtjes per dag,daarna langzaam telkens iets langer.na 3 maanden was ik volledig aan het werk..ik werk in de nacht samen met een collega een fabriek reinigen.ik ben november 2017 door dr Smit geopereerd in het vumc en alles gaat goed met mij en ben zeer tevreden over het resultaat. Eerste deel ffs september 2018 gehad en nu wacht ik nog voor de oproep voor het tweede deel van de ffs....
Offline
Plaats reactie