Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Anon20200101 »

Renée schreef: 12 mei 2019, 18:05 Begin dan maar niet aan hormonen en hou het fijn bij de inlegprotheses is dan mijn idee.
Ik denk niet dat je toe bent aan permanente veranderingen
Moet dat dan? Als het al zo is, dan is dat aan @Tijgertje om te zeggen, of eventueel de gendertherapeut, niet aan jou.

Kijk ter relativering hiervan, alleen al naar de grote groep transgenders die - om welke reden dan ook - afzien van bottom surgery.
Of, kijk naar de groep non binary mensen, die dus naar het blijkt niet gelukkig genoeg zijn met hun oude lichaam, maar dat niet per sé willen inruilen voor de binaire tegenhanger ervan.
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Tijgertje »

@Renée Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en ik ben het met Laura eens dat het niet aan ons is om ergens over te hoeven oordelen. Dat ik deze post heb geplaatst is om voor mezelf duidelijk te krijgen in hoeverre dit binnen de T community leeft. Het zou ook zo maar kunnen zijn dat het koudwatervrees is. Gek genoeg zie ik mezelf ook niet zonder borsten over straat gaan.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Anon20230219 »

LauraHeleneN schreef: 12 mei 2019, 23:22
Renée schreef: 12 mei 2019, 18:05 Begin dan maar niet aan hormonen en hou het fijn bij de inlegprotheses is dan mijn idee.
Ik denk niet dat je toe bent aan permanente veranderingen
Moet dat dan? Als het al zo is, dan is dat aan @Tijgertje om te zeggen, of eventueel de gendertherapeut, niet aan jou.

Kijk ter relativering hiervan, alleen al naar de grote groep transgenders die - om welke reden dan ook - afzien van bottom surgery.
Tja ik vind de term Transgenders om al die vertakkingen in op te nemen gewoon te breed.
Renée bedoelde haar post totaal niet als oordeel vellende...althans ik las deze totaal niet zo.
Je weet als je aan hormonen begint dat borstvorming er gewoon gaat komen punt uit.
Ik heb deze quote zo aangesneden omdat bottom surgery wel een hele grote stap verder is.
Mij werd ook recent gevraagd waarom ik daar beneden mij afgezien van teelbal operatie verder geen operatie wenste:
Sta helemaal alleen in het proces en zo kom ik dus na de operatie ook thuis, moet een buffer op hebben gebouwd om online boodschappen te kunnen aanschaffen en ook een buffer voor taxi ritten van en naar Amsterdam a 170 euro als er wat mis gaat.
En ondanks dat je dit aangeeft wordt je nog steeds met de nek aangekeken dat je geen echte transvrouw ben...tja ik leef al eigenlijk al 3 jaar als vrouw en dat is ook met een mannelijk lid waar ik totaal geen problemen mee heb.
Over de SRS wordt te simpel gedacht en aan andere door gegeven..ik heb er teveel zien stranden die ondanks met twijfels de operatie toch in gingen en hoopte dat alle mooie verhalen ook voor hun zouden gelden maar in sommige gevallen was dat niet zo.
En ook ik werd weer over die grens heen getrokken al was het maar kort om de SRS te laten geschieden.
Voor mij is de keuze gewoon gemaakt, aan mijn hoofd kan alleen een dokter in Taiwan nog iets vrouwelijks maken.
Qua lichaamsbouw heb ik mazzel alleen jammer dat ik de 46 aan tik inmiddels.
Een SRS wordt bijna aangedragen als zaligmakende en als je als transgender die stap niet kan of durft te nemen dan ben je gewoon geen vrouw.
Ik ben Lisa 45 jaar, lelijk verminkt in het gezicht en arm maar voel zich al heel lang vrouw en leeft daar naar.
Besloten dat een SRS mij totaal niet minder vrouw maakt dan ik mij nu voel.
De vrouw in mij leeft in mijn hart en ziel..
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Eveliene »

Mooi gesproken.
Ik zag ook niets negatiefs in de reactie van Renee. Van hormonen krijg je nou eenmaal borsten en dat vergelijken met een enorme ingreep als de srs is het appels en peren verhaal. Ik snap ook niet waarom iemand wel een srs zou willen ondergaan maar geen hormonen willen om te transformeren naar het lichaam van een vrouw, maar daar kan en wil ik ook geen oordeel over geven.
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Tijgertje »

Door jezelf zo te formuleren, oordeel je juist wel natuurlijk. Het wordt op mij alleen niet helemaal duidelijk of je op het oorspronkelijke bericht in dit draadje reageert, of dat je een zijsprong maakt. Ik, degene die dit topic heeft geopend vraagt zich af of borstvorming is uit te stellen, nadat met hormonen gestart wordt. Ik zou bijvoorbeeld liever een jaar willen wennen aan het hormoon, dan dat er kort na de start al allerlei lichamelijk veranderingen optreden. Voor de een is het een zegen dat borstvorming al een maand later begint, ik heb hier een andere kijk op. Uit ervaring weet ik dat hormonen (testosteron in mijn geval) een behoorlijke emotionele impact kunnen hebben. Dat is bij oestrogeen niet anders. Ik ben gewoon wat voorzichtiger geworden. Verder heb ik wel de wens om qua uiterlijk te vervrouwelijken, maar het tempo waarin is anders. Ik heb ook geen wens om een srs te ondergaan, daar zal ik echt niet meer door in balans komen met mezelf. Het is een lastige materie, maar zoals gezegd zijn er meer wegen die naar Rome leiden.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Anon20200101 »

Er is geen zekerheid over wanneer (en in welke mate) de borstgroei op gang gaat komen na beggint met HRT; sommigen wachten 5 maanden op het eerste beetje borstgroei, anderen (ik bijvoorbeeld, merkte na amper 3 weken al de eerste groei).
Zonder HRT kan je de borstgroei uitstellen (maar dus ook alle wel-wenselijke effecten), met HRT gaat dit (afhankelijk van je genetische materiaal) op een gegeven ogenblik starten zonder dat je daar controle over kan uitoefenen.
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Eveliene »


Tijgertje schreef:Door jezelf zo te formuleren, oordeel je juist wel natuurlijk. Het wordt op mij alleen niet helemaal duidelijk of je op het oorspronkelijke bericht in dit draadje reageert, of dat je een zijsprong maakt. Ik, degene die dit topic heeft geopend vraagt zich af of borstvorming is uit te stellen, nadat met hormonen gestart wordt. Ik zou bijvoorbeeld liever een jaar willen wennen aan het hormoon, dan dat er kort na de start al allerlei lichamelijk veranderingen optreden. Voor de een is het een zegen dat borstvorming al een maand later begint, ik heb hier een andere kijk op. Uit ervaring weet ik dat hormonen (testosteron in mijn geval) een behoorlijke emotionele impact kunnen hebben. Dat is bij oestrogeen niet anders. Ik ben gewoon wat voorzichtiger geworden. Verder heb ik wel de wens om qua uiterlijk te vervrouwelijken, maar het tempo waarin is anders. Ik heb ook geen wens om een srs te ondergaan, daar zal ik echt niet meer door in balans komen met mezelf. Het is een lastige materie, maar zoals gezegd zijn er meer wegen die naar Rome leiden.
Ik reageerde direct op de reactie Lisa die boven mij stond, anders had ik een quote gebruikt. Nee ik oordeel juist niet omdat waar is de zin mee begon de vraag niet snap. Het effect van hormonen treed natuurlijk gelijk op en kan je niet afremmen, dat weet iedereen toch wel lijkt mij.
Testosteron heb ik ook een paar jaar gespoten toen ik nog aan bodybuilding en KravMagna deed en dat geeft idd een heel naar resultaat als de dosis niet afgesteld is.

Nogmaals, hormonen kan je niet afremmen en langer wachten zou zonde zijn. Hoe jonger, des te mooier zijn de effecten van het hormoon. Ik ben benieuwd naar de reden dat je het wil uitstellen.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Anon20210626 »

Een genderterapeut beslist niet, dat doe je uiteindelijk zelf .
Je krijgt ook gewoon een informed consent verklaring te tekenen waarin staat dat JIJ de beslissing neemt HRT te starten en dat je op hoogte bent van wat er verwacht kan worden .

Gezien de twijfels en de opmerking die de TS maakte en de opmerking over het opbergen van de protheses blijf ik vooralsnog bij mijn mening.

Bij twijfel start je niet met hormonen en daar heb ik idd geen gendertherapeut voor nodig .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3661
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Er is niks mis met twijfelen en ook niet met een lager tempo, maar ik ben het er wel mee eens, dat je dan je HRT misschien beter een beetje kunt opschorten. Uiteindelijk zijn de veranderingen niet zo makkelijk meer terug te draaien. Je kan het niet een tijdje op proef nemen.
Irene
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Borstvorming (tijdelijk) voorkomen

Bericht door Tijgertje »

Nee is ook zo. Ik heb het ondertussen al aardig voor mezelf uitgekristalliseerd en denk dat het voornamelijk in de hoek van koudwatervrees zit. Hoe meer ik erover praat en schrijf, hoe meer rust ik erin krijg. Voordat ik de stap naar HRT zet, zijn er nog voldoende bezinningsmomenten.