Veel te hoge oestrogeenwaarde

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Alice »

Joan schreef: 06 aug 2019, 06:34Hogere oestrogeenwaarden betekent snellere en betere feminisatie van het lichaam. Laat je niet bang maken door de endo in het VUmc dat dit schadelijk is voor je gezondheid.
Een hogere estrogeenwaarde kan wel helpen maar dat is geen garantie voor betere en snellere vervrouwelijking, Heel individueel.

Over hoge waardes gesproken, enig idee welke waardes cis vrouwen hebben?
Waarom wordt 360-730 pmol/L als een goede waarde aangegeven? Geld dit voor pre-ops en/of post-ops?
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door AnneCeleste »

Waardes voor cis-vrouwen fluctueren nogal natuurlijk (via Wikipedia):
Afbeelding

De waarde van 1500pmol/L komt ongeveer overeen met de piekwaarde in de cyclus van cis-vrouwen, maar in principe niet een onnatuurlijk niveau (bij zwangere vrouwen kan je nog veeeel hogere waardes zien zelfs).

Die waardes van 360-730pmol/L (omgerekend van 100-200pg/mL) komen uit de richtlijnen van the Endocrine Society, waar ook naar gerefereerd wordt in de WPATH SoC.
In die richtlijnen staat dat 'post-op' de estradiol dosering met 30-50% verlaagd kan worden.
Joan
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jul 2019, 13:32
Gender: Geen

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Joan »

Emma schreef: 06 aug 2019, 08:05 Nou, hoger is niet altijd beter hoor, er zitten grenzen aan. Waar die liggen weet niemand, maar wat je in het bloed meet is voor een deel oestrogeen dat helemaal niets aan het doen is. Meer daarvan is zinloos.
Natuurlijk, je dient je te houden aan de dosering die een arts voorschrijft. Dat staat buiten kijf. Voor een post-op ligt de dosering voor i.m. injecties op 5mg/2 wkn tot 20mg/2 wkn. Ik adviseer zeker niet om roekeloos hoge doseringen in te nemen!!
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Emma »

Joan schreef: 07 aug 2019, 21:54
Emma schreef: 06 aug 2019, 08:05 Nou, hoger is niet altijd beter hoor, er zitten grenzen aan. Waar die liggen weet niemand, maar wat je in het bloed meet is voor een deel oestrogeen dat helemaal niets aan het doen is. Meer daarvan is zinloos.
Natuurlijk, je dient je te houden aan de dosering die een arts voorschrijft. Dat staat buiten kijf. Voor een post-op ligt de dosering voor i.m. injecties op 5mg/2 wkn tot 20mg/2 wkn. Ik adviseer zeker niet om roekeloos hoge doseringen in te nemen!!
Maar 'aan de hoge kant', zols je schreef, is nogal een eufemisme. Langdirig 1500 is weldegelijk erg hoog en tenzij je zwanger bent heb je dar geen klap aan.

Overigens kunnen we heel lang naar injecties staren, maar aangezien die in Nederland al lang niet meer legaal verkrijgbaar zijn voor de gewone sterveling, en de OP het over pleisters heeft, gewoon twee per week, lijkt me dat niet bijster relevant.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Jessah
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 mei 2015, 17:50
Gender: Vrouw

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Jessah »

Hoihoi Lezers,

Bedankt voor jullie reacties..fijn!

Inmiddels gaat het met mn hart al wel weer n poosje goed, gelukkig!
Verder ben ik vrij snel emotioneel maar dat hoort gewoonlijk al bij t vrouw zijn (dacht ik).
Kheb vrijwel altijd de systen pleister gehad
meestal doen ze er hier in plaatselijke apotheek wat moeilijk over het voorschrijven van dat merk en kreeg ik soms Sandoz pleisters (volgens mij).
De dosering is 100 en slik daarnaast 50 cyproteron.
Twee weken geleden bloed laten prikken ter controle
alle uitslagen staan in mijn gegevens behalve de hoeveelheid estradiol/oestrogeen.
Kvind t maar raar - lijkt wel alsof men dat weglaat uit het bestand als je t mij vraagt.

Grtz..Jessah
'as a growth seed
beam like a flower'
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Emma »

50 cypro is hoger dan de standaarddosering vam tegenwoordig. Is daar een reden voor?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Jessah
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 mei 2015, 17:50
Gender: Vrouw

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Jessah »

Ja klopt, ik weet dat de standaarddosering de helft van mijn eigen dosering is.
Daar is idd een reden voor en in overleg met de endocrinoloog is dat goed gekeurd voor mij.
'as a growth seed
beam like a flower'
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door AnneCeleste »

Vorige week heb ik met een endocrinoloog van het AUMC gesproken en zij houden kennelijk 200-400pmol/L aan. Oftewel ongeveer de helft van wat de internationale richtlijnen aangeven.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Emma »

Ja, dat is akelig laag. Ik loop nu bij het Haga en heb te horen gekregen dat een ideale waarde toch echt wel richting de 400 zou moeten en daar zijn we nu ook mee aan het sleutelen, om te kijken of dat te bereiken is. Voorlopig lijkt het er op dat ik het allemaal maar matig opneem.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Veel te hoge oestrogeenwaarde

Bericht door Anon20200101 »

Ik heb de eerste 14 maanden van mijn HRT traject bij Haga doorlopen, en daar kwam gemiddeld 468pmol/l uit, met piek op 543 na 6 maanden en dal na 14 maanden (2 maanden na SRS) op 390.
Ik ben sindsdien omhoog gegaan in dosis, en gewisseld van behandelaar met een nieuw gemiddelde van 491 sinds de overstap. En voel me happy van binnen en van buiten.
Plaats reactie