Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Tijgertje »

Klinkt misschien gek wat ik hier ga zeggen, maar is het mogelijk om na het starten met oestrogeen, borstvorming tijdelijk/langer uit te kunnen stellen. Omdat aan een transitie op latere leeftijd (54) de nodige risico's kleven, ben ik redelijk voorzichtig in de verschillende stapjes die ik zet.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Alice »

Welke risio's loop je tijdens je transtie op latere leeftijd?
Een manier om borstvorming uit te stellen is om geen vrouwelijke hormonen meer te gebruiken.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2955
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Hun/Henne
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Marica »

Tja, juist wat Alice zegt, geen hormonen nemen.

Ikzelf daarentegen kan haast niet wachten tot het zover is.
Image Gender: Kvinne (Vrouw)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Emma »

Om eerlijk te zijn hoor ik ook voor het eerst over risico's van een transitie op latere leeftijd. Er staat me welgeteld één risico bij, en dat is verminderd leverfunctioneren bij oraal gebruik van estradiol. Maar dan gebruik je het gewoon niet oraal maar transdermaal. En dat risico staat de laatste tijd nog een beetje ter discussie ook.

Op welke concrete risico's doel je?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Anon20230219 »

Ik heb ook nog nooit gehoord over grotere risico's van later in transitie gaan.
Het enige wat wel zo is dat ik wel verschil merk in de snelheid van veranderingen..in 2003 rond mijn 30ste had ik na 2,5 maand al best een aardige borstgroei..dat is nu al een anderhalve maand later pas op gang aan het komen.
Net als Emma ben ik nieuwsgierig over welke risico's je het dan hebt?
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Anon20190516 »

Ik ben inmiddels ook iets ouder(50) op mijn 47e met hormonen begonnen en inmiddels twee operaties ondergaan,buiten de risico’s die iedereen loopt bij welke operatie dan ook,zou ik geen flauw idee hebben welke risico’s je bedoelt Tijgertje?
Offline
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Anon20200101 »

Ik weet ook alleen van het iets verhoogde risico bij oraal innemen van oestradiol.
Vanwege het amper misbruikt hebben van m'n lever, vond ik dat een aanvaardbaar risico.
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Tijgertje »

Ja oké, risico's is idd niet helemaal het goede woord. Ik denk dat ik bedoel dat je lichaam misschien wat trager reageert en minder flexibel is als je ouder bent. Misschien over reageer ik een beetje, maar net zo goed als dat FTM's er tegenop kunnen zien om kaal te worden, is het krijgen van borsten voor mij een dingetje. Voor de één kunnen de veranderingen niet snel genoeg gaan, ik hou het in eerste instantie liever wat meer onder controle.

Volgens mij loopt er bij de genderpoli van het VU ook een onderzoek om oestrogeen toe te dienen bij mannen van boven de 50, zonder dat er borstvorming ontstaat. Voor de gezondheid van mannen schijnt er met het toedienen van oestrogeen duidelijk gezondheidswinst te behalen te zijn, maar niet iedere man zit natuurlijk op borstvorming te wachten.

Ik ben een typ wat niet zo snel van stapel loopt, hoewel de overige vervrouwelijkingskenmerken me daarentegen weer niet snel genoeg kunnen gaan :)
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Alice »

Tijgertje schreef: 05 mei 2019, 17:06 Volgens mij loopt er bij de genderpoli van het VU ook een onderzoek om oestrogeen toe te dienen bij mannen van boven de 50, zonder dat er borstvorming ontstaat.
Wist niet dat daar onderzoek naar gedaan wordt (Genderteam heeft mij weer niet geïnformeerd :o ). Houd het forum op de hoogte als je wat meer hierover weet, dank.

Om lichtelijk te vervrouwelijken zou medroxyprogesteron (Provera, prikpil) voorgeschreven kunnen worden hiermee verouwelijk je het minst maar heeft een stel minder prettige bijwerkingen.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Tijgertje »

Ik heb in mijn geschiedenis naar een url gezocht van dit artikel, maar kan het vooralsnog niet vinden. Kwam terloops boven water tijdens mijn zoektocht op internet. Weet niet zeker, maar volgens mij was er door de Hartstichting een onderzoeksbudget van €120.000,- aan een arts i.o. toegekend om de oorzaken van borstvorming bij mannen te onderzoeken, na het toedienen van oestrogeen. Omdat borstvorming bij mannen het vaakst optreedt bij transgenders, zou de genderpoli van het VU erbij betrokken worden. Ik heb het artikel maar oppervlakkig gelezen, dus hang me iet op aan de details.

Ik heb niet gezegd dat ik lichtelijk wil vervrouwelijken, het krijgen van borsten vind ik vooralsnog een gedachte waar ik even aan moet wennen. Ik vroeg me af of daar meer controle over te krijgen is.