Is dit een goed idee of niet?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Plaats reactie
Julia89
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2019, 00:52
Gender: Trans MtF
Contacteer:

Is dit een goed idee of niet?

Bericht door Julia89 »

Hoi allemaal!

Ik ben voorlopig nog niet aan de beurt wat betreft de "officiële" transitie. Ik heb eigenlijk nog niet eens een intake gehad bij een gender psycholoog, maar ik leef inmiddels 100% in vrouwenmodus.
Aangezien ik wel zeker weet dat ik niet meer terug wil naar mannenmodus en ik het eigenlijk gewoon nu al een beter lichaam wil, super slecht I know :lol:, ben ik wat opties aan het verkennen of ik zelf mijn oestrogeen niveau kan verhogen.

Ik heb op het internet hier en daar gelezen over het gebruik van:
Aardbeien
Perziken
Lijnzaad
Soja
Pistache noten
Pinda's
Walnoten
Rode wijn

Deze voedingsmiddelen bevatten fyto-oestrogenen, die blijkbaar een soortgelijk effect kunnen hebben als HRT op het lichaam. In veel mindere mate natuurlijk. Ergens vind ik het nogal dom dat ik dit eigenlijk serieus vraag, want zelf een beetje met hormonen spelen klinkt nogal verkeerd, maar tegelijkertijd zijn bovenstaande voedingsmiddelen niet bepaald exotisch ofzo.

Ik heb ook gelezen over het gebruik van:
Soja/gebaseerde producten
Groene munt thee
Zoethout
Plantaardige olie
Lijnzaad

om het testosteron niveau te verlagen.

Stel nou dat ik een dieet samenstel waar alle bovenstaande middelen in voor komen om zowel T te verlagen als E te verhogen, kan er dan iets slechts gebeuren? Kan dit mijn échte HRT later in de weg gaan zitten?
En kan er idd écht iets goeds gebeuren of ben ik nu veel te hoopvol? Het klinkt bijna te goed om waar te zien, maar ik wil echt zo graag verder :romance-admire: Ik had hier veel veel eerder mee moeten beginnen :cry:

Heeft iemand hier ervaring mee?

Dankje :hbeat:
Julia :hbeat:
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Is dit een goed idee of niet?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb er wel ervaring mee, van alles uitgeprobeerd, kan tenslotte weinig kwaad. Het doet wel wat, maar meer in je hoofd dan dat je er werkelijk lichamelijk iets aan hebt. Het heeft me een kleine A-cup opgeleverd.
Irene
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Is dit een goed idee of niet?

Bericht door Anon20190508 »

Voordat je hiervan resultaten ziet, moet je er denk ik echt jaren en jaren steevast aan vast houden. Ook was er iets met fyto-oestrogenen wat niet goed was, maar ik kan me even niet meer herinneren wat, en ook niet wie er meer vanaf wist.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Is dit een goed idee of niet?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Eros schreef: 10 apr 2019, 22:04 Voordat je hiervan resultaten ziet, moet je er denk ik echt jaren en jaren steevast aan vast houden. Ook was er iets met fyto-oestrogenen wat niet goed was, maar ik kan me even niet meer herinneren wat, en ook niet wie er meer vanaf wist.
Nadeel van fyto-oestrogenen in combi met echte hormonen is dat ze zogenaamde receptoren bezet houden en daardoor de uitwerking eerder belemmeren.
Irene
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Is dit een goed idee of niet?

Bericht door Anon20230219 »

Tja ik heb een dieet gedaan van ongeveer een half jaar met lijnzaad, sojamelk en bier of biergist en het heeft wel iets gedaan maar het dieet werd mij te eentonig en toen ermee gestopt.
Het leverde mij een hele kleine borst partij op.
Welke na het stoppen van het dieet weer terug daalde naar normaal niveau.
Het kan dus geen kwaad maar het kan in de toekomst zoals Irene terecht vermeld de werking van vrouwelijk hormoon verminderen..
Julia89
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2019, 00:52
Gender: Trans MtF
Contacteer:

Re: Is dit een goed idee of niet?

Bericht door Julia89 »

Voor nu voelt het wel fijn om zelf alvast een klein beetje te kunnen werken aan mijn hormonen, ook al is het misschien wel echt minimaal dus, maar het voelt wel nuttig en klinkt niet schadelijk zolang ik het later niet in combinatie met echte hormonen ga mixen.

Zodra ik op echte hormonen ga stop ik hier zeker meteen mee, want dat proces wil ik natuurlijk absoluut niet in de weg zitten.

Ik maak nu iedere ochtend een shake als ontbijt met spinazie, bleekselderij en komkommer voor de huid, aardbei en lijnzaad voor de hormonen, aangevuld met een maaltijdvervanger om het wat substantie te geven. Best een lekkere manier om de ochtend te beginnen :hbeat:

Dank jullie allemaal voor de reacties!!
Julia :hbeat:
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Is dit een goed idee of niet?

Bericht door Benjamin »

Julia89 schreef: 10 apr 2019, 21:26 Pistache noten
Pinda's
Walnoten
Rode wijn
Ik zie hier geen probleem in.
AfbeeldingAfbeelding
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Is dit een goed idee of niet?

Bericht door Anon20190516 »

Benjamin schreef: 13 apr 2019, 13:13
Julia89 schreef: 10 apr 2019, 21:26 Pistache noten
Pinda's
Walnoten
Rode wijn
Ik zie hier geen probleem in.
AfbeeldingAfbeelding
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Offline
Julia89
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2019, 00:52
Gender: Trans MtF
Contacteer:

Re: Is dit een goed idee of niet?

Bericht door Julia89 »

Benjamin schreef: 13 apr 2019, 13:13
Julia89 schreef: 10 apr 2019, 21:26 Pistache noten
Pinda's
Walnoten
Rode wijn
Ik zie hier geen probleem in.
AfbeeldingAfbeelding
😂 als je het zo stelt... cheers! 😁
Julia :hbeat:
Plaats reactie