Nieuwe chat! Zie dit topic.

Borstgroei, gekoppeld aan leeftijd en genen?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Borstgroei, gekoppeld aan leeftijd en genen?

Bericht door DelicateFlower »

Goedendag allemaal!

Ik weet dat het onmogelijk is om er antwoord op te geven, maar toch ben ik wel nieuwsgierig. ;) Hoe groot kunnen/zullen mijn borsten worden als ik aan de hormonen ga? Bij youtuber Jessie Maya gebeurde er vrij weinig terwijl youtuber Alice Olsthoorn een B cup kreeg en vervolgens geen borstvergroting hoefde te nemen.

Zodra ik hormonen ga slikken, ben ik ±37 jaar. Ik kom dus niet als tiener of twintiger in de meisjespuberteit terecht. Kan mijn leeftijd effect hebben op mijn toekomstige borstgroei?

En is de borstgroei bij transvrouwen ook (deels) genetisch bepaald? Mijn vaders familie heb ik nooit gekend, dus ik heb geen idee hoe het in die familie zit. Maar mijn moeders familie bestaat uit alleen maar vrouwen met flinke voorgevels.

Het maakte niet uit hoe slank ik vroeger was, ik had altijd de aanwezigheid van ‘mannentieten’. Mensen die wisten van mijn transgender-verleden vroegen weleens of ik ooit hormonen heb geslikt, terwijl ze een blik wierpen op mijn borst. :eusa-think: Op m’n lichtst was ik 65kg en dan was ik nog steeds niet plat (ik ben 1m81, dus 65kg is weinig). En ik heb in mijn vroegere traject (toen ik 13-15 jaar was en bij psycholoog Peggy Cohen liep) géén hormonen geslikt.

Zijn er hier toevallig dames voor wie bovenstaande herkenbaar is?

En natuurlijk lees ik graag algemene ervaringen m.b.t. de borstgroei, gekoppeld aan leeftijd en genen.

Alvast bedankt!

xx DelicateFlower

P.S.: Ik heb natuurlijk eerst op het forum én elders gezocht, maar kon geen eenduidige antwoorden vinden (wellicht omdat deze niet te geven zijn). Vandaar dat ik toch maar dit topic opende.

P.S.2: Hoewel ik (wellicht vanzelfsprekend) hoop dat ik geen borstvergroting nodig zal hebben, stel ik deze vragen niet omdat ik nu al heb besloten of ik wel of geen flinke memmen wil. :happy-cheerleadersmileygirl: Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de antwoorden op de vetgedrukte vragen.
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Borstgroei, gekoppeld aan leeftijd en genen?

Bericht door Lokien »

Ik ben 50, en ben 3 1/2 geleden begonnen met hormonen en wil je wel mijn ervaring vertellen.
Mij werd ook verteld, voordat ik begon, dat genen een rol spelen. Ik was dan ook hoopvol met betrekking tot borstgroei, want bij zowel vaders als moeders kant hebben alle vrouwen (tantes, nichtjes, kleine nichtjes, oma's, moeder en zus) een grote cup. De meeste cup D of groter, een enkeling een cup C. Kleiner niet.
Het eerste jaar hormonen begonnen hoopvol, ik kreeg vrij snel zichtbare borsten en ging een bh dragen.
Maar na het eerste jaar is het gestopt. Ik heb een cup AA, en na mijn operatie een jaar geleden lijkt het nog iets minder geworden.
Ik ben dan ook tot de conclusie gekomen dat dat genetische geen rol speelt bij mij, en ik denk dat dat komt omdat we met de estradiol maar een deel van de scoop van vrouwelijke hormonen krijgen. Mijn heupen zijn ook nooit veel voller geworden meer na het eerste jaar.

Overigens hoef ook ik geen grote borsten, maar iets meer vrouwenborst zou wel welkom zijn geweest. Iets groter, iets betere vorm, en steviger. Ze zijn ontsproten, maar eigenlijk nooit volgroeid.
The wisest men follow their own direction
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Borstgroei, gekoppeld aan leeftijd en genen?

Bericht door DelicateFlower »

Lokien schreef: 15 feb 2020, 15:14 Ik ben 50, en ben 3 1/2 geleden begonnen met hormonen en wil je wel mijn ervaring vertellen.
Sorry voor de late reactie. Je reactie was me ontgaan. Dank je voor het delen!
Lokien schreef: 15 feb 2020, 15:14 Mij werd ook verteld, voordat ik begon, dat genen een rol spelen. Ik was dan ook hoopvol met betrekking tot borstgroei, want bij zowel vaders als moeders kant hebben alle vrouwen (tantes, nichtjes, kleine nichtjes, oma's, moeder en zus) een grote cup. De meeste cup D of groter, een enkeling een cup C. Kleiner niet.
Nee, bij ons ook niet kleiner dan C. Mijn nichtje (van 28) heeft bijvoorbeeld een bmi van 22 en nog heeft ze cup C.
Lokien schreef: 15 feb 2020, 15:14 Het eerste jaar hormonen begonnen hoopvol, ik kreeg vrij snel zichtbare borsten en ging een bh dragen.
Maar na het eerste jaar is het gestopt. Ik heb een cup AA, en na mijn operatie een jaar geleden lijkt het nog iets minder geworden.
Ik ben dan ook tot de conclusie gekomen dat dat genetische geen rol speelt bij mij, en ik denk dat dat komt omdat we met de estradiol maar een deel van de scoop van vrouwelijke hormonen krijgen. Mijn heupen zijn ook nooit veel voller geworden meer na het eerste jaar.
Hmmm... Lastig lijkt het me als je heupen ook niet voller worden, dat dat na een jaar alweer stopt met groeien.
Lokien schreef: 15 feb 2020, 15:14 Overigens hoef ook ik geen grote borsten, maar iets meer vrouwenborst zou wel welkom zijn geweest. Iets groter, iets betere vorm, en steviger. Ze zijn ontsproten, maar eigenlijk nooit volgroeid.
Ik zou niet groter dan B willen eigenlijk, maar kleiner ook niet, haha. Ik ga daarom uit van een operatie en dan kan het meevallen (hoewel ik daar voor de zekerheid maar niet van uitga).
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Borstgroei, gekoppeld aan leeftijd en genen?

Bericht door Marica »

Ik ben 55 en zit 9 maanden aan de HRT. 85B is nu mijn cupmaat en ze groeien volgens mij nog steeds.

179 cm lang en brede schouders. Volgens een goede vriendin past C en zeker D heel goed bij mijn lijf.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Borstgroei, gekoppeld aan leeftijd en genen?

Bericht door AnneCeleste »

Ik ben op mijn 37e begonnen en zit nu bijna 22 maanden aan de hormonen. De eerste 4-5 maanden groeiden mijn borsten tot een AAA cup, en toen hield het helaas op. Er zijn niet echt BH's in mijn maat, en eigenlijk heb ik er ook geen nodig, maar ik draag dagelijks een sport BH.

De laatste paar maanden gebruik ik progesteron, dat zorgt ervoor dat ze wat voller worden. Ze groeien er niet van en als ik een weekje geen P neem dan lopen ze gelijk weer leeg.

Maar goed, ik heb weining familie om mee te vergelijken; alleen mijn moeder. Zij was vroeger behoorlijk smal, maar zat sowieso flink wat cupmaten hoger dan AAA. Wat mij betreft is dat hele 'dichtstbijzijnde familielid min één cupmaat' een fabeltje 🤷‍♀️, maar aan de andere kant krijgen we in Nederland ook standaard geen behoorlijk hormoonniveau.
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Borstgroei, gekoppeld aan leeftijd en genen?

Bericht door Irisaperture »

DelicateFlower schreef: 15 feb 2020, 10:48 Goedendag allemaal!

Ik weet dat het onmogelijk is om er antwoord op te geven, maar toch ben ik wel nieuwsgierig. ;) Hoe groot kunnen/zullen mijn borsten worden als ik aan de hormonen ga? Bij youtuber Jessie Maya gebeurde er vrij weinig terwijl youtuber Alice Olsthoorn een B cup kreeg en vervolgens geen borstvergroting hoefde te nemen.
Er zijn allerlei factoren: genetische aanleg voor borstgroei en ook de hoeveelheid receptoren die iemand voor dezelfde hoeveelheid hormonen in het lichaam aanwezig heeft voor de opname ervan.

Het VU heeft mij, omdat ik zelf erg lang getwijfeld heb wat ik nou moest meerdere malen nadrukkelijk te kennen gegeven dat het resultaat altijd beter is hoe jonger je begint, en daar wil ik een kanttekening bij plaatsen.
Een vriendin van mij is ongeveer 10 jaar jonger dan ik ben (ik ben zelf 32, zij is 21 als ik dat goed zeg) en is bijna in de puberteit nog aan het traject begonnen, en zij heeft van alle veranderingen die ik op het gebied van vetverdeling merkte zelf nagenoeg niets gemerkt, ze kreeg er geen billen bij (en om mijn broer te citeren toen het min of meer over mijn achterwerk ging: "Weet je dat je een kont hebt gekregen om U tegen te zeggen?"), haar gezicht werd nauwelijks ronder en de borstgroei die zij heeft ervaren valt na bijna 3 of 4 jaar hormonen buiten een cupmaat.
Zij was dan ook niet echt blij om te horen dat ik na anderhalve maand aan de hormonen al tegen Cup B aan zat (en even voor de duidelijkheid, ik heb eerst 4 maanden alleen de remmer geslikt als een tussenoplossing voor wat bedenktijd, en daar reageerden mijn melkklieren nadrukkelijk op, die zwollen toen ook op, net als in mijn jongenspuberteit.)
DelicateFlower schreef: 15 feb 2020, 10:48 Zodra ik hormonen ga slikken, ben ik ±37 jaar. Ik kom dus niet als tiener of twintiger in de meisjespuberteit terecht. Kan mijn leeftijd effect hebben op mijn toekomstige borstgroei?
Door het gegeven voorbeeld hierboven, zou ik zelf zeggen dat er helaas geen peil op te trekken is.
DelicateFlower schreef: 15 feb 2020, 10:48 En is de borstgroei bij transvrouwen ook (deels) genetisch bepaald? Mijn vaders familie heb ik nooit gekend, dus ik heb geen idee hoe het in die familie zit. Maar mijn moeders familie bestaat uit alleen maar vrouwen met flinke voorgevels.
Deze vergelijking heb ik ook al een paar keer gelezen/gezien, maar ik weet niet zo goed waar dit vandaan komt, want je vader is ook maar het eindproduct van (technisch gezien) 50% de genen van zijn moeder en vader (het ligt wel wat gecompliceerder dan dat, maar toch).
Als ik moet kijken naar de vrouwen aan de kant van de familie van mijn vader heb ik het qua bilpartij behoorlijk getroffen, want mijn vader zijn zus, moeder en mijn vader zijn oma waren allemaal zowel qua billen en borsten behoorlijk plat, maar qua borsten lijk ik denk ik meer op hun.
DelicateFlower schreef: 15 feb 2020, 10:48 Het maakte niet uit hoe slank ik vroeger was, ik had altijd de aanwezigheid van ‘mannentieten’. Mensen die wisten van mijn transgender-verleden vroegen weleens of ik ooit hormonen heb geslikt, terwijl ze een blik wierpen op mijn borst. :eusa-think: Op m’n lichtst was ik 65kg en dan was ik nog steeds niet plat (ik ben 1m81, dus 65kg is weinig). En ik heb in mijn vroegere traject (toen ik 13-15 jaar was en bij psycholoog Peggy Cohen liep) géén hormonen geslikt.

Zijn er hier toevallig dames voor wie bovenstaande herkenbaar is?
Ja en nee. Ik kreeg in de jongenspuberteit duidelijk opgezette melkklieren, maar heb dat destijds niet aan de endocrinoloog kenbaar gemaakt (ik ben van mijn 12de tot m'n 14de gescreened omdat ik nogal klein bleef en er werd onderzocht of alles hormonaal in orde was) maar wist onmiddellijk weer hoe dat destijds gevoeld had toen de remmer daarvoor zorgde.
DelicateFlower schreef: 15 feb 2020, 10:48 P.S.2: Hoewel ik (wellicht vanzelfsprekend) hoop dat ik geen borstvergroting nodig zal hebben, stel ik deze vragen niet omdat ik nu al heb besloten of ik wel of geen flinke memmen wil. :happy-cheerleadersmileygirl: Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de antwoorden op de vetgedrukte vragen.
Ik hoop dat ook niet nodig te hebben (en de kans is klein dat als ik het, nu 2 jaar aan de hormonen met vrij weinig progressie na de eerste anderhalve maand wel nodig zou hebben ook daadwerkelijk zou doen), maar ik vrees dat er op natuurlijke wijze weinig meer gaat gebeuren.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"