Nieuwe chat! Zie dit topic.

Intake VU

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Intake VU

Bericht door Tijgertje »

Hoeveel tijd neemt de eerste intake bij het VU in beslag? Er moeten een paar onderzoekjes plaatsvinden waaronder een bia meting, geen idee wat dat is. Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Intake VU

Bericht door KeepzD »

Ik mag binnenkort ook en heb me laten voorlichten door een ander..
BIA meting is een apparaat waar je op gaat staan, je moet met je handen een stang oid vastpakken en dan kunnen ze je vet en spiermassa evenals gewicht meten.
Begreep dat de testjes binnen 5 minuten al klaar kunnen zijn. Bij mij zit er 20 minuten tussen die afspraak en de endocrinoloog. Hoe lang die bezig is weet ik niet, maar zal ook niet langer dan 15 minuten zijn verwacht ik. Daarna moet je nog bloedprikken heb ik me laten vertellen. Totaal dus niet zo gigantisch lang.
Forever myself
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Intake VU

Bericht door Irene_de_Vreede »

Tijgertje schreef: 06 dec 2019, 17:26 Hoeveel tijd neemt de eerste intake bij het VU in beslag? Er moeten een paar onderzoekjes plaatsvinden waaronder een bia meting, geen idee wat dat is. Iemand hier ervaring mee?
Gewicht meting uitgebreid, gesprek met de endo, bloedprikken. Alles bij elkaar ben je met een uurtje wel klaar.
Irene
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Intake VU

Bericht door Tijgertje »

Dat is allemaal te overzien dus. Gesprek met een endo, die laten er geen gras over groeien :)
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Intake VU

Bericht door Irene_de_Vreede »

Tijgertje schreef: 06 dec 2019, 21:01 Dat is allemaal te overzien dus. Gesprek met een endo, die laten er geen gras over groeien :)
De Endo is je hoofdbehandelaar, die zie je bij de intake en daarna pas weer als je aan de hormonen gaat. Ik mag dus binnenkort weer :)
Irene
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Intake VU

Bericht door Tijgertje »

Oké. Ik weet in grote lijnen wel wat me staat te wachten, maar de volgorde waarin alleen niet. Ik dacht je begint met een psycholoog, vandaar.
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Intake VU

Bericht door Lokien »

De endo doet de nul-meting. Vandaar dat je een BIA-meting krijgt (dat meet vet%, vetmassa, botmassa, spiermassa, bmi, stofwisseling; daar waar het kan verdeeld over je ledematen). Als toetje krijg je ook een virtuele leeftijd die 'iets' zegt over de staat van je lichaam.
Ook je bloedwaardes krijgen een nulmeting, dus je zult ook bloed moeten prikken. Dit allemaal zodat later in het traject ze de veranderingen goed en snel kunnen signaleren.
Verder is het geloof ik vooral eenrichtingsverkeer. De endo zal je vertellen over hoe de procedure verder gaat.
Overigens, naar mijn ervaring, zijn het altijd arts-assistenten en krijg je bij endobezoek continu met andere mensen te maken. De psycholoog blijft wel dezelfde.
The wisest men follow their own direction
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Intake VU

Bericht door Irene_de_Vreede »

Bij de intake zie je je psych nog niet, daar krijg je een paar maanden later een oproep voor.
Irene
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Intake VU

Bericht door Tijgertje »

Nou, ik ben benieuwd. De anderhalf jaar dat ik nu op de wachtlijst sta zijn omgevlogen, dus het aankomende jaar zal wel in hetzelfde tempo gaan. Deze afspraak is eind januari. Ik verwacht niet dat ik voor de zomer een volgende stap zal zetten.

Ter voorbereiding op wat komen gaat, ben ik wel alvast overgestapt naar het zielverenkruis als zorgverzekeraar. (Restitutie polis met een kleine aanvulling) Op Transvisie gelezen dat een rechtsbijstandverzekering ook geen overbodige luxe is, omdat het nog wel eens voorkomt dat een machtiging voor een bepaalde behandelingen niet wordt afgewezen, terwijl je hier wel recht op hebt.

Afgelopen jaar ben ik al wat met ontharen bezig geweest, maar gaandeweg kwam ik er achter dat in je recht staan iets anders is als je recht krijgen. Als ik de voorwaarden van de verschillende verzekeraars naast elkaar leg, denk ik wel dat de grootste winst te behalen valt door mijn traject bij het VU te doorlopen. Wat dat betreft ben ik blij dat ik die stap in 2018 gezet heb.

Verder zal ik er met een nuchtere blik naar blijven kijken. Iedere kleine waarneembare vooruitgang is winst. Zal goed luisteren en me laten voorlichten. We zullen zien waar ik over een jaar sta.
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Intake VU

Bericht door KeepzD »

Irene_de_Vreede schreef: 07 dec 2019, 12:01 Bij de intake zie je je psych nog niet, daar krijg je een paar maanden later een oproep voor.
Op dit moment is de psych ongeveer 6 weken na de afspraak bij de endo, qua inplanning.
Forever myself