Lenzetto dosering in vergelijking met pleisters

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Lenzetto dosering in vergelijking met pleisters

Bericht door marianne »

Ik heb het eindelijk in huis, Lenzetto , maar nog steeds heb ik geen idee waarom Lenzetto 1,53 mgram afgeeft per dag,
EN een pleister maar 100 microgram per dag, de afgifte is weliswaar weer iets anders dan opname.
Maar ik wou graag een idee hebben of ik met een of twee doses lenzetto per dag moet beginnnen.
Heeft iemand een idee hoe het zich verhoud in werking met pleisters van 100microgram.
Iemand al ervaring , ik heb één flacon voorgeschreven gekregen, en zou dan ook direct moeten bloedprikken ervoor en erna.

Marianne
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Lenzetto dosering in vergelijking met pleisters

Bericht door AnneCeleste »

Er komt 1,53mg estradiol per spray uit, maar dat wordt niet allemaal opgenomen door je lichaam. Mij werd eerst 125ug/dag pleisters voorgeschreven, en daarna 2 sprays van de Lenzetto. De dosis moest iets omhoog, dus ik gok dat één spray volgens mijn endo ongeveer overeen komt met 75ug/dag aan pleisters? Een 100ug/dag pleister bevat trouwens iets van 6,3mg estradiol, dus kun je nagaan hoe klein gedeelte je daarvan daadwerkelijk gebruikt.

Volgens dit document maakt het heel erg weinig uit of je twee of drie sprays doet, maar alle waardes die zij hebben gemeten voor dit onderzoek liggen heel heel laag.
Weliswaar is de groep ook klein (N=24), maar één spray geeft voor hen een gemiddelde van 64pmol/L, drie sprays een gemiddelde van 106pmol/L, en de hoogste waarde die ze gemeten hebben is 173pmol/L.

Als ik van die waardes uit zou gaan zou ik zeggen: minstens zes sprays per dag, verdeeld over onderarmen en dijen. Maar ik doe ondertussen dus twee, want ik luister braaf naar de dokter, en over drie weken gaan we weer meten.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Lenzetto dosering in vergelijking met pleisters

Bericht door Alice »

Nagevraagd bij een kennis die Lenzetto gebruikt. Volgens haar zou 2X sprayen gelijk zijn aan een pleister van 100 microgram estradiol.
Bloedwaardes zijn haar niet bekend.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Lenzetto dosering in vergelijking met pleisters

Bericht door Emma »

Dat is inderdaad de omrekenfactor. 1x sprayen = Systen 50, 2x Systen 100. Ik zat op 3x 100mcg pleisters Systen in de week, dus vergelijkbaar met een dosis van 150 in de week, en nu op 3 sprays Lenzetto. Ik verwacht niet dat ik boven de waarden uit kom die ik eerder had, maar dat weet ik volgende week bij de endo.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
transdoll1992
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 okt 2018, 07:31
Gender: Transgender

Re: Lenzetto dosering in vergelijking met pleisters

Bericht door transdoll1992 »

Hoi dames zijn de waardes al het zelfde na de lenzetto spray ? Ben er nu 1 week mee begonen 2 sprays per dag had er voor pilen 🤗
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Lenzetto dosering in vergelijking met pleisters

Bericht door Emma »

Ja, bij mij wel. Zat met 3 doses net zo laag als met Systen, net onder de 200. In overleg met de endo zit ik nu op 4 doses en kwam daarmee op een 400 uit.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Lenzetto dosering in vergelijking met pleisters

Bericht door AnneCeleste »

Mijn estradiol waarde was in september 373pmol/L bij twee sprays per dag. Voor mij is dit de hoogste waarde ooit gemeten, maar het bloed was afgenomen uit dezelfde arm als waar de spray zat, dus eigenlijk geloof ik het niet helemaal? Hoe dan ook, tijdens de paar maanden dat ik alleen die twee sprays gebruikte voelde ik me best ellendig en leken mijn borsten wel compleet te zijn leeggelopen. Niet een groot succes dus.

Ondertussen luister ik dus niet meer braaf naar de dokter en gebruik ik vier sprays, een 100ug/dag plakker en 1mg estrofem. Daarnaast nog de gebruikelijke 25mg cypro en sinds kort ook 100mg progesteron. Hiervan voel ik me in ieder geval een stuk beter, en hoewel mijn borsten niet verder zijn gegroeid, zijn ze weer een beetje opgevuld.

Ben benieuwd wat mijn nieuwe endo er van zal gaan zeggen begin januari 😉
Anon20191227
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 dec 2019, 18:43
Gender: Trans MtF

Re: Lenzetto dosering in vergelijking met pleisters

Bericht door Anon20191227 »

Mij wilde mijn endo het ook voorschrijven. Ik heb geweigerd. Ik vind pleisters juist het voordeel hebben dat ik de vorige kan laten zitten en zo een hogere dosering kan gebruiken zonder meer te moeten betalen en zonder dat mijn arts het merkt. Pleisters geven Estradiol af tot meer dan 2 weken na het plakken.
Ik heb nu 6 pleisters systen 50 op mijn billen zitten.
Elke 6de pleister trek ik ze er allemaal vanaf.
Op deze manier zijn mijn bloedwaarden de laatste keer op 513 pmol/L gemeten en moet ik geen blokker gebruiken. T = 1.8 nmol/L.
Waarden waren prima volgens endo.
Voel me ook prima. Progesteron heb ik geprobeerd maar daar kreeg ik paniekerige gevoelens van dus maar weer mee gestopt. Was even zoeken naar de juiste dosering maar voel me echt heel goed op de dosis die ik nu gebruik en de toedieningsmethode.
Denk dat het voor iedereen andere doses en andere toedieningsmethode vergt om je optimaal te voelen.
Mijn arts zei dat 1 lenzetto spray gelijk is aan 2 mg orale Estradiol (Progynova).
Ik had zelf te veel angst dat het op mijn kleren zou afgeven en ik daardoor een druppel Estradiol ontloop haha.
Ik hou van pleisters. Iedere keer als ik zo een nieuw doosje Systen mag gaan ophalen bij de apotheek vraagt iedereen zich af waarom ik er zo goed geluimd bijloop.