Androcur verhoogde kans op hersenvliesgezwellen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Androcur verhoogde kans op hersenvliesgezwellen

Bericht door MaviPembe »

Ik heb nog geen ervaring met hormonen. Ik hoop er binnenkort mee te beginnen i.o.m. de behandelaar.

Transgenders die de doseringen van Cypro op eigen houtje verlagen of verhogen, zijn dat Mtf's die uiteindelijk geen zaadverwijdering willen en die Cypro langdurig willen/moeten gebruiken? Hoe zit dat?
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Androcur verhoogde kans op hersenvliesgezwellen

Bericht door marianne »

dat kan verschillen, sommige mtf willen geen gonadectomie ,dan zal je langer of voor alktijd een antianrogeen willen gebruiken
daarvoor is androcur niet zo geschikt, er zijn vervangende middelein, dit gaat altijd in overleg met je endocrinoloog.
op eigen houtje doe je niet gauw, is ook af te raden, tenzij het vast staat dat een andocrinoloog overduidelijk tegen beleid ingaat zoals hierboven wel duidelijjk blijkt. soms duurt de tijd tot de operatie zo lang dat je inderdaad jaren op cypro zit, helaas.
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Androcur verhoogde kans op hersenvliesgezwellen

Bericht door mystory.nicky »

Ik zit nu gelukkig ook op 12,5 mg.

Hopelijk binnenkort Orhidectomie (ballen verwijderen) dan hoef ik dit pilletje ook niet meer te slikken:)
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Androcur verhoogde kans op hersenvliesgezwellen

Bericht door Anon20230219 »

MaviPembe schreef: 14 mei 2020, 22:58 Ik heb nog geen ervaring met hormonen. Ik hoop er binnenkort mee te beginnen i.o.m. de behandelaar.

Transgenders die de doseringen van Cypro op eigen houtje verlagen of verhogen, zijn dat Mtf's die uiteindelijk geen zaadverwijdering willen en die Cypro langdurig willen/moeten gebruiken? Hoe zit dat?
Soms moet je wel de dosering zelf verlagen als de arts daarin niet mee wil gaan.
Gaandeweg veranderde mijn visie wat ik in de intieme regio wilde en zag ik een SRS alleen te moeten doorstaan en van te genezen niet zo zitten.
Voor mij vind ik het prima zo en mijn partner heeft er geen problemen mee dat ik geen SRS doe.
Maar de klachten van de Cypro gingen mijn leven zodanig beinvloeden dat ik al langer op 12,5 mg dosering zat.
Als ik 25 slikte was ik de hele dag misselijk, vermoeid en kon ik weleens flauwvallen.
Ik werd te bang om nog te gaan fietsen want dat vergde gewoon teveel van mij toen.
De arts vond het onverstandig destijds maar ik hield een dagboek bij waarin ik alle veranderingen van de doseringen uitvoerig beschreef.
In december 2019 helemaal mee gestopt na een periode van langzame afbouw en merkte na een week al een wereld van verschil.
Lag niet meer elke middag op bed en kon ook weer meer ondernemen op de dag zelf.

Inmiddels al weer 4,5 maand aan de Progesteron en daar heb ik totaal geen bijwerkingen van.
De hormoon pleisters doen inmiddels al veel testo onderdrukking op zichzelf want Progesteron doet daar niet zo heel veel mee als middel.
Metingen waren erg netjes te noemen en de borsten welke bijna verdwenen waren tijdens afbouw van Cypro kwamen langzaam weer beetje bij beetje terug.

Cypro kan inderdaad de hersenen doen opzwellen maar de kans erop is klein en hangt ook af hoe je leeft, langer gebruik van Cypro wordt ook door de fabrikant afgeraden.
Gebruikersavatar
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Androcur verhoogde kans op hersenvliesgezwellen

Bericht door MaviPembe »

Hhm.. Dus naar je eigen lichaam luisteren blijft nog altijd belangrijk!
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Androcur verhoogde kans op hersenvliesgezwellen

Bericht door Irisaperture »

*Zwaait naar Nicky * Jij ook hier? :)

Ik heb ongeveer 2,5 jaar 50mg geslikt, een poging de dosis te halveren in oktober 2018 mislukte (ik maakte na 2 maanden met iedereen ruzie als gevolg van de toename in testosteron).
In maart 2020 kreeg ik een orchidectomie waarvan de uitkomst op dit moment niet helemaal was waarop ik had gehoopt en sinds afgelopen dinsdag 2 juni ben ik weer aan de cypro, in een weliswaar veel lagere dosis dan vroeger, maar toch.
De endocrinoloog zag er ook weinig heil in het weer voor te schrijven (wat ik begrijp) maar nog eens 3 maanden aanmodderen zoals het al was gegaan ging ik psychisch echt niet meer trekken.
Dus wat MaviPembe zegt ben ik het mee eens: luister naar je lichaam en geef het aan als er iets niet goed gaat.

Verder is ook het risico op tumoren iets dat in de bijsluiter staat, en was voor mij een van de redenen om de orchidectomie uit te laten voeren, omdat het alternatief (spironelactone) voor mij om een aantal redenen ongeschikt zou zijn.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Androcur verhoogde kans op hersenvliesgezwellen

Bericht door Lise »

Misschien dat dit al ergens anders op het forum staat, maar ik zie net op de site van de VU dat ze gaan stoppen met Androcur bij nieuwe behandeling.

https://www.vumc.nl/zorg/expertisecentr ... deling.htm
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Androcur verhoogde kans op hersenvliesgezwellen

Bericht door Eva »

Lekker dan. Ik heb indertijd 100mg per dag geslikt. Anderhalf jaar lang.

Emma zegt dat ik af en toe gek doe. Vast toeval...
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Androcur verhoogde kans op hersenvliesgezwellen

Bericht door Anon20210626 »

Over die 100 mg ,nog steeds zijn er mensen , ook hier , die dat een goed idee vonden....... Sommigen staan daar nog steeds achter .

Ze gaan dan nu wel helemaal stoppen met cypro maar over 20 jaar weten we wat de vervangers voor gevolgen hebben .

Ik ben begonnen met 50 en dat is teruggezet naar 25 maar al met al heb ik dat best wel lang geslikt"iets langer als 1 a 2 jaar wat al als lang wordt gezien ........maar nooit een opmerking over gehad , niet van het VU , noch van de apotheek overigens .

1a 2 jaar ..... met de huidige wachttijden is dat een illusie en een droombeeld .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Androcur verhoogde kans op hersenvliesgezwellen

Bericht door mystory.nicky »

Ik begon met 100 mg, binnen een maand was met testo van 7,3 naar 0,3, toen gegaan naar 50 mg, geen verschil, toen ik naar 12,5 mg ging ging het zelf nog naar 0,3..... Nu na de orchidectomie is de testo naar 0,5 gegaan..... Top:)
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong