vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door Emma »

Dit is het deel waarvan we denken dat we het een beetje begrijpen. Maar van mijn endo weet ik dat we nog lang niet genoeg begrijpen om er logica op los te kunnen laten. Vandaar ook alle tegenstrijdige verhalen over wel of geen anti-androgeen pre-srs, wel of geen progesteron, estradiol of ethinylestradiol (waarvan het tromboserisico de ene keer torenhoog is en de andere keer weer meevalt)...

Mijn E2 waarde wordt steeds op hetzelfde tijdstip gemeten, 's middags rond een uur of 3. Dan is het lekker rustig op de prikpost. En de waarde is vrij constant. Heel vervelend, want we proberen juist de waarde wat hoger te krijgen door de dosis medicatie steeds iets te verhogen. Maar het helpt helemaal niks. Uit het schema blijkt niet dat er een omzetting is die dat zou kunnen veroorzaken. Dus logica, vergeet het maar.

Image
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door Marijn »

@LauraHeleneN Weet je zeker dat het om dezelfde testosteron gaat? En niet bijvoorbeeld totaal bij de ene en alleen vrije testosteron bij de andere? (Je hebt vrije en eiwitgebonden en totaal.)
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door Anon20200101 »

Dat kan ook, ja.
Zou dan hetzelfde lab ineens iets anders gemeten hebben?
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door Anon20200101 »

Dank je, @Marijn voor deze tip.
Van nieuwe lab heb ik nu de details, van gebruikte machines t/m welk deel. En bij oude lab ligt de vraag nu.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door Marijn »

LauraHeleneN schreef: 15 jul 2019, 16:32 Dat kan ook, ja.
Zou dan hetzelfde lab ineens iets anders gemeten hebben?
Bij mij staan beide varianten en het totaal bij de resultaten. Ik heb de laatste keer bij de endo een complete uitdraai van alle resultaten tot nu toe gevraagd en gekregen. Zowel de estradiol en de testosteron als alle andere gemeten bloedwaarden.

Overigens is het vooral de vrije testosteron die wat doet, dus dat is de belangrijkste waarde.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door Anon20200101 »

Ik heb tot nu toe van elke priksessie de uitslag in bezit, maar voor testosteron was er elke keer maar 1 enkele waarde.
Zo is bij het huidige lab de weergegeven waarde "totaal".