Welke zorgverzekeraar.

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Tijgertje »

Dat zei mijn psych ook al dat het krijgen van een machtiging voor ontharen bij ZK geen probleem was. Ontharen zal de eerste "grote" stap zijn in mijn transitie en het is natuurlijk fijn als je verzekeraar dit begrijpt en er geen elle lange procedure van maakt. Ik zal het tzt late weten hoe het is gegaan.

Wachten met je real life fase tot je met hormonen mag starten begrijp ik ook niet btw.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Anon20200101 »

Emma schreef: 07 sep 2019, 12:32
LauraHeleneN schreef: 06 sep 2019, 23:24 Ik lees veel verhalen waar juist met zelfs mar real time gaan gewacht wordt tot na een poos HRT.
Zijn dat niet vooral Amerikaanse verhalen? Hier duurt het wachten op HRT zo lang dat het wel heel veel zelfbeheersing kost om niet alvast te beginnen met je sociale transitie.
Van de personen die ik persoonlijk heb gesproken in Nederland, werd er toch vooral gesproken over "eerst HRT, dan sociaal om".
Ik ken persoonlijk in de VS maar 1 transpersoon, en die is sociaal al aan het omgaan, maar niet full time.
Ik spreek in principe niet over "ik heb gehoord dat..."
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Anon20200101 »

De machtiging was geen probleem, het was de de verwerking van declaraties.
Intussem is er op de factuur standaard nu 3 x "transgender" vermeld, en 1 x "basisverzekering" en 1 x "machtiging goedgekeurd".
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Jer158 »

LauraHeleneN schreef: 07 sep 2019, 16:40 Van de personen die ik persoonlijk heb gesproken in Nederland, werd er toch vooral gesproken over "eerst HRT, dan sociaal om".
Hoe ver zijn die mensen in hun transitie? Veel mensen hebben namelijk dat voornemen (ik ook), maar gaan tijdens het wachten toch om.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Anon20200101 »

verschillend
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Tijgertje »

Mijn standpunt wijkt enigszins af van wat ik om me heen hoor. MIJN mening is dat je minimaal twee jaar van je sociale transitie erop hebt moeten zitten, voordat je aan hormonen zou moeten mogen beginnen. Er is ook een wijd verbreid misverstand dat hormonen een sociale transitie makkelijker voor je maken. Misschien is dit een goed onderwerp om een nieuw topic over te starten, want met het kiezen van een zorgverzekeraar heeft het verder niets te maken, maar zeker een goed onderwerp om verder over te bomen. Ik denk dat ik nog wel wat tips heb.
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Eveliene »

Grappig want mijn mening en die van vele anderen is dat je gelijk met hormonen zou moeten mogen beginnen. Het gebrek aan testosteron geeft je een gevoel van innerlijke rust en de oestrogeen maakt dat je je compleet gaat voelen en elke millimeter borstvorming geeft je een gevoel van trots en blijdschap.
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Tijgertje »

Dat geloof ik direct, maar dat staat los van je sociale transitie. Vrouw zijn is niet iets wat zich alleen aan de binnenkant afspeelt, maar ook vooral aan de buitenkant. Ik denk dat het goed is om je een tijd te wapenen tegenover alle reacties, oordelen en vooral ook vooroordelen van de maatschappij. Hoe hou jij je staande tussen je collega's als jij als trans uit de kast komt. Hoe pakken familie, vrienden en buren het op? Hoe gaan mensen met je evt. naamsverandering om. Hoe is het om als vrouw te shoppen, te stappen? Allemaal zaken die emotioneel een behoorlijk impact kunnen hebben en als je dan direct (als MTF) met hormonen start, is de kans groot dat deze impact alleen maar groter wordt. Door dit een paar jaar te oefenen weet je waar je aan toe bent en ben je goed voorbereid om een volgende stap te zetten. Het is heel erg aantrekkelijk om stappen over te slaan, maar als je met hormonen start en dan merkt dat de praktijk weerbarstiger is dan gedacht, dan heb je een probleem. Een goede voorbereiding is het halve werk. Maar we dwalen af.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Lise »

Tijgertje schreef: 07 sep 2019, 20:12 Ik denk dat het goed is om je een tijd te wapenen tegenover alle reacties, oordelen en vooral ook vooroordelen van de maatschappij.
Het is toch het beste als iedereen dit voor zichzelf mag bepalen? Als dat voor jou de beste weg is, is dat prima: niemand houdt je tegen de dingen te doen in jouw volgorde. Als iemand anders er anders over denkt (of die persoon sowieso een heel ander einddoel voor ogen heeft dan jij nu omschrijft), zie ik niet waarom die persoon jaren tegengehouden zouden moeten worden.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Welke zorgverzekeraar.

Bericht door Anon20200101 »

IK snap hoe voor sommigen het hebben van borstgroei, of minder gezichtsbeharing, of vrouwelijk haar (allemaal sprekend voor/over MtF) belangrijk kan zijn voordat je met de transitie begint. Ik zeg niet dat dit voor mij niet van belang was, maar het was voor mij meer van belang om sociaal die transitie te doen.