Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vraagjes over hormoonwaardes en bloedprikken

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Catgirl
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 nov 2018, 16:56
Gender: Vrouw

Re: Vraagjes over hormoonwaardes en bloedprikken

Bericht door Catgirl »

Hallo allemaal ^^ nogmaals bedankt voor alle reacties en het meedenken!

Ik heb vannochtend voor het eerst dus maar 2mg estradiol Sandoz ingenomen en het laten smelten onder mijn tong.
Alvorens ik het onder mijn tong heb geplaatst heb ik de tablet in 2en gedeeld (dit is volgens de bijsluiter ook mogelijk en er zit een rand in waar hij gespleten kan worden).

Hierna heb ik de tablet onder mijn tong geplaatst en het een beetje aangedrukt. Het lukte mij niet om helemaal niet te slikken, dus er zal wel wat via de gebruikelijke orale route binnengekomen zijn maar ik heb gelezen dat dit een kwestie van oefenen is en dat dit wellicht makkelijker te voorkomen is met buccaal of eventueel 'sublabial' inname (tussen de lip en het tandvlees).

De tablet smeltte heel snel weg, in tegenstrijd met wat ik anderen heb horen zeggen over sublinguale pogingen met Sandoz' estradiol maar dit zal dus mogelijk door het splijten kunnen zijn.

Ik ga even peilen hoe ik mij door de dag heen voel en in de avond de volgende 2mg innemen.
Daarnaast heb ik even met de polikliniek bij Haga contact opgenomen en een paar vragen aan de telefoniste doorgegeven voor mijn endocrinoloog (ik zou het liefste zelf een telefonische afspraak krijgen maar dit zal hopelijk ook resultaat geven ;d).

Ik heb voor nu enkel gevraagd of het volgens mijn endocrinoloog mogelijk is om de tabletten sublinguaal te nemen en wat hij zou aanraden als beste tijd op de dag om bloed te prikken voor het controleren van hormoonlevels (afhankelijk van wanneer hrt genomen wordt).

Als ik hier antwoord op krijg zal ik nog even een update plaatsen (:

EDIT: Ik heb ook even extra info over Estradiol Sandoz opgezocht omdat volgens sommigen sublinguaal enkel werkt (of goed werkt) met gemicroniseerde estradiol en volgens de informatie bij de geneesmiddeleninformatiedatabank gaat het hier wel om gemicroniseerde estradiol (of ik moet het geheel verkeerd gelezen hebben) https://www.geneesmiddeleninformatieban ... 9_smpc.pdf
Deze informatie kon ik echter niet vinden in de reguliere bijsluiter van de medicatie.
Gebruikersavatar
Amber moon
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 feb 2020, 11:00
Gender: Trans MtF

Re: Vraagjes over hormoonwaardes en bloedprikken

Bericht door Amber moon »

Catgirl schreef: 21 feb 2020, 10:27
EDIT: Ik heb ook even extra info over Estradiol Sandoz opgezocht omdat volgens sommigen sublinguaal enkel werkt (of goed werkt) met gemicroniseerde estradiol en volgens de informatie bij de geneesmiddeleninformatiedatabank gaat het hier wel om gemicroniseerde estradiol (of ik moet het geheel verkeerd gelezen hebben) https://www.geneesmiddeleninformatieban ... 9_smpc.pdf
Deze informatie kon ik echter niet vinden in de reguliere bijsluiter van de medicatie.
Ja, is gemicroniseerd!
Gebruikersavatar
Catgirl
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 nov 2018, 16:56
Gender: Vrouw

Re: Vraagjes over hormoonwaardes en bloedprikken

Bericht door Catgirl »

Ik heb zojuist antwoord gekregen van de assistent van mijn endo over de vragen die ik had gesteld.

Ik heb ten eerste gevraagd of de waardes die gemeten zijn dus enkel E2 waardes betreffen of dat dit een gezamenlijke waarde is van E1 + E2. Hierover werd mij verteld dat het een 'enkele meting' is en verder niet gespecifieerd dus ik weet eigenlijk niets meer als eerst hierover.

Ten tweede heb ik gevraagd over de tijd van het bloedprikken (voor of na het innemen en hoelang ervoor of erna) en hierover is mij verteld dat het niets uitmaakt, wat ik nogal vreemd vind aangezien het volgens veel mensen wel uitmaakt mbt piekwaardes en 'trough' waardes.

Ten slotte heb ik gevraagd over sublinguale inname. Hierover werd mij verteld dat het volgens de endo niets uitmaakt qua werking. Dat is volgens mij ook een beetje vreemd aangezien veel mensen op het internet zeggen dat opname van E2 veel beter is met sublinguaal dan met oraal (sommige zeggen zelfs 25% opname vs 5%) en dat sublinguaal ook voor een betere E1/E2 ratio zorgt.

Hier wordt ook bijvoorbeeld met een grafiek gezien dat vooral de piekwaardes en de algemene waardes met sublinguaal veel hoger liggen dan met oraal:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _women.png

Ik ga er dus maar gewoon van uit dat mijn waardes 'goed' zijn, dat ik het sublinguaal in kan nemen en ik zal volgende keer bloedprikken voor het innemen van mijn volgende dosis, en dan wel zien wat er uitkomt :x
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Vraagjes over hormoonwaardes en bloedprikken

Bericht door AnneCeleste »

Zo zie je maar weer hoe weinig verstand sommige artsen hiervan hebben 😅
Gebruikersavatar
Amber moon
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 feb 2020, 11:00
Gender: Trans MtF

Re: Vraagjes over hormoonwaardes en bloedprikken

Bericht door Amber moon »

Catgirl schreef: 27 feb 2020, 14:33 Ik heb zojuist antwoord gekregen van de assistent van mijn endo over de vragen die ik had gesteld.

Ik heb ten eerste gevraagd of de waardes die gemeten zijn dus enkel E2 waardes betreffen of dat dit een gezamenlijke waarde is van E1 + E2. Hierover werd mij verteld dat het een 'enkele meting' is en verder niet gespecifieerd dus ik weet eigenlijk niets meer als eerst hierover.

Ten tweede heb ik gevraagd over de tijd van het bloedprikken (voor of na het innemen en hoelang ervoor of erna) en hierover is mij verteld dat het niets uitmaakt, wat ik nogal vreemd vind aangezien het volgens veel mensen wel uitmaakt mbt piekwaardes en 'trough' waardes.

Ten slotte heb ik gevraagd over sublinguale inname. Hierover werd mij verteld dat het volgens de endo niets uitmaakt qua werking. Dat is volgens mij ook een beetje vreemd aangezien veel mensen op het internet zeggen dat opname van E2 veel beter is met sublinguaal dan met oraal (sommige zeggen zelfs 25% opname vs 5%) en dat sublinguaal ook voor een betere E1/E2 ratio zorgt.

Hier wordt ook bijvoorbeeld met een grafiek gezien dat vooral de piekwaardes en de algemene waardes met sublinguaal veel hoger liggen dan met oraal:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _women.png

Ik ga er dus maar gewoon van uit dat mijn waardes 'goed' zijn, dat ik het sublinguaal in kan nemen en ik zal volgende keer bloedprikken voor het innemen van mijn volgende dosis, en dan wel zien wat er uitkomt :x
omg, of ze kennen er niets van or they just don't care...or both :hand:

- de meting zal wel enkel E2 zijn, moest het totaal oestrogenen zijn (E2 + E1) dan zou je waarde veel hoger liggen. Met orale pilletjes heb je meestal veel hogere E1
- bloedprikken doe je inderdaad best zo kort mogelijke bij je volgende dosis (here's why https://www.reddit.com/r/DrWillPowers/c ... _any_time/ )
- er is wel degelijk een verschil tussen orale inname en sublingual of buccal, inderdaad zie die grafiek
SB95
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 feb 2020, 10:13
Gender: Trans MtF

Re: Vraagjes over hormoonwaardes en bloedprikken

Bericht door SB95 »

Ik heb net met mijn endocrinoloog gebeld, hij staat nergens voor open.. Hij wil geen oestron laten meten, geen progesteron of estradiol via injecties voorschrijven en geen andere methodes dan ze bij het VU doen.

Ik mag wel een iets hogere dosering estradiol proberen maar dat is dan ook alles. Was een beetje te verwachten, maar ik had toch ergens hoop dat omdat ik niet bij het VU zelf zit :(
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Vraagjes over hormoonwaardes en bloedprikken

Bericht door Emma »

Voordat jullie heel erg boos worden...

1) Waar in Nederland kun je estron laten meten, welk lab doet dat
2) ie is de leverancier van estradiol injecties in Nederland?

Je vraagt om dingen die niet of nauwelijks in Nederland voorkomen. De endo had dat moeten vertellen, ok, maar besef dat je het bijna onmogelijke vraagt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Vraagjes over hormoonwaardes en bloedprikken

Bericht door Anon20210626 »

Niet alleen Nederland......
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
SB95
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 feb 2020, 10:13
Gender: Trans MtF

Re: Vraagjes over hormoonwaardes en bloedprikken

Bericht door SB95 »

@Emma: Ik ben vooral teleurgesteld en een beetje gefrustreerd, maar ik snap het vanuit mijn endocrinoloog ook. Gezien de informatie die hier beschikbaar is en de protocollen waar ze zich aan houden.

Dit is de site met verklarende informatie die ik bij mijn labuitslagen krijg: https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=265.
Daar staat op de pagina van oestradiol het volgende:
"Oestron, een ander oestrogeen, wordt soms gemeten om de oorzaak van een verhoogde oestradiol in kinderen met vroegtijdige borstvorming te achterhalen. Oestron wordt voornamelijk gevormd in vetweefsel uit androgenen en wordt zeer weinig in de eierstokken gemaakt. Oestron wordt verder omgezet in oestradiol."

Over de injecties wist ik niet genoeg. Ik dacht dat er artsen waren die dit deden maar volgens de endocrinoloog gebeurt dit inderdaad niet.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Vraagjes over hormoonwaardes en bloedprikken

Bericht door Alice »

Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.