Welke zorgverzekeraar.

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Danielle »

Mijn ervaringen met onvz waren goed. Waren, verleden tijd.

Ze hebben besloten dat je transspecifieke zorg niet meer mag declareren via de app. Dat moet tegenwoordig via een papieren formulier voor bijzondere zorgkosten dat je uit moet printen en op moet sturen (met een envelop en postzegel en al die dingen, oldskool). Oh en niet vergeten dat je daar een of andere code op moet schrijven, een code die ze je pas geven nadat je klaagt dat ze de declaratie verkeerd verwerkt hebben. Waarna ze dat bedrag nóg een keer uitbetalen en dan na 3 maanden hun fout herstellen door je betalingsherinneringen te sturen.

/Rant
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Marijn »

Danielle schreef: 22 aug 2019, 18:16 Mijn ervaringen met onvz waren goed. Waren, verleden tijd.

Ze hebben besloten dat je transspecifieke zorg niet meer mag declareren via de app. Dat moet tegenwoordig via een papieren formulier voor bijzondere zorgkosten dat je uit moet printen en op moet sturen (met een envelop en postzegel en al die dingen, oldskool). Oh en niet vergeten dat je daar een of andere code op moet schrijven, een code die ze je pas geven nadat je klaagt dat ze de declaratie verkeerd verwerkt hebben. Waarna ze dat bedrag nóg een keer uitbetalen en dan na 3 maanden hun fout herstellen door je betalingsherinneringen te sturen
Pff, wat een gedoe zeg. Nuttige info lijkt me.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Tijgertje »

Wat ik me afvraag, maakte het nog iets uit wanneer je met genderdysforie bent gediagnosticeerd en wit overstappen naar een andere zorgverzekeraar? Is dat een reden om je te kunnen weigeren?
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Voor de basisverzekering mogen ze je niet weigeren en voor de aanvullende verzekeringen speelt de genderdysforie nauwelijks een rol.
Irene
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Anon20200101 »

Voor zover ik weet wordt het hele transgender/genderdysforie traject binnen de basisverzekering geplaats (let wel op. na geslachtswijziging wordt je voor gezichtsbeharingbehandeling waarschijnlijk automatisch door het systeem geweigerd - gebeurde bij mij altijd - omdat voor cisvrouwen dat onder aanvullende verzekering valt (ik was wettelijk al vrouw voordat ik met het medische traject begon, en had letterlijk de week voor de wettelijke wijziging voor het eerst gelaserd. Die keer werd 100% zonder probleem vergoed, daarna was he telke keer "ja, ik ben transgender, dit hoort niet afgekeurd te worden")...
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Tijgertje »

Goed dat je dit zegt! Wachten met geslacht veranderen tot na ontharen dus?
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Anon20200101 »

Nee, dat zeg ik niet.
Ik wilde daar perse niet mee wachten, en ik nam dus op de koop toe dat ik na elke declaratie een telefoontje moest plegen "ja, de declaratie is geblokkeerd, ik weet het. ik ben trans, is basisverzekering".
Maar ik weet ook da tik met transitie een vrij omgekeerd pad heb gewandeld, als ik zo de verhalen lees hier, ik was real time gegaan op weg naar m'n eerste sessie, en was wettelijk al vrouw voordat ik met medisch traject begon.
Ik lees veel verhalen waar juist met zelfs mar real time gaan gewacht wordt tot na een poos HRT.
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Tijgertje »

Oké, duidelijk. Ik ben 5 jaar geleden al real life gegaan. Ik vraag me sterk af of hormonen me meer gelukkig zullen maken, dus heb die boot nog even afgehouden. Hoewel ik mezelf (vooralsnog) meer als crossdresser zie, ben ik ondertussen gediagnosticeerd met gebderdysforie. Ook niet zo moeilijk om vast te stellen als je mij ziet. Mijn toekomst, om het pad van transseksualiteit in te gaan, ligt voor me open. Diep van binnen denk ik dat dit ook wel is wat bij me past, maar ik moet nog een paar dingen onderzoeken in mijn leven voordat ik dit besluit kan nemen. Omdat ik toch nog even de tijd nodig heb is het vinden van een goede zorgverzekeraar op dit gebied een vereiste waar ik me wel alvast in kan verdiepen.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Emma »

LauraHeleneN schreef: 06 sep 2019, 23:24 Ik lees veel verhalen waar juist met zelfs mar real time gaan gewacht wordt tot na een poos HRT.
Zijn dat niet vooral Amerikaanse verhalen? Hier duurt het wachten op HRT zo lang dat het wel heel veel zelfbeheersing kost om niet alvast te beginnen met je sociale transitie.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Marijn »

Ik heb bij ZK geen probleem gehad om de machtiging voor ontharen te krijgen ondanks al gewijzigd geslacht. Maar dat ging ook met brief van Stepwork. De feitelijke declaraties gaan ook zonder problemen. Officieel moest ik daar iets bij vermelden als ontharing transgender of iets van die strekking, maar ik upload gewoon de pdf factuur en dat gaat goed. Maar kan natuurlijk per persoon en per zorgverzekering verschillen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown