HRT en antibiotica

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

HRT en antibiotica

Bericht door Anon20200101 »

Ik had zelf dit gevoel al een poosje, na m'n SRS (bij Chettawut, als dit interessant is om te weten voor wat betreft keuze en duur van antibiotica).
Dat ik me van binnen minder 'vrouw' voel na de SRS.
En dan bedoel ik niet dat ik me 'man' voel, of een stijging van dysforie ervaar.
Ik kan het niet echt plaatsen, maar merk wel dat ik dit voel, en dat dit ook 'zo is'.

En nu heb ik de cijfertjes gekregen die dit ook bevestigen.

Deze week kreeg ik van zowel mijn huidige als toekomstige endocrinoloog (juist vanwege een hulpvraag over dit gevoel, waar mijn huidige endocrinoloog niet bereid toe me hiermee te helpen, en mijn toekomstige wel) testresultaten doorgebeld.

Mijn oestrogeenwaarden zijn vanaf mijn eerste post-HRT start meting continue boven de 400pmol/L geweest (gemiddeld 488pmol/L om precies te zijn en 52 standaarddeviatie), en LH en FSH 0.1 of niet waargenomen.

Metingen gedaan op 1 en 4 maart respectievelijk gaven 390 en 374 aan. Toch wel een flinke afwijking. Met LH en FSH ineens waarneembaar, en duidelijk aanwezig (vergeten de waarden op te schrijven).

Mijn hypothese, en die van m'n huidige endocrinoloog, is dat dit zou kunnen komen door het geslikt hebben van antibiotica;
Cefalexine van 25/12 t/m 18/1 na SRS
2 7-daagse Nitrofurantoine kuren begin februari na blaasontsteking

Hoeveel van jullie hebben dit ook ervaren? Of juist niet?
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: HRT en antibiotica

Bericht door Elise »

Ik heb een ongeveer 60 dagen durende antibiotica kuur gehad. In deze tijd heb ik me ook raar gevoeld. Een beetje leeg van binnen. Kan het niet goed omschrijven. Weet niet wat de waardes toen waren. Maar merk dat ik sinds ik ben gestopt vorige week een stuk meer emo ben.

Is dit wat je ook hebt ervaren?
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: HRT en antibiotica

Bericht door Anon20200101 »

Ja, zoiets.. Ik merk dat ik wat minder emotioneel ben, wat leger, wat 'donkerder'.
In de sport kon ik dat voorheen goed merken, dan merkte ik dat ik van binnen "m'n hoofd liet hangen, ging fronsen, en de glimlach liet verdwijnen".
Zoiets, maar dan in m'n dagelijks leven, voel ik nu.

Ik ben nu alweer een maand post-antibiotica, en had ook wel verwacht dat de antibiotica wel wat roet in het eten zou gooien, maar ik had daarvan intussen wel verbetering verwacht.
Met name die LH en FSH waarden, de aansturingshormonen vanuit de hypofyse (die verhoogde waarde wordt normaalgesproken uitgelegd als "gimme more") zouden kunnen aantonen dat ik te weinig hormonen binnenkrijg.
Dus dat die antibiotica misschien ook m'n oestrogeen aanvalt en afbreekt voordat dit effectief kan worden.
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: HRT en antibiotica

Bericht door stella »

Ik kan niet over alles meepraten maar de LH en FSH zijn volgens mijn endocrinoloog onmeetbaar laag door het gebruik van de Androcur. Binnen 4 weken na stoppen met Androcur is het normaal dat die weer stijgen naar natuurlijkere niveau's.
Daarbij kan je niet zondermeer zeggen dat de LH en FSH reageren op je oestrogeen spiegel, bij mannen stimuleren deze hormonen namelijk normaal gesproken de aanmaak van testosteron in de testikelen. Voor zover ik weet is er nog geen onderzoek gedaan na hoe dit veranderd onder HRT bij transvrouwen.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: HRT en antibiotica

Bericht door Anon20200101 »

Toen ik voor mijn SRS ook Androcur slikte naast de Estradiol, waren bij mij EN de testosteron EN de LH & FSH waarden prettig laag, en de oestrogeen waarden prettig hoog.
Hoe precies dat werkt weet ik echt niet, ik heb geen medicijnen gestudeerd, maar een van deze twee lijkt me logisch:
1.) Androcur onderdrukt T en LH en FSH, waardoor E makkelijk kan 'bestaan'.
2.) Androcur onderdrukt T, waardoor E makkelijk kan 'bestaan', en de (voldoende?) aanwezigheid van E (of T) onderdrukt de aanmaak van LH en FSH.

Het zou best kunnen kloppen wat jouw endocrinoloog zegt (ik zou dan zeggen, dat is optie 1 van hierboven), maar dat zou dan ook impliciet suggereren dat ik ook na SRS Androcur zou moeten blijven slikken, en dat lijkt op z'n zachtstgezegd contra-intuïtief.

Ik wacht nog op de daadwerkelijke uitdraai met mijn bloedwaarden, maar als ik het goed heb onthouden dan zijn LH en FSH nu circa 2 keer hoger dan vergeleken met de waarden van mijn nul-meting voordat ik met HRT begon.

Via LH en FSH communiceren in zowel cisvrouwen als cismannen de hypofyse met de hormoonproducerende lichaamsdelen, zie:
Afbeelding en bijbehorende tekst:
The hypothalamic–pituitary–gonadal (HPG) axis is the hormone system whereby the hypothalamus secretes so-called releasing hormones, which are transported via the blood to the pituitary gland. There, the releasing hormones induce the production and secretion of gonadotropins ( i.e. , LH and FSH), which in turn are transported by the blood to the gonads ( i.e ., the ovaries and testes). Generally speaking, in females, LH and FSH stimulate the ovarian follicle that contains the maturing egg to produce estradiol. After ovulation has occurred, LH also promotes production of progesterone and E 2 by the corpus luteum. Both hormones participate in a negative feedback mechanism through most of the menstrual cycle, suppressing GnRH release from the hypothalamus and LH release from the pituitary [49,50]. The mechanism also applies to rat estrous cycles. In males, LH stimulates certain cells in the testes (e.g., Leydig cells) to release T. FSH and T are key regulators of another set of testicular cells (e.g., Sertoli cells), which support and nourish the sperm cells during their maturation. The HPG axis in the male is regulated through a variety of factors [51,52]. For example, T is part of a negative feedback mechanism that inhibits GnRH release by the hypothalamus and LH release by the pituitary. (See Figure 5).
Deze tekst, met name het "negative feedaback" deel lijkt vooral te wijzen naar optie 2. Door de aanwezigheid van E of T wordt de release van LH en/of FSH geremd.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: HRT en antibiotica

Bericht door Anon20200101 »

@Isabelle, heb jij hier misschien wat meer kennis over?
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: HRT en antibiotica

Bericht door stella »

LauraHeleneN schreef: 21 mar 2019, 21:40 Het zou best kunnen kloppen wat jouw endocrinoloog zegt (ik zou dan zeggen, dat is optie 1 van hierboven), maar dat zou dan ook impliciet suggereren dat ik ook na SRS Androcur zou moeten blijven slikken, en dat lijkt op z'n zachtstgezegd contra-intuïtief.
Androcur hoef je niet te blijven slikken want de LH en FSH waarden doen niet veel meer in je lichaam. Daarbij wil je androcur niet blijven slikken in verband met de potentiele bijwerkingen bij langer gebruik.
Waar je wel naar kan kijken is toedienen van lichaamseigen progesteron. Een onderzoek dat is gepubliseerd eerder dit jaar toont aan dat Transvrouwen hier wellicht veel baat bij kunnen hebben zonder de nare bijwerking van een progesteron zoals androcur of andere T-blokkers.
https://academic.oup.com/jcem/article/1 ... 81/5270376
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: HRT en antibiotica

Bericht door Anon20200101 »

De vraag naar toevoegen van (bioidentiek) progesteron was nu juist de hulpvraag aan m'n endocrinoloog. ;)
In afwachting van de verhoogde waarden die ik al noemde krijg ik daar ook een recept voor.
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: HRT en antibiotica

Bericht door Elise »

LauraHeleneN schreef: 21 mar 2019, 19:48 Ja, zoiets.. Ik merk dat ik wat minder emotioneel ben, wat leger, wat 'donkerder'.
Dit komt aardig overeen met mijn gevoel inderdaad.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: HRT en antibiotica

Bericht door Anon20200101 »

Of het uiteindelijk de antibiotica waren die mijn E en prolactine waarden flink in de war hebben gegooid na de SRS, of de orchiectomie (onderdeel van SRS), of de revalidatie zelf, ik weet het nog steeds niet.
Maar na ophogen van Oestradiol dosis zat ik snel weer waar ik me prettig voel (en bloedwaarden bevestigden een E waarde die weer in de range lag waar ik de 12 maanden daarvoor was) , en ik slik nu ook net een maand progesteron, en alles in mij voelt en past en zit lekker.
Over 2 weken of zo ga ik weer laten prikken, en ben benieuwd hoe dan de bloedwaarden zijn.