Kikkervisjes

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Esther91
Berichten: 329
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Kikkervisjes

Bericht door Esther91 »

Hey allemaal,

Ik heb even een vraag wat ik niet direct terug kon vinden op het forum, don't shoot me if I didn't search well enough!

Ik heb bij mijn psycholoog aangegeven graag zaad in te laten vriezen. Ik heb geen idee of ik een verwijzing via stepwork, de huisarts of de endo nodig heb.

Iemand ervaring met de werkwijze?

Is het mogelijk op eigen houtje een verwijzing te regelen zodat ik niet nog eens weken nadat ik bij de endo ben geweest pas kan beginnen aan de hormonen?

Dus eigenlijk, is het zonder verklaring genderdysforie al mogelijk hiermee te beginnen?

Bedankt en groetjes
Esther
:text-thankyouyellow:
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Kikkervisjes

Bericht door Anon20200101 »

Esther, ik heb, toen ik mijn afspraak bij de endo ingepland had gekregen zelf het UMC Utrecht gebeld, als ik het me goed herinner zonder enige verwijsbrief (maar MET deskundigenverklaring, medische verklaring, en gewijzigd ID in de hand), en een afspraak laten inplannen om te doneren.
Rekening (voor afname en 10 jaar opslag) ging ongezien direct naar verzekeraar.

Hoe dit werkt zonder verklaring, weet ik niet.
BINNEN het gendertraject wordt opslag vergoed, om een transgender de kinderwens niet te ontnemen.
Of jij, voordat je de bevestigde diagnose hebt ook binnen dat traject past, is denk ik een vraag die alleen je verzekeraar kan beantwoorden.
De afname/opslag gaat ZEKER lukken (gesteld dat de visjes levensvatbaar zijn) en goedgekeurd worden. De vraag is meer "betaalt je verzekering er al voor, voordat je die diagnose hebt, of betaal je de rekening (afname + opslag t/m diagnosedatum) zelf".

Als ik me de tijdslijn van inplannen goed herinner (ik heb alleen de daadwerkelijke afspraken nog in m'n agenda) was het als volgt:
eind oktober 17 inplannen afspraak endo na ontvangst fysieke kopie medische verklaring
1/12/17 intake endo + bloed prikken
1/12/17 diezelfde dag nog gebeld met UMC Utrecht om kikkervisjesopslag in te plannen.
5/12/17 afspraak op vruchtbaarheidscentrum voor inleveren visjes en ondertekenen van opslagcontract.
een paar dagen later telefonisch rapport gekregen over geslaagd zijn van opslag
8/12/17 groen licht gekregen van endo voor hrt start
14/12/17 hrt start

PS: ik vond het trouwens wel heel erg grappig, als vrouw dat kamertje ingaan.
"Mevrouw heeft eigen sperma afgestaan"
Laatst gewijzigd door Anon20200101 op 01 mei 2019, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Esther91
Berichten: 329
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Kikkervisjes

Bericht door Esther91 »

LauraHeleneN schreef: 01 mei 2019, 19:21 Esther, ik heb, toen ik mijn afspraak bij de endo ingepland had gekregen zelf het UMC Utrecht gebeld, als ik het me goed herinner zonder enige verwijsbrief (maar MET deskundigenverklaring, medische verklaring, en gewijzigd ID in de hand), en een afspraak laten inplannen om te doneren.
Rekening (voor afname en 10 jaar opslag) ging ongezien direct naar verzekeraar.

Hoe dit werkt zonder verklaring, weet ik niet.
BINNEN het gendertraject wordt opslag vergoed, om een transgender de kinderwens niet te ontnemen.
Of jij, voordat je de bevestigde diagnose hebt ook binnen dat traject past, is denk ik een vraag die alleen je verzekeraar kan beantwoorden.
De afname/opslag gaat ZEKER lukken (gesteld dat de visjes levensvatbaar zijn) en goedgekeurd worden. De vraag is meer "betaalt je verzekering er al voor, voordat je die diagnose hebt, of betaal je de rekening (afname + opslag t/m diagnosedatum) zelf".

Als ik me de tijdslijn van inplannen goed herinner (ik heb alleen de daadwerkelijke afspraken nog in m'n agenda) was het als volgt:
eind oktober 17 inplannen afspraak endo na ontvangst fysieke kopie medische verklaring
1/12/17 intake endo + bloed prikken
1/12/17 diezelfde dag nog gebeld met UMC Utrecht om kikkervisjesopslag in te plannen.
5/12/17 afspraak op vruchtbaarheidscentrum
een paar dagen later telefonisch rapport gekregen over geslaagd zijn van opslag
8/12/17 groen licht gekregen van endo voor hrt start
14/12/17 hrt start
Bedankt voor je reactie Laura. Als ik het goed begrijp was bij jou 1 keer doneren dus voldoende?

Als ik jouw data zo zie is alles gewoon gelukt binnen die week.

Thanks, Esther
:text-thankyouyellow:
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Kikkervisjes

Bericht door Anon20200101 »

Ja, ik heb maar 1 keer gedoneerd; en dat was terwijl ik op dat ogenblik al verminderde hoeveelheid had door 14 maanden lang elke dag 'tucking light" (gelukkig was ik kleingeschapen, dus was tucking niet meer dan "iets naar onderen/achteren klappen en onderbroek aan")

Ik moet trouwens een correctie maken; van de website van het UMC geeft duidelijk aan dat opslag alleen bij "medische noodzaak" plaatsvindt. Hierbij werd niet expliciet genderdysforie vermeld als reden, maar is WEL geldig als reden.
Aangezien ik op het punt stond om met HRT te beginnen (met medische verklaring), en daarmee chemisch een onvruchtbaarheid zou provoceren, was die noodzaak aangetoond.
Of in jouw geval dus die 'noodzaak' AL aantoonbaar is, moet je even laten uitzoeken.
Dit wordt dan denk ik een combinatie van ziekenhuis en eventueel Stepwork.

Ook was een bloedonderzoek nodig, maar ik kan me niet herinneren dat ook te hebben gedaan; ik ga er van uit dat dit WEL is gedaan, maar dat ik in de opwinding die dag vergeten ben dat ik dat heb gedaan.
Esther91
Berichten: 329
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Kikkervisjes

Bericht door Esther91 »

LauraHeleneN schreef: 01 mei 2019, 19:30 Ja, ik heb maar 1 keer gedoneerd; en dat was terwijl ik op dat ogenblik al verminderde hoeveelheid had door 14 maanden lang elke dag 'tucking light" (gelukkig was ik kleingeschapen, dus was tucking niet meer dan "iets naar onderen/achteren klappen en onderbroek aan")

Ik moet trouwens een correctie maken; van de website van het UMC geeft uidelijk aan dat opslag alleen bij "medische noodzaak".
Aangezien ik op het punt stond om met HRT te beginnen )met medische verklaring), en daarmee chemisch een onvruchtbaarheid zou provoceren, was die noodzaak aangetoond.
Of in jouw geval dus die 'noodzaak' aantoonbaar is, moet je even laten uitzoeken.
Dit wordt dan denk ik een combinatie van ziekenhuis en eventueel Stepwork.
In Zwolle staat dus hetzelfde. Denk dat met de verwijzing endo dat wel goedkomt. Was eigenlijk bang dat dat weken in beslag nam. Heb iets meer vertrouwen in nu.

Je zal langzaam ook wel begrijpen dat ik helemaal klaar ben met die gifproductie :?
:text-thankyouyellow:
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Kikkervisjes

Bericht door Anon20200101 »

Met verwijzing endo bedoel je dan de Medische Verklaring waarin je doorverwezen wordt naar de endo?
Esther91
Berichten: 329
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Kikkervisjes

Bericht door Esther91 »

LauraHeleneN schreef: 01 mei 2019, 19:37 Met verwijzing endo bedoel je dan de Medische Verklaring waarin je doorverwezen wordt naar de endo?
Jep

Stepwork heeft het opgenomen dat ik een kinderwens heb. Ook hun secretariaat weet daarvan. Als er extra brieven nodig zijn zullen ze dat vast wel in orde maken
:text-thankyouyellow:
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Kikkervisjes

Bericht door Danielle »

Esther91 schreef: 01 mei 2019, 19:23 Bedankt voor je reactie Laura. Als ik het goed begrijp was bij jou 1 keer doneren dus voldoende?

Als ik jouw data zo zie is alles gewoon gelukt binnen die week.

Thanks, Esther
Je kan zoveel of zo weinig als je wilt. Bij mij werd er geadviseerd om minstens 3 donaties te doen met een x aantal dagen ertussen. Een vierde keer had geen probleem geweest. Het gaat er vooral om dat ze voldoende rietjes sperma kunnen invriezen zodat er bij inseminatiepogingen er een grotere foutmarge is. Een en ander is ook afhankelijk van de kwaliteit van je sperma en hoe groot je kinderwens is.

Verzekeraars vergoeden het bij onvruchtbaarheid door medisch noodzakelijke ingreep. Al denken ze daar dan vaak in termen van teelbalkalnker. De klinisch embryoloog die ik sprak vond dit prima passen onder de definitie en het invriezen is ook direct gedeclareerd bij mijn verzekeraar. Het zou kunnen dat het zonder verwijsbrief het in een aanvullende polis past, raadpleeg je verzekeraar daarvoor.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Kikkervisjes

Bericht door Anon20200101 »

Met die Medische verklaring zelf toon je de medische noodzaak al aan.
Het KAN natuurlijk zijn dat het ziekenhuis in Zwolle meer documenten wil zien, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat nodig achten.
Dus, ik zou zeggen, morgenochtend meteen ziekenhuis bellen voor een donatieafspraak. :) <3
Esther91
Berichten: 329
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Kikkervisjes

Bericht door Esther91 »

LauraHeleneN schreef: 01 mei 2019, 19:41 Met die Medische verklaring zelf toon je de medische noodzaak al aan.
Het KAN natuurlijk zijn dat het ziekenhuis in Zwolle meer documenten wil zien, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat nodig achten.
Dus, ik zou zeggen, morgenochtend meteen ziekenhuis bellen voor een donatieafspraak. :) <3
Second opinion incoming in 3-4 weken. Dus daar even op wachten :lol:
:text-thankyouyellow: