Stembandenoperatie bij het VU

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Wolfy_girl »

Inmiddels sta ik op de wachtlijst voor een consult met de KNO afdeling bij het VU. Dit consult zal gaan over de stembandenoperatie.

Een beetje geschiedenis: Ik heb meer dan anderhalf jaar logopedie gedaan, met een beetje resultaat maar lang niet genoeg. Ondanks lovende verhalen van mijn logopediste is mijn stem nog steeds een hardnekkig probleem en word ik er regelmatig door gemisgendert. Ik heb daarom besloten om de stembandenoperatie te overwegen.

Toen ik dit aan heb gekaart bij mijn VU behandelaar wees hij mij op het feit dat ze deze stembandenoperatie ook bij het VU aanbieden. Dit was een verrassing voor mij, omdat deze operatie nog vrij weinig voorkomt en vaak gedemoniseert word in transgender gemeenschappen.

Mijn vraag is nu: Heeft iemand van jullie deze operatie laten doen bij het VU? Ik kan namelijk erg weinig informatie vinden over wie en wat. Meestal als je zoekt op VFS krijg je resultaten in het buitenland te zien, maar ik ben specifiek op zoek naar ervaringen van deze behandeling bij het VU.
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Eveliene »

Ik heb de stembandoperatie bin dokter Rinkel gehad en heb er spijt van omdat mijn stem juist achteruit is gegaan, bij hoger volume optredende heesheid en ik ben een stukje hoogte kwijt. Rinkel heeft het nog eens nagekeken en ontdekte dat er een gaatje zit door een voortijdig losgelaten hechting wat volgens hem evengoed geen verschil zou moeten maken. Een herstel in Luxemburg heeft ook niets opgeleverd behalve dat de heesheid iets verminderd is maar niet genoeg om er happy mee te zijn. Rinkel is ook net als de logopediste van mening dat mijn stem vrouwelijk genoeg is. Ik zou het graag geloven ware het niet dat ik aan de telefoon steeds meneer word genoemd en ik soms mensen zie opkijken als ik begin te praten.
Van de chirurg in Luxemburg kreeg ik te horen dat de kans op een mooie stem op mijn leeftijd (54) ook minimaal is.

However.. Dat het bij mij niet is gelukt wil nog niet zeggen dat het bij jou ook zal mislukken.

Edit- dokter Rinkel is zeker geen slechte chirurg en staat ook in Luxemburg goed bekend als een van de betere artsen.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Wolfy_girl »

Dokter Rinkel? Werkt hij ook voor het VU?
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Emma »

Wolfy_girl schreef: 29 jun 2019, 12:32 Toen ik dit aan heb gekaart bij mijn VU behandelaar wees hij mij op het feit dat ze deze stembandenoperatie ook bij het VU aanbieden. Dit was een verrassing voor mij, omdat deze operatie nog vrij weinig voorkomt en vaak gedemoniseert word in transgender gemeenschappen.
Dat was de ouderwetse ingreep waar men met nylon draad enge dingen deed met het strottenhoofd. Tegenwoordig wordt de Wendler methode gebruikt, en die heeft minder risico en betere resultaten.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Eveliene »

Wolfy_girl schreef: 29 jun 2019, 14:12 Dokter Rinkel? Werkt hij ook voor het VU?
Jazeker. :)
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Wolfy_girl »

Eveliene schreef: 29 jun 2019, 19:59
Wolfy_girl schreef: 29 jun 2019, 14:12 Dokter Rinkel? Werkt hij ook voor het VU?
Jazeker. :)
Kun je iets meer vertellen over de operatie? Ook de nazorg ben ik brnieuwd naar!
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Eveliene »

De operatie was in het Jan van Gooyen en na een kort uurtje achter de rug en 2 uur later mocht ik naar huis. De nazorg bestond uit de mededeling dat ik 48 uur niet mocht praten en na 2 weken heeft Rinkel het bekeken en was hij tevreden over zijn werk. Eigenlijk heb ik de meeste nazorg gehad van de logopediste die 48u te weinig vond en mij heeft geadviseerd om daar een week van te maken met daarin dagelijks 2 keer 2 minuten laxvox.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Wolfy_girl »

Eveliene schreef: 01 jul 2019, 15:40 De operatie was in het Jan van Gooyen en na een kort uurtje achter de rug en 2 uur later mocht ik naar huis. De nazorg bestond uit de mededeling dat ik 48 uur niet mocht praten en na 2 weken heeft Rinkel het bekeken en was hij tevreden over zijn werk. Eigenlijk heb ik de meeste nazorg gehad van de logopediste die 48u te weinig vond en mij heeft geadviseerd om daar een week van te maken met daarin dagelijks 2 keer 2 minuten laxvox.
Twee weken maar? De meeste (buitenlandse) ervaringen die ik lees hebben het over een maand na afloop doorbrengen zonder te praten.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Anon20200101 »

Die vriendin van me die bij Remacle was voor haar VFS was ook op dokters advies 2 weken stil.
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Eveliene »

Wolfy_girl schreef: 02 jul 2019, 01:02
Eveliene schreef: 01 jul 2019, 15:40 De operatie was in het Jan van Gooyen en na een kort uurtje achter de rug en 2 uur later mocht ik naar huis. De nazorg bestond uit de mededeling dat ik 48 uur niet mocht praten en na 2 weken heeft Rinkel het bekeken en was hij tevreden over zijn werk. Eigenlijk heb ik de meeste nazorg gehad van de logopediste die 48u te weinig vond en mij heeft geadviseerd om daar een week van te maken met daarin dagelijks 2 keer 2 minuten laxvox.
Twee weken maar? De meeste (buitenlandse) ervaringen die ik lees hebben het over een maand na afloop doorbrengen zonder te praten.
In Korea bij Yesson houden ze het idd op een maand stilte.
Er zijn mensen op het forum die daar hun operatie hebben gehad en niet tevreden zijn. Ik hoop dat die hier ook iets over willen zeggen.