Nieuwe chat! Zie dit topic.

vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door Anon20200101 »

Dus
ik slikte vanaf medio dec '17 oestrogeen en androcur
sinds dec '18 oestrogeen
sinds maart '19 een 50% hogere dosis oestrogeen
sinds eind maart progesteron

En ik neem alles doorgaans rond 8pm in.

Vorige maand ben ik, op 2 verschillende endo-afdelingen geprikt:
18 juni om 9.45 @ maxima (testosteron 1.19nmol/l / oestrogeen 0.43nmol.l)
20 juni om 15.30 @ vumc (testosteron 0.3nmol/l / oestrogeen 0.657nmol.l)

En er zijn tussen die twee prikmomenten voor mij zeer verschillende oestrogeen en testosteronwaarden gemeten.
Deze laatste waarden van juni '19 niet meegenomen zijn dit mijn waarden:
Testosteron langdurig 0.473 gemiddeld met 0.093 standaarddeviatie - en 0.365 nmol/lsinds SRS en androcur-stop.
Oestrogeen langdurig 0.460 gemiddelde met 0.061 standaarddeviatie - en 0.405 nmol/lsinds SRS en androcur-stop
En 0.43 sinds dosisverhoging (om 23% drop - 0.1nmol/l - drop na SRS te counteren)
De 1.19 voor testosteron is meer dan twee keer zo hoog als het gemiddelde over 18 maanden gemeten, en ik kan me niet voorstellen dat die waarden uberhaupt zoveel schommelen door de maanden, laat staan door de dag.

Ligt er dan zoveel verschil tussen welke instantie hoe meet?

De oestrogeenwaarden zijn beiden 'ongeveer ok'; de 0.43 is net onder het langdurige gemiddelde, ondanks dosisbverhoging. De 0.675 is de hoogst gemeten waarde tot nu toe.
Als ik ervan uitga dat oestrogeen - omdat dit niet door mij zelf aangemaakt wordt - in de loop van de dag geleidelijk wordt afgebroken, zou ik verwachten dat ik 's morgens een hogere waarde heb dan 's middags.

Ik voel me happy lichamelijk en mentaal; dit in vergelijking met hoe ik me post-SRS voelde (en dit werd gelukkig door de bloedwaarden ook bevestigd, met die E-drop)

Heeft iemand logische verklaringen voor deze wilde schommelingen binnen 60 uur? Ik kom er niet uit.
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door marianne »

bij mannen kan testosteron na een uurtje sporten al enorm stijgen,
Ik zou me er niet zo druk om maken, 0,3 en 1,19 zijn allebei acceptabele waarden, misschien juist de schommeling ontdekt ?
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door Alice »

LauraHeleneN schreef: 11 jul 2019, 13:14 Ik voel me happy lichamelijk en mentaal; dit in vergelijking met hoe ik me post-SRS voelde (en dit werd gelukkig door de bloedwaarden ook bevestigd, met die E-drop)
"Ik voel me happy lichamelijk en mentaal;"
Dit is dan voor jou de juiste waarde.

dit in vergelijking met hoe ik me post-SRS voelde""
Pre-srs?

Je kunt nu geen gebruik maken van uitkomsten van voor je srs. Je kun alleen een waarde vergelijking maken van na je srs, je testo fabriekjes zijn verwijderd alleen je bijnieren kunnen nog wat testo aanmaken.

Dat er verschil in de estro meeting is mogelijk. Kan wezen door dat je estro in pilvorm inneemt die nog in de maag verteerd moet worden, mogelijk met ander voedsel, en opgenomen moet worden er verschillen kunnen optreden. Ook lichamelijke inspanningen, ziekte kan van invloed zijn.
Ook door het laten bemeten door verschillende instituten,
Bij een (1), opwind, horloge weet je de tijd, bij 2 horloges weet je ongeveer de tijd, bij 3+ horloges heb je een puzzel wat de tijd is.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
féj
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:20
Gender: Vrouw
Locatie: Berlijn

Re: vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door féj »

Laura ik zou het ook niet weten. Wat mij wel verteld word is dat eten voor de bloedprik al veel verschil kan maken. Dus misschien dat dat iets kan zijn. Ik heb 14augustus weer bloedprikken dus ben benieuwd naar mijn waardes :)
My Story Féj Hyacinthe - My life in Berlin
HRT Started 19-12-2017 SRS 14-01-2019 @ Dr. Chettawut
I feel so much more with my body after this operation, verry happy with the results and setisfection in feelings (:
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door Anon20200101 »

marianne schreef: 11 jul 2019, 13:20 bij mannen kan testosteron na een uurtje sporten al enorm stijgen,
Ik zou me er niet zo druk om maken, 0,3 en 1,19 zijn allebei acceptabele waarden, misschien juist de schommeling ontdekt ?
ja, wie weet.
De prik op 18e was nuchter, vlak na wakkerworden.
De prik op 20e was later in de middag, en had die dag nog weinig gegeten, maar ook weinig gedaan. Beetje trein, en wachten, en praten.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door Anon20200101 »

Alice schreef: 11 jul 2019, 15:06 dit in vergelijking met hoe ik me post-SRS voelde""
Pre-srs?
Nee, post-srs, zoals ik schreef. Bewust.
Ik voelde me pre-srs heel senang met de oestrogeen, heerlijk emotioneel en licht getriggerd (voor mij dat een genot, na 30 jaar lang flat-linen), en het gebrek aan testosteron.
Ongeveer 2 a 3 weken na SRS voelde ik ineens dat het gevoelde effect van oestrogeen in mijn binnenwereld heel ver terugzakte, en was die emotionele aanwezigheid ineens kwijt.
Mijn borstvolume zakte ook sterk terug. En mijn bloedwaarden toonden dat ook aan. Daarom is na bevestiging van die waarden mij oestrogeen dosis ook verhoogd, en is alles intussen weer lekker.
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door zuidwest »

LauraHeleneN schreef: 11 jul 2019, 13:14
Vorige maand ben ik, op 2 verschillende endo-afdelingen geprikt:
18 juni om 9.45 @ maxima (testosteron 1.19nmol/l / oestrogeen 0.43nmol.l)
20 juni om 15.30 @ vumc (testosteron 0.3nmol/l / oestrogeen 0.657nmol.l)

En er zijn tussen die twee prikmomenten voor mij zeer verschillende oestrogeen en testosteronwaarden gemeten.
Deze laatste waarden van juni '19 niet meegenomen zijn dit mijn waarden:
Testosteron langdurig 0.473 gemiddeld met 0.093 standaarddeviatie - en 0.365 nmol/lsinds SRS en androcur-stop.
Oestrogeen langdurig 0.460 gemiddelde met 0.061 standaarddeviatie - en 0.405 nmol/lsinds SRS en androcur-stop
En 0.43 sinds dosisverhoging (om 23% drop - 0.1nmol/l - drop na SRS te counteren)
De 1.19 voor testosteron is meer dan twee keer zo hoog als het gemiddelde over 18 maanden gemeten, en ik kan me niet voorstellen dat die waarden uberhaupt zoveel schommelen door de maanden, laat staan door de dag.

Ligt er dan zoveel verschil tussen welke instantie hoe meet?
Ik heb enige ervaring met chemische analyses in vervuild grondwater. Mijn ervaring is dat indien je hetzelfde grondwatermonster naar twee verschillende gecertificeerde laboratoria stuurt, je erop moet rekenen dat je twee totaal verschillende resultaten kunt terug verwachten. En dan heb ik nog te maken met concentraties die een factor 1000 groter zijn.

Het analyseresultaat wordt echt beïnvloed door alles wat er in het laboratorium gebeurt (de analyse-machines (b.v. wanneer voor de laatste keer geijkt), de verdunning van het monster, de ervaring/secuurheid van de laborant, etc, etc.)

Om te kijken hoe goed de analyses van het laboratorium op een bepaald moment zijn, lever ik soms wel eens een door mij geprepareerd preparaat met bij mij bekende concentratie met de andere grondwatermonsters in. Vaak wijkt het meetresultaat van de laboratoria toch wel af van de concentratie die ik had ingeleverd.

Dat wil echter niet zeggen dat die laboratoria slecht zijn, echter je kunt het beste wel langere tijd bij hetzelfde laboratorium blijven, want vergelijken van analyseresultaten van verschillende laboratoria gaat meestal mank.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door Anon20200101 »

Dankje.
Dit was ook mijn eerste aanname. Dat het verschillende methodes/calibraties/machines zijn tussen labs.
Zal je maar net boven/onder grenswaarden (die onafhankelijk van labs zijn vastgesteld) liggen met iets, en dan word je afhankelijk van het gebruikte lab al dan niet geholpen.
Is niet echt vertrouwenwekkend.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door Emma »

LauraHeleneN schreef: 13 jul 2019, 00:05 Zal je maar net boven/onder grenswaarden (die onafhankelijk van labs zijn vastgesteld) liggen met iets, (...)
Elk lab publiceert de eigen grenswaarden (referentiewaarden). Dus het is zeker niet zo dat er naar algemene absolute grenswaarden gekeken wordt.

Google maar eens naar 'referentiewaarden' en het lab waar je bloedmonsters heen gaan.

Voor mij (star-shl) : https://www.shl-groep.nl/laboratoriumbe ... estradiol/

VUmc: https://www.vumc.nl/web/file?uuid=b3026 ... ion=inline

Of, zoals de Nederlandse Vereniging voor Klinische Chemie zegt:
Niet alle laboratoria gebruiken dezelfde analysemethoden en daarom kunnen uitslagen ook nog eens per laboratorium verschillen. Daarom kunnen uitslagen het beste worden vergeleken met de referentiewaarden die het laboratorium dat de test heeft uitgevoerd zèlf hanteert.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: vreemde gewaarwording qua bloedwaarden

Bericht door Anon20200101 »

I hear you.

De oestradiol (ik had hierboven incorrect telkens 'oestrogeen' geschreven) waarden zijn licht schommelend tussen de verschillende labs, maar liggen allemaal redelijk bij elkaar in de buurt. Daar viel mij vooral op dat 'later in de dag vergeleken met slikmoment' de waarde hoger uitviel, wat niet logisch is.

Dit verklaart echter niet, hoe de testosteron (zelfde lab, post-SRS) in maart op 0.33 lag, en in juni op 1.19.
De testosteron waarde is vergeleken met de vorige uitslag bijna verviervoudigd!

Voor mij is dit, vanwege competitief deelnemen aan sport, waar de testosteron-spiegel wordt gemonitord, an sich een verontrustende gedachte (zelfs al ligt deze hoogst gemeten waarde pas net op 1/10e van de toegestane waarde, en is het zeeeer onwaarschijnlijk dat dit zelfs maar in de buurt van de toegestane waarde gaat komen).