Subsidie borstprotheses Transvrouwen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Yanne
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 dec 2019, 20:09
Gender: Onzeker

Subsidie borstprotheses Transvrouwen

Bericht door Yanne »

Hi Allemaal,

Ik zat een beetje te lezen en een ding zit mij niet lekker. Als transvrouw kun je een subsidie aanvragen voor een borstprothese, nou super. Er zijn alleen 2 dingen die ik hier niet in begrijp 1: Waarom staat die regeling maar voor 5 jaar? en is het na 5 jaar ook klaar of is de kans groot dat er opnieuw voor 5 jaar tijd wordt gemaakt? en 2: waarom is er op dit moment geen sprake van of een ingreep als dit bij de basiszorg hoort rondom genderdysforie?

Ik hoop dat iemand die hier meer in thuis is mij hiermee kan helpen, ben erg benieuwd!
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Subsidie borstprotheses Transvrouwen

Bericht door Mirthe_s »

Foute aanname. Borsten zijn geen onderdeel van de basiszorg. Immers, er zijn ook cis-vrouwen zonder borsten. Transvisie (o.a.) heeft zicht hard gemaakt om deze subsidie voor elkaar te krijgen. Persoonlijk verwacht ik dat na de subsidie men zal gaan evalueren. Het is een stapje in de richting waar ik zelf in ieder geval dankbaar voor ben.
Yanne
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 dec 2019, 20:09
Gender: Onzeker

Re: Subsidie borstprotheses Transvrouwen

Bericht door Yanne »

Oke mischien niet goed verwoord. Er wordt iig gesteld dat het ontbreken of niet voldoende ontwikkelen van bepaalde vrouwelijke vormen tot last ervaren kan worden en dat het daaram bij de basiszorg zou moeten.

Het is ook zeker een goed stapje, ik ben alleen benieuwd of dit stapje kan leiden tor structurele verandering of dat het slechts een zoethoudertje is.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8022
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Subsidie borstprotheses Transvrouwen

Bericht door Emma »

Even kort (sorry ;))

1) het is nieuw, en zoals altijd zal er eerst geëvalueerd worden voor er verlenging plaatsvindt of de regeling wordt vervangen door iets anders

2) het hoort niet bij de basiszorg. Alle andere behandelingen worden ook buiten de MtF-transgenderzorg gegeven:
* HRT voor mensen die geen of onvoldoende geslachtshormonen aanmaken
* vaginaplastiek voor vrouwen die zonder vagina geboren zijn of waarvan de vagina ernstige schade heeft opgelopen na een bevalling
* logopedie is voor iedereen beschikbaar
* ontharen en FFS worden als behandeling van een ernstige verminking aangemerkt,
* de borstvergroting wordt vergoed onder heel strikte omstandigheden (minder dan 1cm klierweefsel aan te tonen met een echo, en geen huidplooi onder de borsten hebben).

Zou je de BVG terug in de basis doen zou die voor iedereen beschikbaar moeten zijn, je mag niet zomaar cisvrouwen met kleine borsten uitsluiten.

Een zoethoudertje is het niet, je krijgt echt geld en een echte BVG.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Yanne
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 dec 2019, 20:09
Gender: Onzeker

Re: Subsidie borstprotheses Transvrouwen

Bericht door Yanne »

Oke, het begint me nu wel iets duidelijker te worden.
Dankjewel!