progesteron

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw
Contacteer:

Re: progesteron

Bericht door SuzanneLemm »

Lisa1973 schreef: 24 mei 2020, 15:51
SuzanneLemm schreef: 24 mei 2020, 14:09

Hi Lisa,
Mag ik vragen wat die klachten waren tgv Androcur ? Heb zelf al 1.5 jaar last van nachtelijk transpireren en een vd opties van endo is stoppen met Androcur.
Groetjes,
Suzanne
Ik had vooral last van duizeligheid, extreme vermoeidheid en soms erge hoofdpijn.
Op gegeven moment ben ik zelf de dosering nog verder naar beneden gaan schroeven naar 12,5 mg maar dat hielp maar weinig.
In december gestopt omdat ik het lichamelijk gewoon niet meer aan kon.
Januari gestart met progesteron omdat mijn borst volume helemaal weg was.
Had in eerste instantie niet echt het idee dat het werkte maar na 2 maanden gebruik begon de borstvorming weer te herstellen.
Als je er mee stopt dan zou ik het over een langere periode gaan afbouwen, ineens stoppen is mij niet goed bevallen.

Ik moest deze medicatie wel via het Maxima MC laten voorschrijven, het HAGA ziekenhuis wilde mij niet meer verder helpen.

Hoop dat je voldoende geinformeerd ben en anders hoor ik het wel.

Liefs:
Lisa
Hi Lisa,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Begrijp ik dat je niet bij VUmc loopt ?
Mijn VUmc endo ziet progesteron als experiment waarvoor nog geen toeestemming is, heb mij wel aangemeld.
Borstgroei heb ik nauwelijks, vandaar progesteron experiment. Lees nergens dat Androcur oorzaak is van nachtelijk transpireren, vind het een beetje een losse flodder van endo. Schildklier was ok. Ben benieuwd naar gesprek met endo deze week, try-and-error moet nu afgelopen zijn, ze moet maar meer onderzoek plegen, vind mijn psycholoog gelukkig ook.
Groetjes,
Suzanne
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: progesteron

Bericht door AnneCeleste »

Progesteron zorgt er meer voor dat je borsten wat ronder worden, het zal niet de groei opstarten...
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: progesteron

Bericht door Anon20230219 »

AnneCeleste schreef: 24 mei 2020, 18:11 Progesteron zorgt er meer voor dat je borsten wat ronder worden, het zal niet de groei opstarten...
Ik ervaar toch borstgroei, toen ik januari 2020 begon had ik helemaal niks meer en anno nu weer een aardig cupje ontwikkeld.
De groei stuipjes bekend van de Androcur zijn weer terug gekomen en kan zeggen heftiger dan met Androcur.

Het middel is experimentele fase en zodoende dat het HAGA ziekenhuis mij daarmee niet verder wilde hebben.
Nadeel van Progesteron is dat het mannelijk hormoon wat meer de ruimte gaat krijgen, echter laatste meting was gewoon keurig.

Ik doe mijn traject via Stepwork en zodoende dat ik dus in eerste instantie bij het HAGA voor hormonen werd behandeld.

Het transpireren kan een gevolg zijn van de combinatie hormonen en Androcur te samen, ik heb dit in het begin heel erg gehad.
2 tot 4 keer douchen en omkleden op een dag was toen meer regel dan uitzondering.
Maar jij hebt er langer last van dus daar moet zeker eens naar gekeken worden.
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: progesteron

Bericht door marianne »

JoannBigCastle schreef: 28 jan 2020, 19:05 Ik begrijp niet waarom ziekenhuizen zo moeilijk doen wat betreft progesteron. Er is al genoeg bekend over de positieve effecten van progesteron waaronder het de productie van testosteron remt:

https://academic.oup.com/jcem/article/1 ... 81/5270376

Mijn advies: Doe onderzoek en probeer je huisarts ervan te overtuigen dat ziekenhuizen alleen werken volgens protocollen, en dat er veel anecdotisch bewijs en in de wetenschappelijke literatuur bekend is dat het meerdere positieve effecten heeft.
Welk wetenschappelijk bewijs is er nog meer behalve deze publikatie ? mijn huisarts doet moeilijk, en heeft het over protocollen.
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: progesteron

Bericht door Ylse »

marianne schreef: 14 dec 2021, 19:44
JoannBigCastle schreef: 28 jan 2020, 19:05 Ik begrijp niet waarom ziekenhuizen zo moeilijk doen wat betreft progesteron. Er is al genoeg bekend over de positieve effecten van progesteron waaronder het de productie van testosteron remt:

https://academic.oup.com/jcem/article/1 ... 81/5270376

Mijn advies: Doe onderzoek en probeer je huisarts ervan te overtuigen dat ziekenhuizen alleen werken volgens protocollen, en dat er veel anecdotisch bewijs en in de wetenschappelijke literatuur bekend is dat het meerdere positieve effecten heeft.
Welk wetenschappelijk bewijs is er nog meer behalve deze publikatie ? mijn huisarts doet moeilijk, en heeft het over protocollen.
Bijzonder dat progesteron een testosteron remmende werking zou hebben. Mijn internist heeft me juist progesteron gegeven om te kijken of mijn testosteronniveau wat omhoog gebracht kan gaan worden wegens een totaal gebrek aan libido. Volgens haar heeft progesteron juist een testosteron verhogende werking.

En zo heel ingewikkeld deed ze niet over het voorschrijven. Bij het tweede gesprek kreeg ik het recept al mee voor een half jaartje aan pillen. En daarnaast een verzoek om over een half jaar terug te komen.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Jillian
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 mei 2018, 11:47
Gender: Transgender
Locatie: Gaasterland

Re: progesteron

Bericht door Jillian »

Ylse schreef: 14 dec 2021, 20:45
marianne schreef: 14 dec 2021, 19:44
JoannBigCastle schreef: 28 jan 2020, 19:05 Ik begrijp niet waarom ziekenhuizen zo moeilijk doen wat betreft progesteron. Er is al genoeg bekend over de positieve effecten van progesteron waaronder het de productie van testosteron remt:

https://academic.oup.com/jcem/article/1 ... 81/5270376

Mijn advies: Doe onderzoek en probeer je huisarts ervan te overtuigen dat ziekenhuizen alleen werken volgens protocollen, en dat er veel anecdotisch bewijs en in de wetenschappelijke literatuur bekend is dat het meerdere positieve effecten heeft.
Welk wetenschappelijk bewijs is er nog meer behalve deze publikatie ? mijn huisarts doet moeilijk, en heeft het over protocollen.
Bijzonder dat progesteron een testosteron remmende werking zou hebben. Mijn internist heeft me juist progesteron gegeven om te kijken of mijn testosteronniveau wat omhoog gebracht kan gaan worden wegens een totaal gebrek aan libido. Volgens haar heeft progesteron juist een testosteron verhogende werking.

En zo heel ingewikkeld deed ze niet over het voorschrijven. Bij het tweede gesprek kreeg ik het recept al mee voor een half jaartje aan pillen. En daarnaast een verzoek om over een half jaar terug te komen.
Hoi een tijdje geleden was je nog op zoek naar een endocrinoloog, mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen bij welke je uiteindelijk terecht gekomen bent?
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: progesteron

Bericht door Ylse »

Jillian schreef: 22 dec 2021, 11:17 Hoi een tijdje geleden was je nog op zoek naar een endocrinoloog, mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen bij welke je uiteindelijk terecht gekomen bent?
Natuurlijk mag je dat vragen. Op aanraden van Alwin Man ben ik bij Helen Lutgers in het MCL terecht gekomen.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Jillian
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 mei 2018, 11:47
Gender: Transgender
Locatie: Gaasterland

Re: progesteron

Bericht door Jillian »

Natuurlijk mag je dat vragen. Op aanraden van Alwin Man ben ik bij Helen Lutgers in het MCL terecht gekomen.
[/quote]

Oh wat fijn ook mijn endo ik heb ook al een flinke tijd last van een laag libido na de blokkers en de operatie, voor mij mag dit ook wel enigszins terug keren komende tijd.
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: progesteron

Bericht door Ylse »

Mijn libido ging na een paar weken van de blokkers slikken al down the drain. In overleg ben ik toen gestopt met de blokkers. Dat zal nu een jaar of 5 geleden zijn. Het libido is nog steeds niet terug. Vandaar mijn poging met progesteron om het weer nieuw leven in te blazen.

Ik vraag me ook af of er niet veel meer mensen last van hebben.

Plus ik zal niemand aanraden om met blokkers te beginnen Ze zijn niet nodig.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Plaats reactie