Nieuwe chat! Zie dit topic.

eetlust en gewichtstoename

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

eetlust en gewichtstoename

Bericht door Vera M »

ik ben nu 4 maanden aan de hormonen.
In die tijd ben ik inmiddels 3 kg in gewicht toegenomen.
Ik kan wel de hele dag blijven eten.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee ?
Vera
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: eetlust en gewichtstoename

Bericht door Marica »

Ik ken dat ook. Voor de hormonen op 93 en dalende, tijdens de hormonen een snoepkick waar je u tegen zegt en ik zit weer op 98
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: eetlust en gewichtstoename

Bericht door Vera M »

oei. ik ben 178 en zit nu op 74. was 3 maanden geleden 71
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: eetlust en gewichtstoename

Bericht door Marica »

179 en mijn allerzwaartste gewicht was 126 kg. Blij dat ik dat niet meer weeg.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: eetlust en gewichtstoename

Bericht door JustMe »

Dacht even dat je gewicht 178 was :)

Ik had de eerste maanden ook continu trek. Ik was ook alle zelfbeheersing kwijt en mijn gewicht liep gestaag op.

Dat resulteerde in een "En wat ga je daar aan doen?!?" van mijn dokter en nu lukt het meestal wel om mij te beheersen. Mijn gewicht zit nu weer op wat het er voor was.

...En ja, ik ben een beetje bang voor haar :-)
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: eetlust en gewichtstoename

Bericht door Ylse »

Toen ik een aantal jaar geleden met de hormonen begon zat ik ergens rond de 95 kg. Dat vond ik wel teveel maar ik had echt moeite om af te vallen, het bleef niet lukken.

Afgelopen januari kwam ik voor de jaarlijkse checkup weer eens bij de huisarts om hormoonhuishouding te bespreken. De beste man vond het noodzakelijk om ook wat andere bloedwaarden te laten onderzoeken waarbij er bij mij een tekort aan vitamine D3 uit kwam. Ook wou hij bloeddruk en gewicht weten. Bloeddruk was goed maar de weegschaal gaf toch ruim 113 kg aan en daar schrok ik wel van.

Ik heb toen om hulp gevraagd bij afvallen en ben doorverwezen naar een diëtist. Ik had mij al wat verdiept in koolhydraat arm/beperkt eten want dat leek me wel wat.

Om een lang verhaal kort te houden, vanmorgen gaf de weegschal 95,2 kg aan. BMI zou 30 zijn maar dat kan sterk afhangen van de lengte die je ingevoerd hebt. Ik ben dus gerust wel blij met de aangepaste eetwijze. Ik eet bijna alles maar wel met mate. rijst, brood, pasta en aardappelen zijn tot een minimum teruggebracht.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: eetlust en gewichtstoename

Bericht door Lokien »

Van een endo heb ik een keer begrepen dat zodra je begint met hormonen, je 100 cal per dag minder moet eten. Al begrijp ik dat het daarover niet helemaal gaat in dit topic.
Ik vind chocola echt zoveel lekkerder dan vroeger. En vroeger vond ik het ook al lekker.

Bewegen jullie er ook bij? Toen ik begon met mijn transitie heb ik veel gewandeld, extra, om af te vallen. Daarna heb ik de fiets ontdekt. Zodra ik stop met beweging, kom ik ook aan. Het allerergste van aankomen is bij mij dat het direct op de buik gaat zitten, en niets naar de borsten gaat.
Ik ben nu alweer een aantal jaar tussen de 66 en 70, bij 178. Zodra ik de 70 aantik, ga ik meer fietsen. Minder eten lukt mij echt erg slecht.
The wisest men follow their own direction
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: eetlust en gewichtstoename

Bericht door Irisaperture »

Ik kwam ongeveer 10 kilo aan door de testosteronremmer (en dat was maar goed ook, want het VU vond mij absoluut te licht voor de hormoonbehandeling, met mijn 52 kilo bij 1 meter 70) en met de hormonen kwam daar nog 1-2 kilo bij.
Veel eten is mij niet onbekend, toen ik 10 was werkte ik in de pauze tussen de twee dagdelen van de basisschool soms al 10 boterhammen naar binnen, en met de hormonen kwam het vele eten weer terug.

Op de Tanita-formulieren van het VU (die uit de hand gelopen weegschalen bij de doktersassistenten) stond de energiewaarde die ik in rust verbruik en hoewel die voor de hormonen al wat hoger lag dan bij de meeste mensen van mijn leeftijd (gemiddeld genomen, uiteraard) is die in het tweede jaar met de hormonen met ongeveer 500 kilocalorieën toegenomen (de diëtiste die ik bezocht omdat ik rond oktober 2019 me een slag in de rondte aan het eten was zonder dat ik een verzadigd gevoel overhield legde me dat veld uit).
Toen ik de uitleg van de diëtiste kreeg en voor het eerst begreep waar ik precies naar zat te kijken kon ik met een meting van voor de hormonen ernaast eindelijk een "patroon" zien en dacht ik alleen maar "NO SHIT dat je honger hebt!"

En als het om voedsel/energie-inname gaat: ik heb jarenlang van artsen gehoord dat ik veel te mager was, maar mijn vader en broer zijn hetzelfde gebouwd, fysiek gezien en toen de endocrinoloog dan ook bij de start met de remmer vroeg of ik bezwaar had tegen een dieet om geforceerd mee aan te komen heb ik gezegd "Ja, en nee, ja omdat het geen reet gaat helpen, nee omdat het geen reet gaat helpen, mijn vader en broer kunnen ook alles eten zonder aan te komen, net als ik."
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"