Dokter zegt goeie niveau's, internet zegt van niet, hulp nodig please

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Jaylee
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2020, 19:52
Gender: Trans MtF

Dokter zegt goeie niveau's, internet zegt van niet, hulp nodig please

Bericht door Jaylee »

Hoi,

Ik kom wat gek en had gehoopt dat er iemand me hier kan helpen om te zien als mijn niveau's goed zijn of niet.
Ik ben 26 op hormonen 7-8 maanden en ik vind dat mijn vervrouwelijking voor die periode niet zo super is vergeleken met meeste.

Mijn dokter heeft ook al verkeerde info gegeven zoals je stem verandert met hormonen mtf en dus ik denk dat ze wat onervaren is.
Ik had mijn bloodwerk van 7maand online gezet en had meerdere mensen die zeiden dat mijn estrogen veel te laag is.
Dat was op reddit en dus profielen zijn daar soms random, daarmee had ik gehoopt een tweede opinie hier te vragen.

Ik ben onlangs verandert van pillen naar pleisters Dermestril 2 x 100 µg 2x op een week.
Pak ook elke ochtend een halve androcur 50mg.

Dokter wilt weer 3 maand wachten om te zien hoe de pleisters werken maar ik wil niet nog zoveel maand op te lage niveau's zitten.
Ik kom wat gek niet wetend als ik goed bezig ben of niet, met dat dokter en 10+ mensen online iets anders zeggen.
Heb gestuurd naar een nieuwe dokter voor een professionele opinie maar met de situatie duurt het lijk enorm lang tegen dat ik antw krijg.

Kan er hier iemand het eens bekijken en zeggen of ze goed zijn of niet?
Super bedankt! Het zou heel gewicht van mijn schouders zijn om het te weten of ik goed zit of niet.

witte bloed cells: 9.2 x10*3/µL 4.0-10.0



rode blood cells: 4.4 x10*6/µL 4.5-5.9



Hemoglobine 13.8 g/dL 13.5-17.5



Hematokriet 41.1 % 41.0-53.0



MCV 94 fL80-100



MCH 32 pg26-34



MCHC 34 g/dL 31-35



RDW-CV 12.3 % 11.7-14.5



Bloodplates 253 x10*3/µL 150-450



MPV Mean Platelet volume 11.4 Fl 9.0-13.0



Immature granulocyten 0.4 % smaller than 1



Neutrofielen 61 % 40-74



Eosinofielen 1 % 1-5



Lymfocyten 30 % 20-50



Monocyten 8 % 4-12



Absolute neutrofilie 5600 /µL 1800-7700



Total eosinofilie 120 /µL 0-450



Absolute basofilie 28 /µL 0-100



Absolute Lymfocytose 2763 /µL 1000-3600



Absolute monocytose 700 /µL 0-800



CRP < 0.6 mg/L < 5.0



Reticulocyten relative 1.57 % 0.50-2.00



Reticulocyten 68.8 x10*3/µL 30.0-100.0



Natrium 139 mmol/L 136-145



Kalium 4.08 mmol/L 3.50-5.10



Chloride 102 mmol/L 98-107



Bicarbonaat 22 mmol/L 23-29



Anion gap 19 mmol/L 10-18



ASAT (GOT) 19 u/L < 37



ALAT (GPT) 22 u/L < 41



Gamma GT 16 u/L < 61



Lactaat dehydrogenase (LDH) 292 u/L < 480



Alkalische fosfatase 40 u/L 40-129



Ureum 41 mg/dL 19-44



Kreatine serum 0.88 mg/dl < 1.20



eGFR (CKD-EPI mL/min < 60



Glucose 100 mg/dl 74-106



Albumine determined 55.4 g/L 35.0-52.0



Triglyceriden 56 mg/dL < 150



Cholesterol 222 mg/dL < 190



HDL cholesterol 63 mg/dl < 40



LDL cholesterol determined 171 mg/dl < 116



LDL cholesterol calculated 148 mg/dl < 116



Non HDL cholesterol 159 mg/dl < 146



25 hydroxy vitamine D 31.2 ng/ml 14.0-60.0



T4 free (FT4 18.36 pmol/L 12.00-22.00



T4 free (FT4 1.42 ng/dl 0.93-1.71



TSH 2.54 mIU/L



PTH intact 23.6 ng/L 15.0-65.0



LH < 0.10 IU/L 1.7-8.6



FSH < 0.1 IU/L 1.5-12.4



Prolactine 14.5 µg/L 4.0-15.2



Oestradiol E2 73.1 ng/L 11.3-43.2



DHEAS µmol/L 8.99 µmol/L 4.34-12.2



DHEAS 331.25 µg/dL 160-449



Testosteron 0.353 nmol/L 8.64-29



Testosteron 0.10 ng/mL 2.49-8.36



Testosteron free 1.25 pg/ml 47-244



Sex hormone binding globuline 52 nmol/L 18-54
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Dokter zegt goeie niveau's, internet zegt van niet, hulp nodig please

Bericht door AnneCeleste »

Wat een enorme waslijst aan metingen!
Jaylee schreef: 12 mei 2020, 13:01 Ik ben onlangs verandert van pillen naar pleisters Dermestril 2 x 100 µg 2x op een week.
Pak ook elke ochtend een halve androcur 50mg.

LH < 0.10 IU/L 1.7-8.6
FSH < 0.1 IU/L 1.5-12.4

Oestradiol E2 73.1 ng/L 11.3-43.2

Testosteron 0.353 nmol/L 8.64-29
Zoals je al aangaf is je E2 waarde vrij laag. Wel netjes in de range volgens de Nederlandse protocollen hoor, dus kan me voorstellen dat je endo het prima vindt, maar die protocollen kloppen lang niet voor iedereen.
Verder zijn er alleen niet echt heel veel opties... meer pleisters zal je niet krijgen, en als pillen niet bevallen, dan blijft volgens mij alleen spray over (gel is lastig te krijgen?), en dat werkt helemaal voor geen ene meter in de dosis die je voorgeschreven zal krijgen.
Wat sommigen doen is de pleisters wat langer laten zitten, want ze zijn nog niet 'op' na 3,5 dag. Dus dat je altijd twee 'oude' en twee 'nieuwe' pleisters op je lijf hebt. Als ze niet teveel irriteren dan, want ik kreeg al pijnlijke uitslag als ik ze twee keer per week verving.

Aan LH, FSH en T waardes te zien werkt je androcur in ieder geval prima :)

Ik zou ook willen zeggen, probeer je voortgang niet te veel te vergelijken met anderen. En je bent nog vrij vroeg in je proces. Maar goed dat werd mij ook verteld toen ik na 7-8 maanden nog niet echt iets merkte en ik zit nu op twee jaar en ben nog geen mm opgeschoten.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Dokter zegt goeie niveau's, internet zegt van niet, hulp nodig please

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb geen verstand van bloedwaardes, daar heb ik een endo voor. Maar in zijn algemeenheid heb ik meer vertrouwen in de arts, dan wat er ergens op internet staat.
Irene
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Dokter zegt goeie niveau's, internet zegt van niet, hulp nodig please

Bericht door AnneCeleste »

Irene_de_Vreede schreef: 12 mei 2020, 14:33 Ik heb geen verstand van bloedwaardes, daar heb ik een endo voor. Maar in zijn algemeenheid heb ik meer vertrouwen in de arts, dan wat er ergens op internet staat.
Het gaat hier wel om een arts die zegt dat je stem zal veranderen onder invloed van HRT 😂
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Dokter zegt goeie niveau's, internet zegt van niet, hulp nodig please

Bericht door Irene_de_Vreede »

AnneCeleste schreef: 12 mei 2020, 14:36
Irene_de_Vreede schreef: 12 mei 2020, 14:33 Ik heb geen verstand van bloedwaardes, daar heb ik een endo voor. Maar in zijn algemeenheid heb ik meer vertrouwen in de arts, dan wat er ergens op internet staat.
Het gaat hier wel om een arts die zegt dat je stem zal veranderen onder invloed van HRT 😂
In dat geval zou ik eerder een andere endo zoeken dan me op internet gek laten maken.
Irene
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Dokter zegt goeie niveau's, internet zegt van niet, hulp nodig please

Bericht door AnneCeleste »

Irene_de_Vreede schreef: 12 mei 2020, 14:43 In dat geval zou ik eerder een andere endo zoeken dan me op internet gek laten maken.
Precies, maar dat betekent wel dat je kritisch moet blijven en niet zomaar alles aan hoeft te nemen van wat een arts je vertelt.
Gebruikersavatar
Amber moon
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 feb 2020, 11:00
Gender: Trans MtF

Re: Dokter zegt goeie niveau's, internet zegt van niet, hulp nodig please

Bericht door Amber moon »

E2 is inderdaad aan de lage kant (T ook trouwens), wat niet voor iedereen optimaal of aangenaam is.
Jaylee
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2020, 19:52
Gender: Trans MtF

Re: Dokter zegt goeie niveau's, internet zegt van niet, hulp nodig please

Bericht door Jaylee »

AnneCeleste schreef: 12 mei 2020, 14:21 Wat een enorme waslijst aan metingen!
Jaylee schreef: 12 mei 2020, 13:01 Ik ben onlangs verandert van pillen naar pleisters Dermestril 2 x 100 µg 2x op een week.
Pak ook elke ochtend een halve androcur 50mg.

LH < 0.10 IU/L 1.7-8.6
FSH < 0.1 IU/L 1.5-12.4

Oestradiol E2 73.1 ng/L 11.3-43.2

Testosteron 0.353 nmol/L 8.64-29
Zoals je al aangaf is je E2 waarde vrij laag. Wel netjes in de range volgens de Nederlandse protocollen hoor, dus kan me voorstellen dat je endo het prima vindt, maar die protocollen kloppen lang niet voor iedereen.
Verder zijn er alleen niet echt heel veel opties... meer pleisters zal je niet krijgen, en als pillen niet bevallen, dan blijft volgens mij alleen spray over (gel is lastig te krijgen?), en dat werkt helemaal voor geen ene meter in de dosis die je voorgeschreven zal krijgen.
Wat sommigen doen is de pleisters wat langer laten zitten, want ze zijn nog niet 'op' na 3,5 dag. Dus dat je altijd twee 'oude' en twee 'nieuwe' pleisters op je lijf hebt. Als ze niet teveel irriteren dan, want ik kreeg al pijnlijke uitslag als ik ze twee keer per week verving.

Aan LH, FSH en T waardes te zien werkt je androcur in ieder geval prima :)

Ik zou ook willen zeggen, probeer je voortgang niet te veel te vergelijken met anderen. En je bent nog vrij vroeg in je proces. Maar goed dat werd mij ook verteld toen ik na 7-8 maanden nog niet echt iets merkte en ik zit nu op twee jaar en ben nog geen mm opgeschoten.
Oke thx je stelt me wat gerust, om eerlijk te zijn laatste week pak ik ook nog progynova 2maal 1mg per dag. Had nog een doosje liggen voor ik ben verandert naar pleisters en eigenlijk nu met die pillen erbij voel ik me gelijk beter.

Wat minder dysphoric en depressed, de dokter weet er wel niet van.
Heb gemailed naar een nieuwe dokter voor mogelijks te veranderen maar een week later nog geen antwoord, is waarschijnlijk druk nu.

Oei geen goeie resultaat na 2jr? Mag ik vragen waarom?
Hiervoor zoek ik input op andere plaatsen, wil geen tijd verspillen met een slechte dokter. Voel gelijk die 3 maand voor dat ik pleisters ben begonnen dat ik die maanden verloren ben. Toen was het enkel progynova pillen en voelde me super dypshoric.

Nogmaals thx voor wat gerust te stellen!

Ps; had nog een vraagje, als je meer estrogen binnenkrijgt bv door die extra pillen dan je doc voorschrijft kunnen er nadelen zijn?
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Dokter zegt goeie niveau's, internet zegt van niet, hulp nodig please

Bericht door AnneCeleste »

Jaylee schreef: 13 mei 2020, 09:20 Oke thx je stelt me wat gerust, om eerlijk te zijn laatste week pak ik ook nog progynova 2maal 1mg per dag. Had nog een doosje liggen voor ik ben verandert naar pleisters en eigenlijk nu met die pillen erbij voel ik me gelijk beter.
Fijn om te horen :)
Jaylee schreef: 13 mei 2020, 09:20 Oei geen goeie resultaat na 2jr? Mag ik vragen waarom?
De eerste 12 maanden vertrouwde ik blindelings op mijn endo. Ze schreef me pleisters voor, en er gebeurde inderdaad niet veel, maar ik dacht dat het gewoon wat langer duurde voor mij. Na dat jaar heb ik zelf naar mijn waardes gekeken, en die waren kennelijk de hele tijd nog niet boven de mannelijke range uitgekomen. Echt heel leuk om achter te komen terwijl de arts je vertelt dat alles helemaal prima is. Daarnaast kreeg ik ook uitslag van de pleisters, dus ik wilde sowieso wat anders proberen. Toen mocht ik aan de sprays, maar ze schreef me een zo'n lage dosis voor dat ik depressief werd en het kleine beetje borstweefsel wat ik had verdween als sneeuw voor de zon.
De endo's van het AUMC wilde mijn behandeling toen wel overnemen, maar dat duurde nog zes maanden voor ik daar terecht kon. In de tussentijd heb ik zelf maar wat aan zitten kloten met de pleisters, sprays en pillen (van internet) die ik nog had. Toen ik eindelijk een afspraak had hebben ze me op 4 mg/dag aan pillen gezet, waar ik na een paar maanden maar 6 mg van heb gemaakt. De eerste controle ging niet door, vanwege corona, dus heb ik zelf een bloedwaardentest gekocht. Daar bleek uit dat ik net aan 200 pmol/L E2 zit, maar meer dan 2600 pmol/L E1. Mijn lever zet bijna alles dus om in estron, waar je niet zo veel aan hebt.
Dus zo kom je na twee jaar nergens.
Jaylee schreef: 13 mei 2020, 09:20 Ps; had nog een vraagje, als je meer estrogen binnenkrijgt bv door die extra pillen dan je doc voorschrijft kunnen er nadelen zijn?
Met die 2 mg per dag extra zal je echt niet teveel estradiol binnen krijgen; je moet echt heel erg je best doen om dat voor elkaar te krijgen. Misschien is een nadeel dat je arts een verkeerd beeld krijgt van je dosering, daarom zou ik gewoon eerlijk zijn.
Jaylee
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2020, 19:52
Gender: Trans MtF

Re: Dokter zegt goeie niveau's, internet zegt van niet, hulp nodig please

Bericht door Jaylee »

AnneCeleste schreef: 13 mei 2020, 12:42
Jaylee schreef: 13 mei 2020, 09:20 Oke thx je stelt me wat gerust, om eerlijk te zijn laatste week pak ik ook nog progynova 2maal 1mg per dag. Had nog een doosje liggen voor ik ben verandert naar pleisters en eigenlijk nu met die pillen erbij voel ik me gelijk beter.
Fijn om te horen :)
Jaylee schreef: 13 mei 2020, 09:20 Oei geen goeie resultaat na 2jr? Mag ik vragen waarom?
De eerste 12 maanden vertrouwde ik blindelings op mijn endo. Ze schreef me pleisters voor, en er gebeurde inderdaad niet veel, maar ik dacht dat het gewoon wat langer duurde voor mij. Na dat jaar heb ik zelf naar mijn waardes gekeken, en die waren kennelijk de hele tijd nog niet boven de mannelijke range uitgekomen. Echt heel leuk om achter te komen terwijl de arts je vertelt dat alles helemaal prima is. Daarnaast kreeg ik ook uitslag van de pleisters, dus ik wilde sowieso wat anders proberen. Toen mocht ik aan de sprays, maar ze schreef me een zo'n lage dosis voor dat ik depressief werd en het kleine beetje borstweefsel wat ik had verdween als sneeuw voor de zon.
De endo's van het AUMC wilde mijn behandeling toen wel overnemen, maar dat duurde nog zes maanden voor ik daar terecht kon. In de tussentijd heb ik zelf maar wat aan zitten kloten met de pleisters, sprays en pillen (van internet) die ik nog had. Toen ik eindelijk een afspraak had hebben ze me op 4 mg/dag aan pillen gezet, waar ik na een paar maanden maar 6 mg van heb gemaakt. De eerste controle ging niet door, vanwege corona, dus heb ik zelf een bloedwaardentest gekocht. Daar bleek uit dat ik net aan 200 pmol/L E2 zit, maar meer dan 2600 pmol/L E1. Mijn lever zet bijna alles dus om in estron, waar je niet zo veel aan hebt.
Dus zo kom je na twee jaar nergens.
Jaylee schreef: 13 mei 2020, 09:20 Ps; had nog een vraagje, als je meer estrogen binnenkrijgt bv door die extra pillen dan je doc voorschrijft kunnen er nadelen zijn?
Met die 2 mg per dag extra zal je echt niet teveel estradiol binnen krijgen; je moet echt heel erg je best doen om dat voor elkaar te krijgen. Misschien is een nadeel dat je arts een verkeerd beeld krijgt van je dosering, daarom zou ik gewoon eerlijk zijn.
Damn sorry, dat was mijn vrees ook om zo slechte dokter te hebben die te weinig geeft en je tijd verspilt en daarom dat ik rondvraag, was ook depressed gelijk 4 maand wanneer ik enkel die pillen pakte en nergens geraakte.

Die dokters begrijpen lijk niet dat dit letterlijk je leven is, transitioneren is zo je enigste doel maar als dat niet goed gaat is zo depressing.

Hm sorry had juist nog 1 vraagje die pmol/L e2 zie ik ook altijd op internet maar op mijn bloedtest staat er: Oestradiol E2 73.1 ng/L 11.3-43.2
Ik heb dit proberen te converteren maar ik vind het gelijk niet.

Met dat je zei dat ik toch inderdaad wat laag zit, wat zijn de normale normen juist? Dat ik weet hoeveel %ik onder gemiddelde zit.
Want wil dat dan graag keer zeggen tegen me doc, dat ik toch wat meer krijg.

Ps Ik laat die pillen nu zo smelten tussen me tandvlees en wang omdat die blijkbaar beter absorbeert. Het duurt wel een uurtje ieder keer voor hij smelt. Had ook al gelezen voor pleisters op de scrotum dat je blijkbaar x5 resultaten krijgt, maar err ouch dat is the last resort plan.
PPs Nog keer bedankt voor je hulp!