gezichtontharing (nogmaals)

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: gezichtontharing (nogmaals)

Bericht door AnneCeleste »

Gisteren heb ik mijn eerste behandeling gehad bij 2pass: lekker van 9-5 geëpileerd worden met een spuit in je arm. De pijnpomp werkte voor mij echt uitstekend, alleen voor de bovenlip moest extra verdoofd worden (ik kon ook duidelijk merken wanneer de pijnpomp fysiek niet werkte, maar gelukkig gaat ie dan ook piepen dus dan weet je dat het niet aan jou ligt 😉).
Uiteindelijk hebben ze in één dag mijn hele kin en bovenlip gedaan, iets van 3500 haartjes. Na de behandeling zwelt alles wel behoorlijk op... toen ik daar gister wegging viel het nog wel mee, maar vanochtend leek ik net een soort hamster met een enorme kin 😒 Koelen met koelpacks helpt goed, dus haal die vast in huis als je dit ook wilt doen.
Over 9 weken heb ik nog een afspraak; dan twee dagen achter elkaar en dat zou genoeg moeten zijn om alles te doen.
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: gezichtontharing (nogmaals)

Bericht door Lokien »

Wat fijn dat de pomp goed werkte! Bij mij zijn de meeste haartjes wel weggehaald met laser, maar de elektrische epilatie leek me echt te pijnlijk. Zeker de haartjes bij de bovenlip, dat deed echt gruwelijk veel meer pijn dan al mijn schaamstreekepilaties bij elkaar. Ik zit nu dus nog op dagelijkse basis met een pincet de ongewenste haartjes weg te halen. Maar twee dagen achter elkaar, poeh. Hoe ga je dat volhouden? ;-)
The wisest men follow their own direction
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: gezichtontharing (nogmaals)

Bericht door AnneCeleste »

Het haar op mijn bovenlip en kin is zo blond dat de laser daar echt helemaal niks aan had gedaan, dus het moet wel zo. Op mijn hals en aan de zijkanten van mijn kin heeft de laser wel iets gedaan, maar er is nog meer dan genoeg werk te doen.
Twee dagen achter elkaar gaat zwaar worden inderdaad, maar gisteren vond ik eigenlijk best snel gaan. Het voelt zo goed hoe snel al die haartjes weg worden gehaald, vooral in vergelijking met het normale wekelijkse uurtje epileren met alleen wat emlacrème en een paracetamolletje. Eigenlijk kijk ik wel uit naar de volgende behandeling 😅
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: gezichtontharing (nogmaals)

Bericht door Lise »

Lokien schreef: 05 nov 2019, 13:04 Wat fijn dat de pomp goed werkte! Bij mij zijn de meeste haartjes wel weggehaald met laser, maar de elektrische epilatie leek me echt te pijnlijk. Zeker de haartjes bij de bovenlip, dat deed echt gruwelijk veel meer pijn dan al mijn schaamstreekepilaties bij elkaar.
het overgrote deel van mijn baardgroei is (of eigenlijk was) zwart, maar naar mate dat met laser steeds meer weg blijft begint het beetje blond wat er nog zit me ook steeds meer te storen.
ik vind het laseren van de bovenlip qua pijn eigenlijk goed te doen. ik ben eigenlijk wel erg benieuwd: weet een ervaringsdeskundige hier of electrolyse op de bovenlip qua pijn nog een stap intenser is dan laser of gewoon een beetje vergelijkbaar?
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: gezichtontharing (nogmaals)

Bericht door AnneCeleste »

Mijn ervaring is misschien moeilijk te vergelijken, want hoewel laser pijnlijk was op mijn bovenlip, was het bij lange na niet het pijnlijkste deel om te laseren. Dit komt omdat ik daar weinig pigment heb om de straling te absorberen, denk ik.
Ik kan je wel vertellen dat zelfs met pijnpomp electrolyse van de bovenlip voor mij niet te doen is. Er is een stukje geprobeerd voor ik het gebied verdoofd kreeg en dat was echt niet leuk. Vooral vlakbij de neus en mond, oef...

Disclaimer: ik stel me niet snel aan, maar heb wel een lagere pijngrens dan gemiddeld.
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: gezichtontharing (nogmaals)

Bericht door Lokien »

Bij mij waren vlak onder de neus en net boven mijn lip echt pijnlijk precies zoals bij jou. Daar gingen we altijd snel doorheen, vaak maar alvast in het begin. Maar ik heb dus alleen ervaring met de laser. De rest van mijn lichaam (al heb ik niet alles gedaan) was prima te doen. Ik mis zelfs het gezellige kletsen wel met de vrouw die mij laserde, de tikjes waren soms hoogstens irritant.

In mijn mannenleven vond ik de zwarte waas die mijn baardgroei gaf echt totaal ongepast. Maar ik ben er achteraf wel blij mee geweest, bijna alle haartjes waren donker genoeg om ze snel te verwijderen. Maar het blijft echt vreselijk; zodra ik een haartje voel, moet ie eruit! Wat dat betreft overweeg ik nog wel een paar lasersessies. Helaas heeft die vrouw nu een andere baan.
The wisest men follow their own direction
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: gezichtontharing (nogmaals)

Bericht door Lise »

Thanks! Ik ga electrolyse een keertje proberen. Tanden op elkaar en hopen dat het meevalt :)
Elena
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2018, 14:04
Gender: Trans MtF

Re: gezichtontharing (nogmaals)

Bericht door Elena »

Ik ben ook bezig om laserbehandelingen vergoed te krijgen. Op welke manier hebben jullie het aangevraagd en gekregen.

Van mijn zorgverzekeraar Ohra moet er eerst een accoordverklaring aangevraagd worden door een kostenbegroting op te sturen. En dat bij accoord de huidtherapeute de declaratie met verwijsbrief huisarts in dient bij de zorgverzekeraar en hun het geld krijgen. Maar de huidtherapeute zegt dat niet mogelijk is en wil het niet doen. Volgens haar moet ik de verwijsbrief huisarts en factuur zelf opsturen, maar dan wordt het afgewezen. Want volgens zorgverzekering kan je zelf geen verwijsbrief naar hun opsturen.

Graag lees ik hoe het bij degene die het vergoed hebben gekregen op welke manier dit gegaan is.
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: gezichtontharing (nogmaals)

Bericht door AnneCeleste »

Bij OHRA is het mij niet gelukt om een vergoeding te krijgen, maar dat kwam omdat ze vorig jaar vonden dat Stepwork geen genderteam was. Ik geloof dat dit is veranderd ondertussen. Overigens heeft mijn huidtherapeut toen de vergoeding aangevraagd, maar vroeg OHRA mij daarna om meer bewijsmateriaal (foto's, brief van Stepwork, etc).

Ik zit nu bij ZK en daar moet de behandelaar het ook aanvragen, met een brief van de psych erbij. Diezelfde huidtherapeut heeft in eerste instantie de vergoeding ook aangevraagd bij ZK, met dezelfde brief van Stepwork, en dat ging in één keer goed. Daarna ging ik naar een andere huidtherapeut (die eerste deed alleen laser, geen EE), en dat ging soepel tot het geld op was.
Toen moesten zij opnieuw een vergoeding aanvragen, maar dat wilden ze niet doen omdat dit normaal kennelijk gedaan wordt door een genderteam. Na veel gebel met ZK en gepush vanuit mij hebben ze het uiteindelijk toch gedaan, en ging ook gelijk goed.
Ze hebben geen verwijsbrief van mijn huisarts trouwens.
Laura_be
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 nov 2019, 10:35
Gender: Transgender
Locatie: Limburg (BE)
Contacteer:

Re: gezichtontharing (nogmaals)

Bericht door Laura_be »

Ik zou op zich ook nog eens terug moeten gaan voor ontharing. Spijtig dat onderhoud toch nog steeds vereist is. En in België krijgen we geen vergoedingen (tenzij je misschien een commerciële privéverzekering hebt).
Ik heb ook gemerkt dat er plaatsen zijn die hun IPL verkopen als zijnde laser. En IPL pakt bij mij niet goed en is maar van zeer korte duur.
Ik wil voor electrolyse kunnen gaan, omdat ik nog een deel witte haartjes heb. En donkere haartjes ook, die 2-kleurig lijken (kijk je langs de ene kant, zijn ze donker, langs de andere kant, licht). Misschien dat daarom de laser ze niet aan kan.
Sowieso is het hier precies heel moeilijk om iemand te vinden die nog electrolyse doet. Maar op zich zijn de centjes er toch niet meer. En het zal nog lang duren voordat ze het hier vergoedingen gaan goedkeuren.

Snor-gedeelte is het pijnlijkste moet ik zeggen. Daar kon ik soms wel een traantje bij wegpinken.
-- Ut vivimus, sic in aeternum resonamus --
Plaats reactie