Progesteron

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
jennfann
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 okt 2019, 15:29
Gender: Vrouw
Locatie: Eindhoven

Progesteron

Bericht door jennfann »

Heei,

Sind kort gebruik ik om de 2 weken progesteron en ik voel me zo veel beter als hiervoor! Ben zelfverzekerder, hoger libido, fitter, blijer, en merk ook borst groei.

Het probleem is alleen dat geen dokter mij wil helpen om mij dit medicijn te geven. Niet in het Vumc en mijn huisarts ook niet. Heb binnen kort een gesprek in het mmc, hoop daar meer te bereiken.

Op het moment zit ik dus vast aan dyi, waar ik niet super blij mee ben. Ook aangezien de kosten super hoog zijn. Heeft er hier iemand wel progesterone kunnen krijgen via een dokter, zo ja welke dosering gebruik je? Ik gebruik nu utrogestan 2x100mg per dag om de twee weken en vroeg me af of dit een goede dosering is.
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: Progesteron

Bericht door intrans »

Ik gebruik Utrogestan sinds 2015 via een Haagse endocrinoloog en begon met 1x 100mg elke eerste 10 dagen van de maand, vervolgens opgebouwd naar 2x 100mg. Ze zeggen dat je er het meeste baat bij hebt 1-2jaar na starten van de hormonen en ongv 2 jarig gebruik, dat het daarna niet veel meer doet qua ontwikkeling. Ik gebruik het nu al 4 jaar + 6jaar hrt in totaal en adviseer het iedereen die maximale heupgroei en borstgroei wilt behalen. Je zou het misschien via het Haga ziekenhuis kunnen proberen of wisselen van huisarts?
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Progesteron

Bericht door Alice »

Als je onder behandeling van de VUA bent zal het zeer moeilijk zijn om via huisarts of anderen (transgender gerelateerde) medicatie te verkrijgen die niet door hun wordt voorgeschreven .

Ik gebruik 10 mg/d Duphaston, voorgeschreven door de huiarts. Nu meer voor mijn welbevinden en preventie osteoporose.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Progesteron

Bericht door AnneCeleste »

Mijn Haagse endocrinoloog wilde absoluut geen progesteron voorschrijven helaas. Binnenkort ga ik naar AUMC voor hormonen dus zal het daar nog eens proberen.

Ik heb nog een voorraadje liggen voor twee maanden, maar het is eigenlijk te duur voor mij om te blijven gebruiken...

Daarnaast weet ik ook niet echt of ik het überhaupt al moet gebruiken. Ik zit nu al 16 maanden aan de HRT, maar het hele eerste jaar was de dosis veels te laag dus ik weet niet of dat echt telt 😅
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Progesteron

Bericht door Anon20200101 »

Voor wie dan ook progesteron gebruikt; sleutelwoord is "bio-identiek".
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Progesteron

Bericht door AnneCeleste »

LauraHeleneN schreef: 15 okt 2019, 04:46 Voor wie dan ook progesteron gebruikt; sleutelwoord is "bio-identiek".
Yes, en niet in je mond stoppen maar in je kont!
jennfann
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 okt 2019, 15:29
Gender: Vrouw
Locatie: Eindhoven

Re: Progesteron

Bericht door jennfann »

intrans schreef: 13 okt 2019, 11:55 Ik gebruik Utrogestan sinds 2015 via een Haagse endocrinoloog en begon met 1x 100mg elke eerste 10 dagen van de maand, vervolgens opgebouwd naar 2x 100mg. Ze zeggen dat je er het meeste baat bij hebt 1-2jaar na starten van de hormonen en ongv 2 jarig gebruik, dat het daarna niet veel meer doet qua ontwikkeling. Ik gebruik het nu al 4 jaar + 6jaar hrt in totaal en adviseer het iedereen die maximale heupgroei en borstgroei wilt behalen. Je zou het misschien via het Haga ziekenhuis kunnen proberen of wisselen van huisarts?
Thanks for info! Super nuttig! Zal ook eens proberen bij haga ziekenhuis als mmc vast loopt.
Flapke schreef: 15 okt 2019, 08:01 [quote=LauraHeleneN post_id=158583 time=<a href="tel:1571107607">1571107607</a> user_id=2510]
Voor wie dan ook progesteron gebruikt; sleutelwoord is "bio-identiek".
Yes, en niet in je mond stoppen maar in je kont!
[/quote]

Sorry? Maar de capsules zijn niet voor rectaal gebruik. Waarom zou je dit rectaal doen?
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Progesteron

Bericht door AnneCeleste »

Het schijnt beter te werken 🤷

Google kwam met deze thread; veel mensen die het beamen, maar de informatie lijkt wel van één bron te komen.
CharlotteF
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:24
Gender: Trans MtF

Re: Progesteron

Bericht door CharlotteF »

Ahh Dr. Powers... Tsja dat is een populaire transgender arts in de VS. Aan de ene kant heeft hij heel veel ervaring, aan de andere kant is bijna alles wat hij doet gebasseerd op die persoonlijke ervaring en niet op wetenschappelijk, peer-reviewed klinisch onderzoek.

Nog steeds interessant om naar te kijken/lezen, maar neem het niet aan voor gospel, zou ik zeggen.

Video presentatie: https://www.youtube.com/watch?v=fefu33e8O-0
Slides: https://drive.google.com/drive/folders/ ... aZwL6LCK0S
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Progesteron

Bericht door AnneCeleste »

Als je puur en alleen op klinisch onderzoek afgaat voor HRT dan kom je sowieso niet echt ver, toch?