start HRT

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

start HRT

Bericht door Vera M »

Eindelijk !
Na jaren sukkelen met mijn gezondheid, starten, afbreken diagnostiek VU etc... is het nu zover.
Sinds afgelopen donderdag en ik met hormonen begonnen.
Alleen al het gevoel om gestart te zijn maakt me blij.
Het bevestigd wat ikzelf al 50 jaar wist. Nu sta ik aan de andere kant. Zo voelt het, Heerlijk.
Ik voel me rustiger nu. De twijfel en onzekerheid is weg.
Ik kan alleen maar lovend zijn over het genderteam. Ze hebben mij situatie haarfijn ingeschat.
De Psychologe, Endocrinologe, verpleegkundige en de dames van de balie,,,,allemaal even begripvol en niets is hen teveel
\Natuurlijk ben ik heel erg benieuwd wat er nu in mijn lichaam gaat veranderen. Hoe lang het duurt voor dat je veranderingen voelt en ziet ?
Het lijkt alsof de testosteronremmers me nu al rustig maken, maar dat kan ook tussen de oren zitten door de euforie natuurlijk.
Ik slik 1x per dag 25 mg (halve tablet) cypro en plak 2x per week een Systen100 pleister.
Gaat eigenlijk allemaal prima. Alleen sport ik veel en bezoek ik regelmatig de sauna. Vraag me af of dat een negatieve invloed heeft op de werking ?
En wanneer laat een pleister echt los. De randjes zijn soms wat bobbelig.
Heel graag zou ik reacties krijgen over de ervaringen wanneer er effect optreedt na de start en ervaringen met de pleisters.
Ik heb me al heel lang niet zo gelukkig gevoelt. Heerlijk ! Bedankt VUmc !
Alvast bedankt voor jullie reacties !
Wendy
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2951
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Hun/Henne
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: start HRT

Bericht door Marica »

Hoi Wendy

Ik plak geen pleisters maar slik Estradiol 4mg 2x daags en 25mg Cypro 1 maal daags.
Wat ik merk, minder kracht, gevoelige borsten, geen spermaproductie meer, pubergedrag volgens mijn vrouw. Dat was het wel zo'n beetje.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: start HRT

Bericht door Vera M »

Dankjewel, maar mijn vraag is vooral na hoe lang ?
Gebruikersavatar
Maaikedegeest
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 okt 2017, 17:22
Gender: Vrouw

Re: start HRT

Bericht door Maaikedegeest »

Goedemorgen,

Ik ben nu 1 maand bezig met de HRT. Buiten het feit dat ik het best eng vond om er aan te beginnen kan ik nu zeggen dat het best mee valt. Ik slik nu nog de standaard dosis van 2mg 2x per dag.
Ik/wij merken het volgende:
- Links zijn mijn borst klieren opgezet rechts heb ik er niet zo veel last van.
- Ben iets meer prikkelbaar
- Ben iets meer emotioneel
- Idee dat tepelhoven groter aan het worden zijn.

Dit is dus na 1 maand al redelijk merkbaar bij mij dan. Dat hoeft niet voor iedereen te zijn natuurlijk.

Voor de rest ken ik de pleisters niet dus ik weet niet wat doe doen met sporten en sauna bezoeken en dergelijke.

Wel wens ik je er veel succes mee en hopelijk brengt het jou wat jij wilt.

Groetjes.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6818
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: start HRT

Bericht door Eva »

Systen-pleisters laten niet zo snel los, Wendy. Tenminste, voor bijna iedereen die ik ken. Zelf plak ik ze op mijn dijbeen, aan de buitenkant van het been. Daat rimpelt de huid nauwelijks. Sauna heb ik al lang niet meer bezocht, maar toen ik bij 46 graden door de Efteling liep te sjouwen en zweette als een otter bleef de pleister keurig op z’n plek ;)

Proficiat trouwens met de start van je HRT :D
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: start HRT

Bericht door Marijn »

De snelheid van de effecten verschilt heel erg per persoon. Bij mij begon de borstgroei vrijwel meteen maar duurde het geloof een maand of 3 a 4 voordat ik emotioneel echt wat merkte. Maar ik lees ook verhalen waarin het eerder andersom gaat.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown