Progesteron

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
CharlotteF
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:24
Gender: Trans MtF

Re: Progesteron

Bericht door CharlotteF »

Hier is nog een documentje over progesteron met veel links naar onderzoeken (en wikipedia, wat minder overtuigend is, maar goed). Misschien dat dit kan helpen voor iedereen die haar arts wil proberen te overtuigen.

https://docs.google.com/document/d/1OGi ... enxahQpHBI

Ik vind zelf deze quote wel goed:
As many doctors like to tell transfeminine people, there is no study yet to show whether progesterone has any feminizing effect or not on trans women. So there is no scientific consensus at the moment and some doctors will cite this as a reason to deny transfeminine people progesterone. If you run into this trouble, i suggest you use all the benefits listed above as alternative reasons to help convince your doctor why you, a woman, should have access to a normal female hormone, that plays a huge part in normal female physiology
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Progesteron

Bericht door Caelan »

Wat fijn dat je je door dit medicijn zoveel beter gaat voelen! Hopen dat je bij het MMC meer succes hebt, want hoe jij je voelt is natuurlijk onwijs belangrijk.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Zhora
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2018, 01:21
Gender: Trans MtF

Re: Progesteron

Bericht door Zhora »

Er zijn toch ook allerlei cremes te koop met (bio identieke ) progesteron erin. Iemand ervaring hiermee? Ik ben nu 10 maanden aan HRT slik alleen estradiol en geen t blokker ( vond ik helemaal niks en werd daar erg depressed en energieloos van ondanks super lage dosis) En heb best weinig borstgroei en wil dus ook heel graag progesterone proberen.
Anon20191227
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 dec 2019, 18:43
Gender: Trans MtF

Re: Progesteron

Bericht door Anon20191227 »

Net zoals Zhora bestaat mijn regime enkel uit Estradiol. T-blockers werd ik ook hondsberoerd van en op Estradiol krijg je na verloop van tijd ook volledige onderdrukking dus t-blockers zijn niet essentieel. Vroeger werd ook alleen oestrogeen voorgeschreven. In de jaren 70 en 80 kregen transvrouwen niet eens een t-blocker omdat het gebruik ervan niet in onze context bekend was.
Progesteron heb ik geprobeerd. Daar krijg je over het algemeen enkel zwelling in je borsten van, geen echte groei. Zodra je weer met de progesteron stopt, slinkt alles weer naar voorheen. Progesteron heeft ook het nadeel dat als je het oraal neemt, je je er dronken door voelt omdat het zich afbreekt tot neurosteroiden zoals allopregnanolone. Deze binden zich aan de gaba receptor in de hersenen en geven hetzelfde effect als Valium (een zwaar kalmeermiddel).

Als je grotere borsten wil en wil dat deze groei permanent is, kan je beter proberen je Estradiol op te hogen. Doctor Curtis in the UK heeft een aantal jaren geleden een paper geschreven over borstgroei bij vrouwen (cis en trans). Conclusie daaruit was dat progesteron geen statistisch significante verschillen brengt. Cis vrouwen hebben al bijna al hun borstgroei nog voor ze progesteron beginnen aanmaken (onset of menarche).
Er is ook borstvergroting d.m.v lipofilling (lichaamseigen vet).

Ik heb progesteron geprobeerd en kreeg er angstaanvallen van. Dat is ook een mogelijke bijwerking die kan optreden.

@Zhora

Progesteron crème maakt geen verschil. Vaak bevatten ze geen effectieve drager. Ze worden meestal opgelost in vitamine E of Aloë barbadensis. Ze verhogen hoogstens lokaal tijdelijk de bloedwaarden maar niet de globale serumwaarden. Voor dat laatste moet je voorgeschreven progesteron krijgen.
Plaats reactie