HRT en antibiotica

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: HRT en antibiotica

Bericht door Anon20200101 »

Wat uiteindelijk de prolactine waarden 'betekenen' is me nog steeds niet duidelijk, maar wat me wel net opviel, was dat toen m'n waarden allemaal lager dan gebruikelijk waren; de prolactine zelfs bijna net zo laag was als tijdens de base-level meting voordat ik aan HRT begon (244 en 228 mu/l respectievelijk), waar ik in het jaar HRT tussen de 688 en 1104 zat.
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: HRT en antibiotica

Bericht door JustMe »

Prolactine is een hormoon dat onder andere voor melk productie zorgt Dat deze hoger wordt tijden hrt is normaal, maar het hoeft niet.

Hogere waarden zijn zeker niet beter!

Als het te hoog wordt zal de endocrinoloog dit willen onderzoeken. Een mogelijke oorzaak kan een prolactinoom zijn (gezwel in de hypfose).
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: HRT en antibiotica

Bericht door Anon20200101 »

Ja, dat is ook ongeveer wat ik er van weet.
Mijn waarden liepen gestaag op tijdens mijn eerste jaar HRT, tot 1104, en waren bij de eerste meting na SRS ineens gezakt naar zo goed als pre-HRT waarden.
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: HRT en antibiotica

Bericht door JustMe »

Het fluctueert nou eenmaal om allerlei redenen. Waarschijnlijk gebruikte je voor je SRS ook cyproteron. Er is dan best wel wat veranderd in je hormoon huishouding.

Zolang mijn arts er niet zenuwachtig van wordt dan zou ik mij er niet druk om maken. Ik zou ook wel blij zijn met lagere Prolactine waarden.

Maar je kan het hem of haar natuurlijk altijd vragen als je twijfels hebt.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: HRT en antibiotica

Bericht door Anon20200101 »

Ja, tot aan SRS gebruikte ik cypro.
Mij maakte de gevoelsverandering zorgen, en die werd door de bloedwaarden bevestigd.
Danwel via de lichamelijke gewenning aan post-cypro, danwel het ophogen van de oestradiol dosis, was alles weer prima.

De enige twee waarden waar de endocrinoloog op focuste, waren de ALAT en ASAT waarden, die zeer licht boven de normwaarden lagen, en dat was hoogstwaarschijnlijk te wijten aan de antibiotica.