Systen50 pleisters doorknippen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Systen50 pleisters doorknippen

Bericht door Irisaperture »

Heel snel en zo beknopt mogelijk, want het is al laat:
Ik heb aangegeven dat ik denk beter af te zijn met meer hormonen, omdat ik na een hormoonfout in maart dit jaar (ik vergat de oude pleister te verwijderen) barstte van de energie in plaats van telkens dodelijk vermoeid te zijn.

Omdat Systen25 in Nederland niet op de markt is, kreeg ik van de endocrinoloog het advies de Systen50 pleister die ik nu naast de 100 heb door te knippen.
Dat is regelrecht tegen het advies van de bijsluiter in en de vermelding op de verpakking de pleister in een "afgesloten verpakking" te bewaren.
Nog los daarvan wordt het opplakken echt wel een ding, want de beschermlaag verwijderen van een doorgeknipte pleister wordt eh, lastig.
De endocrinoloog gaf aan dat ze het product nog nooit buiten de verpakking heeft gezien.
Ondanks dat ik het ga proberen, vind ik het raar dat een endocrinoloog dit niet weet en dus suggereert...

Wat zijn jullie ervaringen met het doorknippen van pleisters om (hoop je dan) op een min of meer juiste dosering uit te komen?
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Systen50 pleisters doorknippen

Bericht door Alice »

Knippen van een pleister
Elke wijziging aan de pleister kan een invloed hebben op de afgeleverde medicatiehoeveelheid of snelheid. Zelfs indien het knippen van de pleister als veilig wordt beschouwd kan dit toch wijzigingen veroorzaken vb wijziging aan de kleefkracht van de pleister door scherpe hoeken of wijziging van de vorm. -Reservoirpleister mogen nooit geknipt worden: als je het reservoir beschadigt, loopt de inhoud er immers uit. -Matrixpleister kunnen theoretisch wel geknipt worden. Wanneer men een TTS-pleister verknipt, is het aangewezen om een extra kleefpleister (vb Micropore of Opsite) te kleven aan de kant waar de TTS-pleister is geknipt, zodat de pleister toch netjes blijft kleven. Het is aangewezen om een TTS-pleister steeds diagonaal door te knippen zodat er 2 gelijke helften worden bekomen. Na het kleven van een halve pleister mag de andere helft niet worden bijgehouden. Dit omwille van weinig of geen gegevens omtrent de stabiliteit na verknippen. Bovendien is het resterende deel uit de originele verpakking gehaald en dus minder identificeerbaar.


http://slidegur.com/doc/6131098/knippen ... epleisters
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Systen50 pleisters doorknippen

Bericht door marianne »

je zou inderdaad wat kanttekeningen kunnen maken, in de praktijk echter geen enkel probleem, Systen pleisers gewoon doormidden knippen en eventueel de hoekjes afronden, tegen losraken, zelf gedaan en dit hebben veel anderen ook gedaan,.


https://www.pletmedicatie.be/UserFiles/ ... 052014.pdf


hier een overzichtje welke merken geknipt mogen worden, het wordt gewoon geadviseerd hoor.
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>