Wel SRS, geen hormonen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Wel SRS, geen hormonen

Bericht door Tijgertje »

Gekke vraag. Is het mogelijk om wel een SRS te kunnen ondergaan, maar niet van hormoonhuishouding te wisselen?
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Wel SRS, geen hormonen

Bericht door Benjamin »

Tijgertje schreef: 22 sep 2019, 21:21 Gekke vraag. Is het mogelijk om wel een SRS te kunnen ondergaan, maar niet van hormoonhuishouding te wisselen?
Ik denk dat het medisch gezien prima mogelijk is, maar dat zo'n genderteam het verzoek wel apart vindt op het moment dat daar geen reden voor is, bv. omdat je de medicatie niet kunt verdragen ofzo.

Waarom vraag je dit?
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Wel SRS, geen hormonen

Bericht door Jer158 »

De consensus is dat je niet langdurig zonder geslachtshormonen kan. Krijg je osteoporose en andere vervelende dingen van. Na SRS zou je dan toch oestrogeen (of testosteron) moeten gaan gebruiken, net zo goed als een trans man na zijn hysto testosteron moet gaan/blijven gebruiken (of oestrogeen).
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Wel SRS, geen hormonen

Bericht door Tijgertje »

Ik hou mijn testosteron, injecteer ik eens in de 12 weken. Waarom ik dit vraag, is omdat ik van mening ben dat ik er vrouwelijk genoeg uitzie en twijfels heb of oestrogeen voor mij van toegevoegde waarde is.
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Wel SRS, geen hormonen

Bericht door Benjamin »

@Tijgertje
Helder. Ik zou zeggen, bespreek dit te zijner tijd met het genderteam.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
féj
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:20
Gender: Vrouw
Locatie: Berlijn

Re: Wel SRS, geen hormonen

Bericht door féj »

Misschien is het wel mogelijk de testes te behouden tijdens een srs operatie. Maar eigenlijk vraag ik me meer af of je misschien verder moet kijken hoe jij dit toekomstgericht ziet, hoe goed kun je leven met of zonder operatie en hoe goed met meer minder testo of oestrogeen. Weet je je testo waarde nu? En je LH waarde? Hoe goed is het mogelijk om dat nivo aan te kunnen houden Met medicatie?



Ben zelf nieuwsgierig naar je zoektocht hierin. Maar hou zelf enorm veel van het gevoel dat ik oestrogeen in mijn lichaam heb en geen testo meer.

En ben het eens met Ben, overleg het eens met je behandelaar :)
My Story Féj Hyacinthe - My life in Berlin
HRT Started 19-12-2017 SRS 14-01-2019 @ Dr. Chettawut
I feel so much more with my body after this operation, verry happy with the results and setisfection in feelings (:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Wel SRS, geen hormonen

Bericht door Vethrvolnir »

heb gehoord dat bij familielid van mij ivm verzakking baarmoeder en eierstokken zijn weggehaald in jaren 70. ze lijkt gezond. hoe zit dat :think: heeft volgens mij geen medicatie. maar misschien is dat verhaal incompleet .

ivm srs ... misschien kunnen testes in buikholte teruggezet worden?
:shock:
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Wel SRS, geen hormonen

Bericht door Alice »

Het is niet zo dat als de gonaden verwijderd worden je automatch osteoporose krijgt. Wel is de kans daarop groot, risicogroep.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wel SRS, geen hormonen

Bericht door Anon20200101 »

Onder normale omstandigheden is 12+ maanden ononderbroken HRT een voorwaarde voor SRS.
Mogelihk dat hier vanwege niet verdragen van HRT een uitzondering voor gemaakt kan worden.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Wel SRS, geen hormonen

Bericht door janine2363 »

Tijgertje schreef: 22 sep 2019, 22:23 Ik hou mijn testosteron, injecteer ik eens in de 12 weken. twijfels heb of oestrogeen voor mij van toegevoegde waarde is.
Ik zou zeggen dat de psychologische/emotionele/enz enz verandering die het veranderen van hormonen mogelijk maakt (het opent een deur, maar je moet er wel doorheen willen stappen) de essentie zijn en de rest eigenlijk de bijzaak. Al is het denk ik wel zeker zo, dat de meerwaarde van er uit te zien in overeenstemming met hoe je je voelt aanzienlijk is. Er staat op 't forum een link naar een artikel, waar een transvrouw na haar geslachtsbevestigende chirurgie 'n gevoel had van "is dat het nu", nou … laat ik zeggen dat ik het anders ervaar, ik ben echt blij met mijn vorm, maar dat is ook weer niet dat ik er per-se "vrouwelijk" uitzie. Ik ben in overeenstemming met hoe ik mij voel en hoe ik er uitzie. Hoe dat is naar een maatstaaf van buiten, dus hoe het merendeel van vrouwen er zo gemiddeld uitziet, dat boeit mij niet zo. Dat zijn anderen en ik ben ik.