Stembandenoperatie bij het VU

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Wolfy_girl »

Eveliene schreef: 02 jul 2019, 15:31
Wolfy_girl schreef: 02 jul 2019, 01:02
Eveliene schreef: 01 jul 2019, 15:40 De operatie was in het Jan van Gooyen en na een kort uurtje achter de rug en 2 uur later mocht ik naar huis. De nazorg bestond uit de mededeling dat ik 48 uur niet mocht praten en na 2 weken heeft Rinkel het bekeken en was hij tevreden over zijn werk. Eigenlijk heb ik de meeste nazorg gehad van de logopediste die 48u te weinig vond en mij heeft geadviseerd om daar een week van te maken met daarin dagelijks 2 keer 2 minuten laxvox.
Twee weken maar? De meeste (buitenlandse) ervaringen die ik lees hebben het over een maand na afloop doorbrengen zonder te praten.
In Korea bij Yesson houden ze het idd op een maand stilte.
Er zijn mensen op het forum die daar hun operatie hebben gehad en niet tevreden zijn. Ik hoop dat die hier ook iets over willen zeggen.
Om heel eerlijk te zijn ben ik de wanhoop wel nabij. Als zo'n operatie mijn stembanden volledig verwoest heb ik hier vrede mee. Liever helemaal geen stem dan dit.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Anon20210626 »

"Om heel eerlijk te zijn ben ik de wanhoop wel nabij. Als zo'n operatie mijn stembanden volledig verwoest heb ik hier vrede mee. Liever helemaal geen stem dan dit."

Ik zou bijna vragen " hoe is het met het hoofd ?" want ik vraag me af of je beseft dat geen stem een veel groter probleem is dan gewoon misgenderd te worden , ook al is verre van prettig .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Wolfy_girl »

Renée schreef: 05 jul 2019, 17:11 "Om heel eerlijk te zijn ben ik de wanhoop wel nabij. Als zo'n operatie mijn stembanden volledig verwoest heb ik hier vrede mee. Liever helemaal geen stem dan dit."

Ik zou bijna vragen " hoe is het met het hoofd ?" want ik vraag me af of je beseft dat geen stem een veel groter probleem is dan gewoon misgenderd te worden , ook al is verre van prettig .
Ja, ik heb liever geen stem dan continu erdoor misgenderd worden. Sorry dat ik geen genoegen neem met een Mickey Mouse stem, maar als ik geen stem heb heb ik tenminste een goeie reden om gewoon niet te praten.
Yasmine
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:26
Gender: Vrouw

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Yasmine »

Ik ben bij Yeson geweest en ik mocht een maand absoluut niet praten en geen geluiden met de stembanden maken en daarna nog een maand beperkt stemgebruik. Daarna dagelijks stemoefeningen, blazen op een rietje in water, etc. Geen alcohol, geen koffie (damn), geen thee, geen cafeine at all (cola verslaafde hier), niet roken, etc. In Seoul was het niet mogen praten nog redelijk te doen (geweldige stad trouwens als je van shoppen houdt, alleen daarom al een aanrader, heb me al zwijgend enormmm vermaakt) omdat je gemakkelijk de domme toerist kan uithangen en met je tel en pen/papier kan communiceren, maar eenmaal terug in de eigen omgeving werd het knap nasty. Bekenden tegenkomen en niet kunnen praten en ook niet uit kunnen leggen waarom. Als je stealth bent al helemaal niet handig. Het was afzien, maar alles gaat voorbij. Het resultaat vind ik moeilijk uit te leggen. Het is nog steeds mijn stem. Sommige mensen die mijn oude stem kenden merken geen verschil, maar ikzelf merk wel degelijk een verschil. Ik hoor het verschil niet continu, maar wel vaak. Iets dat ik eerst niet had heb ik nu wel zeg maar. Iets dat ik eerst had en niet wilde is weg. Waar ik voorheen moest forceren (ook al was dat het enige wat ik nog kon, want mijn oude stem kon ik nog maar moeilijk vinden, maar hij was er en dook soms ongewenst op) gaat het nu vanzelf. Ik kan absoluut niet anders praten dan ik nu praat. Ik word nooit meer misgenderd aan de telefoon. Niemand kijkt meer op of om. Mijn stemstress is weg. Ik bel er weer lekker op los, zonder zorgen. M'n mondigheid heb ik terug. Betrap mezelf er soms nog op toch stemstress te hebben als iets voor mijn gevoel verrot m'n mond uit komt (was ik dat?), maar nog steeds kijkt niemand op of om. In de winters is het soms nog strugglen want ieder verkoudheidje slaat op m'n stem en ben enkele keren m'n stem kwijt geweest (strezzzzz), maar steeds weer goed gekomen. Al met al super tevreden.
Yasmine
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:26
Gender: Vrouw

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Yasmine »

Wolfy_girl schreef: 05 jul 2019, 19:25
Renée schreef: 05 jul 2019, 17:11 "Om heel eerlijk te zijn ben ik de wanhoop wel nabij. Als zo'n operatie mijn stembanden volledig verwoest heb ik hier vrede mee. Liever helemaal geen stem dan dit."

Ik zou bijna vragen " hoe is het met het hoofd ?" want ik vraag me af of je beseft dat geen stem een veel groter probleem is dan gewoon misgenderd te worden , ook al is verre van prettig .
Ja, ik heb liever geen stem dan continu erdoor misgenderd worden. Sorry dat ik geen genoegen neem met een Mickey Mouse stem, maar als ik geen stem heb heb ik tenminste een goeie reden om gewoon niet te praten.
Ik snap helemaal hoe je je voelt, maar na een maand niet gepraat te mogen hebben weet ik 100% zeker dat misgenderd worden (hoe naar het ook is) op de lange termijn toch iets leefbaarder is dan niet kunnen praten. Als je niet kan praten trek je trouwens ook veel aandacht, omdat mensen zich afvragen wat er met je is. Een veel voorkomend iets was dat mensen dachten dat ik ook doof was en ik dus een playbackshow van ze kreeg of ze schreven iets op papier. Ga jij dan maar eens uitleggen dat er niks mis is met je gehoor. Opschrijven of gebarentaal. Na een maand was ik er echt wel klaar mee. Je voelt je echt malle pietje. Ook een hoogtepuntje was de zwijgende ruzie die ik had met iemand. Heel kwaad zijn naar je stem op geen enkele manier mogen gebruiken. Niet handig. Vervolgens nog kwader worden omdat diegene je uitlokt om te schreeuwen.

Ik ken Rinkel en ik zou me persoonlijk niet door hem of uberhaupt in de vu laten opereren. Ik vermoed dat hij deze operatie nog niet lang uitvoert en dus weinig ervaring? Qua techniek weet ik niet hoe het vergelijkt met Yeson of andere chirurgen. Weet wel dat bijv. Yeson zich 24/7 met stem operaties bezighoudt en dat zijn wachtkamer vol zit met (cis) Koreanen en uit andere aziatische landen (hij doet dus niet alleen vfs maar ook andere stemoperaties), kortom heel veel ervaring. Kost ook wel wat natuurlijk en je moet het maar kunnen betalen, maar beter lang sparen dan snel spijt. In ieder geval, doe zo goed mogelijk research, consults, etc.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Anon20210626 »

wel je kan ook gewoon de rest van je leven je mond houden , hoeft de operatie ook niet te mislukken om hetzelfde resultaat te hebben ......

En als het toch niet bevalt kan je nog terug

Ik ben overigens benieuwd hoe lang je dat zal volhouden
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Emma »

[mod mode on]
Zo kan het wel weer, Renee. Dit is nergens voor nodig.
[mod mode off]
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Wolfy_girl »

De cynische toon even terzijde: Ik ben erg dysforisch wat betreft mijn stem, en ik snap dat niet elke transgender hier zodanig last van heeft. Mijn stem goed in gareel houden kost me veel inspanning en vaak hou ik er een ontzettend hese / schorre stem aan over. Als ik door middel van zo'n operatie mijn stem op een meer natuurlijke wijze kan gebruiken zonder die inspanning zou me dit al veel helpen.

Wat betreft de risico's zal ik heel eerlijk zijn: Ik vind het jammer dat hier zo moeilijk over gedaan wordt. Als transgenders zouden we ons niet moeten verlagen tot "concern trolling"; immers weten wij ook van de risico's betreffende de vaginaplastiek en daar praten we ook niet zo over met zo'n negatieve / demoniserende toon.

Er zijn ook genoeg mensen die goed resultaat hebben gehad met de stembandenoperatie. Je hoeft het maar op te zoeken op YouTube om de positieve ervaringen / resultaten te horen.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Emma »

Het speelt in mijn achterhoofd ook nog mee hoor. Na een half uurtje vergaderen zakt mijn stem ook tot ongekende diepten, in ieder geval voor mijn gevoel. Heel comfortabel voel ik me daar ook niet bij. En ik vergader wat af, de laatste tijd.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Stembandenoperatie bij het VU

Bericht door Anon20210626 »

Cynischer als de stelling die Wofly Girl poneerde kan bijna niet .

Een operatie die als hij mislukt geen stem oplevert, valt te verkiezen boven de huidige situatie.

Ok ik geef daar een harde reactie op maar ik wil alleen maar laten zie hoe onzinnig die stelling is .

Geen stem geeft veel grotere problemen als een stem die soms verkeerd wordt geïnterpreteerd.
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Plaats reactie