Nieuwe chat! Zie dit topic.

Kliniken Essen Mitte. Wat je moet weten 1

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
MarionTM
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mei 2017, 20:51
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Kliniken Essen Mitte. Wat je moet weten 1

Bericht door MarionTM »

Als je overweegt jouw SRS operatie in Essen Duitsland te ondergaan moet je een aantal zaken weten.
Het ziekenhuis-gebouw dateert uit 1936 en sindsdien bouwkundig niet veel veranderd.
In Duitsland kent men nog 1e, 2e en derde klas patienten en dus ook dito kamers. Eerste klas, 1 persoons kamer. 2e klas, 2 persoons kamer en op de 3e klas kom je op een 3 of 4 persoons kamer te liggen. Transgender worden zoveel mogelijk bij elkaar op een 3 persoons gestationeerd. De kamer waar ik drie dagen verbleef had een toilet en een wastafel achter een gordijn. De indeling: twee bedden naast elkaar, gescheiden door nachtkastjes en een bed aan de kopsekant. In het ziekenhuis kent men geen separtie gordijnen tussen de bedden dus weinig privacy. Drie keer per dag komt de catering met Frühstück, Mittag essen en Abendbrot. Tussen door kan je op de gang, uit thermoskannen koffie of thee - zelf - halen. Hiervoor ben je dus afhankelijk van kamergenoten.
In 2011 is er een modern nieuwbouw gedeelte gerealiseerd. In de nieuwbouw zijn één en twee persoons, hele ruime kamers. De kamer heeft een moderne badkamer, bureautje en een zitje. De catering is uitgebreider en in de middag wordt nog koffie of thee of.... op de kamer gebracht. De afdeling heeft een lounch waar 's mogens het Frühstück en 's avonds her Abendbrot als buffet geserveerd wordt. Verder is hier 24 uur per dag koffie, thee fruit en verschillende frisdranken te krijgen, inclusief.
Voor deze afdeling geldt, voor een twee persoonskamer een toeslag van €96,00. Mijn ervaring is DOEN!
Spaar of reserveer dit geld en bezuinig hier niet op. Ik kreeg b.v. drie keer per dag een thermoskan heet water met theezakjes en koffie poeder. In al je ellende maakt dit veel goed. Bovendien kan je hier gemakkelijk bezoek ontvangen wat in de oud bouw eigenlijk niet mogelijk is.
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Kliniken Essen Mitte. Wat je moet weten 1

Bericht door Marica »

Goede tip, dank je wel.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
MarionTM
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mei 2017, 20:51
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Kliniken Essen Mitte. Wat je moet weten 1

Bericht door MarionTM »

Marisca, ga jij voor jouw SRS operatie naar Essen?
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Kliniken Essen Mitte. Wat je moet weten 1

Bericht door Marica »

MarionTM schreef: 13 nov 2019, 00:44 Marisca, ga jij voor jouw SRS operatie naar Essen?
Nee, ik wil naar Velsen om door Dr Kanhai geopereerd te worden. Maar dat is jammer genoeg nog ver weg.
Essen is te ver weg voor mij, maar misschien hebben andere mensen er wat aan, dus een goede tip is het echt wel.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
MarionTM
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mei 2017, 20:51
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Kliniken Essen Mitte. Wat je moet weten 2

Bericht door MarionTM »

Professor Krege en Dr. Bohr.
Buiten het klassen systeem is ook de hiërarchie in een Duits ziekenhuis heel belangrijk. Grof weg zijn er drie groepen. Je hebt een Artz, Oberarzt en Chefarzt. Een Artz is voor derde klas verzekerden, een Oberartz voor tweede klas en de Chefartz voor de eerste klas verzekerden. Professor Krege is een Chefartz en Dr Bohr een Oberartz. Als je met toestemming van je Nederlandse ziektekosten verzekering in Duitsland laat opereren ben je derde klas verzekerd! Voor het buitenland, Europa kan je in Nederland niet bij verzekeren. Als je toestemming van je ziektekosten verzekering gekregen hebt, vraag dan om een "S2" formulier! Dit formulier geef je bij opname af in het ziekenhuis. Middels dit formulier worden alle ziekenhuiskosten met de Duitse Krankenkasse verrekend en hoef je de rekening niet voor te schieten en zelf te betalen. Geef wel bij het afspreken van de operatie datum aan dat je in de nieuwbouw genaamd "Folkwang" opgenomen wil worden (zie wat je moet weten 1) anders wordt je op de urologische afdeling UR1 gestationeerd. Bij mijn opname ging het iets anders, waarover later meer.
Contact en afspreken.
Om contact te krijgen met Professor Krege heb ik een e-mail gestuurd aan haar Secretariaat, Frau Wartmann ter attentie van Professor Krege. Na 10 dagen had ik nog geen antwoord en heb ik haar gebeld. (Zij werkt op ma, di en wo.) Dat kan in het Duits of Engels. Zij had mijn e-mail ontvangen en ik kon direct een afspraak voor een kennismakingsgesprek met haar maken. Een afspraak met Dr Bohr gaat meestal sneller dan met Professor Krege. Systeem: maak je een afspraak met Professor Krege dan ben je haar patiënt en anders ben je patiënt van Dr Bohr. Dus mijn ervaring is na een brief of e-mail altijd bellen. Spontaan krijg je meestal géén antwoord.
Vaktechnisch ontwijken professor Krege en Dr Bohr elkaar niet zoveel. Zij opereren bij complexe ingrepen vaak samen. Dr Bohr is iets toegankelijker dan de professor. Dr. Staat voor "Doktor" en geeft aan dat ze gepromoveerd is. Ik kan met beide medici goed overweg. Maar zoals geschreven je eerste afspraak is maatgevend. Op mijn kennismakingsgesprek was Professor Krege verhinderd en heeft Dr. Bohr haar vervangen. Daardoor was en bleef ik wel patiënt van Professor Krege. Op dit gesprek heb ik nadrukkelijk aangegeven dat ik eventueel de plaats van een uitvaller in kan nemen. Dit lukte. Kennismakingsgesprek op 28 mei en 1e operatie op 3 september 2018.
De operatie.
In Essen gaat het iets anders dan bij het VUmc. Tussen de twee ziekenhuizen is wel contact en bezoeken elkaar ook wel.
In Essen wordt de operatie in twee operaties, met een tussenpozen van 2 maanden uitgevoerd. Omdat de beide behandelende artsen urologen zijn vindt de operatie plaats op urologie. Tijdens de eerste operatie wordt de vagina, binnenste schaamlippen, de plasbuis en clitoris gevormd. Deze opname duurt ongeveer 10 dagen. Op dag 11 mocht ik naar huis. Bij de eerste operatie krijg je naast de gebruikelijke narcose OOK een ruggenprik. Door het infuus van de ruggenprik blijft je 7 a 8 dagen verbonden aan een verdovingspomp. Dus geen morfine ofzo. Hierdoor heb ik GEEN pijn op de operatie plek gehad. Twee keer per dag komt een anesthesist de pomp controleren en bijstellen, totdat hij helemaal na 7 dagen uitgeschakeld is. Bij de tweede operatie worden eventuele correcties uitgevoerd en de buitenste schaamlippen gevormd. Deze opname is dan ca. 5 dagen. Na de eerste operatie was ik trots als een pauw en voelde me echt eindelijk volledig vrouw!
Mijn opname, ja dat ging niet goed of zacht gezegt anders.
Zonder dat ik erom gevraagd had werd ik op de eerste klas afdeling van de nieuwbouw gestationeerd op een luxe twee persoonskamer met balkon. Een 4 sterren hotelkamer was hier niets bij! Dan volgt de intake, bloed afnemen en een gesprek met de anesthesist. Tijdens de intake komt naar voren dat ik drie maanden eerder, 14 juni, in Rotterdam ook geopereerd ben. Direct gaan alle alarmbellen rinkelen. Mijn eigendommen op de kamer worden uit de kastjes op bed gelegd en ik ga met bed en al naar eenzelfde luxe één persoonskamer. Ik word geïsoleerd! Stikker op de deur en mensen in beschermende kleding om mij te verzorgen. Een tegenvaller. Extra bloedproeven moeten uitwijzen of ik draagster ben van een ziekenhuisbacterie. Na de operatie op maandag komt op woensdagavond de uitslag. Negatief, ik wist het wel en het isolement wordt opgeheven. De volgende ochtend moet ik bij de administratie komen. We hebben een fout gemaakt, u ligt op de verkeerde afdeling. Of ik maar even bij wil betalen. Nee dus, ik hou mijn poot stijf. Primma dan verhuizen we u naar de urologischeafdeling.terug op mijn kamer worden mijn spullen al vlijtig door een verpleegster op mijn bed gepakt en gaat de reis met bed en al naar de derde verdieping. Een nacht lig ik met een kreunende oude vrouw op een twee persoonskamer. Al snel gaat het fout en plaatst de verpleger een kamerscherm tussen onze bedden in. De volgende dag doe ik geëmotioneerd mijn beklag bij de anesthesist en zij zorgt ervoor dat ik op een één persoonskamer gestationeerd word. Bij de tweede opname vraag ik of ik weer op die één persoonskamer gestationeerd mag worden. Dat mag als het vrij is, en dat is hij. Twee dagen na de operatie komt de hoofd verpleegster vertellen dat ik plaats moet maken voor een eerste klas patiënt. Zo kom ik op mijn vijfde kamer in dit ziekenhuis terecht. Een drie persoons kamer met alleen een toilet. En de bedden bijna tegen elkaar aan. Een bezemhok gelijk! Laat dit je niet gebeuren en bespreek vooraf je opname in de nieuwbouw en investeer in je verblijf en dus ook je genezing.
Voor persoonlijke vragen ben ik altijd bereikbaar. Geloof me, ik heb in dit ziekenhuis een zeer ruime ervaring, ondertussen al 8,5 week opname! Goede maar ook minder goede ervaringen.