Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door DelicateFlower »

In maart slikte ik (zo'n 3 weken lang) finasteride. Ik had behoorlijk veel spierpijn en puisten, en dus stopte ik er weer mee. Desondanks ga ik morgen de huisarts even bellen of ik een herhaalrecept kan krijgen. Ik wil even kijken hoe mijn lichaam er nu op reageert. Mijn haar begint me inmiddels enorm te storen. Er moet iets mee gebeuren.

Dit is eigenlijk het enige waar ik niet geduldig mee ben, haha. :oops:
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door DelicateFlower »

Fijn! Vanmiddag mag ik mijn herhaalrecept al komen ophalen. :happy-cheerleadersmileygirl:
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door Frederieke »

Dit draadje is al een beetje oud, maar wellicht interessant op te vermelden dat mijn huisarts eerst even overlegde met de dermatoloog voordat ze finasteride voorschreef. Het advies van de dermatoloog was om finasteride te combineren met minoxidil voor betere resultaten. Dat heb ik dus meegekregen van de apotheek.

Kort zoeken op dit forum gaf veel hits op finasteride en weinig op minoxidil. Ben benieuwd of deze combi gebruikelijk is in de t-wereld.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door Lise »

Frederieke schreef: 22 feb 2021, 14:25 Kort zoeken op dit forum gaf veel hits op finasteride en weinig op minoxidil. Ben benieuwd of deze combi gebruikelijk is in de t-wereld.
Het is in ieder geval een gebruikelijke combi in de haarverlies-wereld en daar gaat het natuurlijk om. Minoxidil deed voor mij overigens helemaal niets (finasteride godzijdank wel), dus het is even afwachten of het ook bij jou werkt.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door Frederieke »

Even afwachten... drie maanden zeggen ze... (slik) Ben wel benieuwd @Lise, hoe heb je kunnen vaststellen dat het ene wel werkte en het andere niet? En wat is eigenlijk de procedure als je hormonen mag slikken, mag je dan met allebei stoppen?
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door Lise »

Frederieke schreef: 22 feb 2021, 17:10 Even afwachten... drie maanden zeggen ze... (slik) Ben wel benieuwd @Lise, hoe heb je kunnen vaststellen dat het ene wel werkte en het andere niet? En wat is eigenlijk de procedure als je hormonen mag slikken, mag je dan met allebei stoppen?
Omdat ik het niet samen gebruikt heb. Toen ik (best wel een tijdje geleden) naar mijn huisarts ging was ze vanwege de mogelijke bijwerkingen in eerste instantie niet zo happig om finasteride voor te schrijven: mijn haarverlies was ook niet zo zichtbaar (voor de rest van de wereld dan, voor mij wel!). Minoxidil werkt voor de meeste mensen minder, maar ook minder risico op bijwerkingen, dus heb ik met haar afgesproken dat ik dat eerst zou proberen. Ik heb het een jaar geprobeerd, het haarverlies ging gewoon door en werd steeds zichtbaarder. Daarna ben ik alsnog aan de finasteride gegaan en stopte het haarverlies gelukkig wel.

Drie maanden lijkt me trouwens erg kort om de werking vast te stellen. Als je dermatoloog het zegt, zal het wel zo zijn, maar mij is altijd verteld dat het veel langer kan duren (tot maximaal een jaar) voor je een effect merkt.

Ik slik zelf ook nog geen hormonen, maar als je eenmaal testosteronblokkers gebruikt, zou je inderdaad moeten kunnen stoppen.