Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Esther91
Berichten: 331
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door Esther91 »

Irisaperture schreef: 23 mei 2020, 08:05
Nou blijken er ook verhalen te zijn dat je geen erectie meer kan krijgen.
Heb deze operatie 6 maart 2020 gehad, en geen enkel verschil gemerkt met de situatie voor de operatie.
De zwellichamen in de penis verschillen qua functie niet zoveel met die in het vrouwelijk lichaam, de plek in het lichaam verschilt (uiteraard) en de manier van opgewonden raken verschilt tussen testosteron en estradiol (met testosteron gaat het makkelijker, maar dat is dan ook het enige, sommige transmannen geven aan dat ze met testosteron merken dat het opzwellen van de schaamlippen gemakkelijker gaat).

Waar ik zelf het meeste last van kreeg: al in de week na de operatie zwaar hormonaal opgefokt raken en met veel moeite nog een week van de boel beneden afblijven...
En waar ik nu meer dan 2 maanden later last van heb: Godsgruwelijk veel honger hebben (en dan niet af en toe, maar eigenlijk continue, waardoor goed slapen helaas een zeldzaamheid is geworden).
Of dat komt doordat mijn testosteron bij een tussentijdse meting gestegen is, of dat mijn lichaam in het algemeen uit aan het zoeken is hoe het nu verder moet op hormonaal vlak, dat weet ik helaas nog niet.
De tussentijdse meting van testosteron, begin mei, noem ik even zo omdat ik na een maand helemaal op was van vermoeidheid en de endocrinoloog zich zorgen maakte dat ik een schildklierafwijking heb en die me daarom opdroeg zo snel mogelijk bloed te laten prikken.
Het resultaat was dat de schildklier prima lijkt te werken, maar mijn testosteron was terug naar bijna 1/8ste van wat het was bij de nulmeting voordat ik met de remmer begon (in mijn geval was de nulmeting 7.8 nmol/l en was op 6 mei, precies 2 maanden na de operatie de waarde van onmeetbaar voor de operatie (<0.2 nmol/l) naar 0.9 nmol/l gegaan).
Of dat een deel van de klachten die ik heb verklaart weet ik niet, maar ik moet echt de neiging onderdrukken weer cypro te gaan nemen omdat ik er helemaal gek van wordt.

Laat je goed voorlichten, want de documentatie vanuit het VU is, zo hoorde ik later via ervaringen van anderen nogal beperkt: als je AndroCur gebruikt schijnt het afbouwen ervan beter niet met meer dan 25mg per stap te gebeuren, omdat de verschijnselen van plotseling stoppen nogal heftig kunnen zijn, maar dat is mij nooit verteld, en ik gebruikte 50mg.
Ik zou even wachten met het nemen van Cypro. Door lichamelijke klachten heb ik ook allerlei verschilende klachten gekregen. Kwam er wel op neer dat een testo waarde van onder de 0,3 bij mij te laag was. Dat hebben we voorzichtig naar 1 a 1,5 proberen te krijgen en dat is gelukt. Bij elke verlaging van medicatie wat een verhoging van testo gaf kreeg ik vergelijkbaren klachten zoals je beschrijft. Het kost gewoon even tijd voor je hersenen om weer te wennen aan de nieuwe waarden. Wat een goede testo waarde is is natuurlijk voor iedereen verschillend, maar in principe is het wat in de nieren gemaakt wordt en eigenlijk is dat gewoon goed. Een gemiddelde CIS vrouw zit ook niet bij de endo voor een te hoog libido en te vragen om cypro.
:text-thankyouyellow:
Esther91
Berichten: 331
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door Esther91 »

Esther91 schreef: 30 mei 2020, 07:57
Irisaperture schreef: 23 mei 2020, 08:05
Nou blijken er ook verhalen te zijn dat je geen erectie meer kan krijgen.
Heb deze operatie 6 maart 2020 gehad, en geen enkel verschil gemerkt met de situatie voor de operatie.
De zwellichamen in de penis verschillen qua functie niet zoveel met die in het vrouwelijk lichaam, de plek in het lichaam verschilt (uiteraard) en de manier van opgewonden raken verschilt tussen testosteron en estradiol (met testosteron gaat het makkelijker, maar dat is dan ook het enige, sommige transmannen geven aan dat ze met testosteron merken dat het opzwellen van de schaamlippen gemakkelijker gaat).

Waar ik zelf het meeste last van kreeg: al in de week na de operatie zwaar hormonaal opgefokt raken en met veel moeite nog een week van de boel beneden afblijven...
En waar ik nu meer dan 2 maanden later last van heb: Godsgruwelijk veel honger hebben (en dan niet af en toe, maar eigenlijk continue, waardoor goed slapen helaas een zeldzaamheid is geworden).
Of dat komt doordat mijn testosteron bij een tussentijdse meting gestegen is, of dat mijn lichaam in het algemeen uit aan het zoeken is hoe het nu verder moet op hormonaal vlak, dat weet ik helaas nog niet.
De tussentijdse meting van testosteron, begin mei, noem ik even zo omdat ik na een maand helemaal op was van vermoeidheid en de endocrinoloog zich zorgen maakte dat ik een schildklierafwijking heb en die me daarom opdroeg zo snel mogelijk bloed te laten prikken.
Het resultaat was dat de schildklier prima lijkt te werken, maar mijn testosteron was terug naar bijna 1/8ste van wat het was bij de nulmeting voordat ik met de remmer begon (in mijn geval was de nulmeting 7.8 nmol/l en was op 6 mei, precies 2 maanden na de operatie de waarde van onmeetbaar voor de operatie (<0.2 nmol/l) naar 0.9 nmol/l gegaan).
Of dat een deel van de klachten die ik heb verklaart weet ik niet, maar ik moet echt de neiging onderdrukken weer cypro te gaan nemen omdat ik er helemaal gek van wordt.

Laat je goed voorlichten, want de documentatie vanuit het VU is, zo hoorde ik later via ervaringen van anderen nogal beperkt: als je AndroCur gebruikt schijnt het afbouwen ervan beter niet met meer dan 25mg per stap te gebeuren, omdat de verschijnselen van plotseling stoppen nogal heftig kunnen zijn, maar dat is mij nooit verteld, en ik gebruikte 50mg.
Ik zou even wachten met het nemen van Cypro. Door lichamelijke klachten heb ik ook allerlei verschilende medicatie gekregen. Kwam er wel op neer dat een testo waarde van onder de 0,3 bij mij te laag was. Dat hebben we voorzichtig naar 1 a 1,5 proberen te krijgen en dat is gelukt. Bij elke verlaging van medicatie wat een verhoging van testo gaf kreeg ik vergelijkbaren klachten zoals je beschrijft. Het kost gewoon even tijd voor je hersenen om weer te wennen aan de nieuwe waarden. Wat een goede testo waarde is is natuurlijk voor iedereen verschillend, maar in principe is het wat in de nieren gemaakt wordt en eigenlijk is dat gewoon goed. Een gemiddelde CIS vrouw zit ook niet bij de endo voor een te hoog libido en te vragen om cypro.
:text-thankyouyellow:
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door Irisaperture »

Esther91 schreef: 30 mei 2020, 07:57 Ik zou even wachten met het nemen van Cypro. Door lichamelijke klachten heb ik ook allerlei verschilende klachten gekregen. Kwam er wel op neer dat een testo waarde van onder de 0,3 bij mij te laag was. Dat hebben we voorzichtig naar 1 a 1,5 proberen te krijgen en dat is gelukt. Bij elke verlaging van medicatie wat een verhoging van testo gaf kreeg ik vergelijkbaren klachten zoals je beschrijft. Het kost gewoon even tijd voor je hersenen om weer te wennen aan de nieuwe waarden. Wat een goede testo waarde is is natuurlijk voor iedereen verschillend, maar in principe is het wat in de nieren gemaakt wordt en eigenlijk is dat gewoon goed. Een gemiddelde CIS vrouw zit ook niet bij de endo voor een te hoog libido en te vragen om cypro.
Afgelopen avond ben ik op aanraden van het VU weer met de testosteronremmer begonnen omdat ik uit elkaar klapte van frustratie en echt alles kan ruiken en weet ik veel wat.
Mijn testosteronwaarde was voor de operatie lager dan 0.2 nmol/l (onmeetbaar om er een precieze waarde aan te verbinden).

En gemiddeld bestaat niet in hormoonland, en mijn endocrinoloog vertelde me wel degelijk dat men vrouwen ziet die een vrij hoog testosteronniveau hebben en ook vrij hoog estradiol en aangeven dat ze daar prima tevreden mee zijn, en andere vrouwen zien met vrij hoog estradiol (en een vergelijkbare hoeveelheid testosteron of niet) die aangeven dat ze er knettergek van worden dat ze een emotioneel wrak zijn, vrouwen met een heel erg laag testosteronniveau die gek worden van hoe gemakkelijk ze opgewonden raken of constant aan seks denken (ik zeg zeker niet dat testosteron het enige is waar het hier over gaat libido-technisch, maar het speelt een rol), en even zo goed ziet men mannen waar hetzelfde voor opgaat, de ene is prima tevreden met een vrij hoog testosteronniveau, en de ander niet.
Er zijn wel degelijk vrouwen die cyproteroneacetaat voorgeschreven krijgen omdat er een vermoeden bestaat dat de reden voor sommige klachten (fysiek en/of mentaal) vanwege een te grote hoeveelheid testosteron komt.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door mystory.nicky »

Ik ben vorige week bij Dr. Kanhai geweest, daar ga ik mijn orchidectomie uit laten voeren en ook een besnijdenis omdat helaas me voorhuid te strak is geworden. Ik zal er ook een vlog over gaan maken:)
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door mystory.nicky »

YEEEEYY Gister gebeld door Dr. Kanhai, ik zal 29 juni 2020 geopereerd gaan worden!!! De orchidectomie en besnijding!
Super blij dat het zo snel kan! Zijn er nog meer mensen die rond die tijd in de kliniek zijn??
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door AnneCeleste »

Wow dat schiet lekker op!

Ik ben zelf ook wat stapjes verder: bij het AUMC mag ik bij Jan van Goyen geopereerd worden, en daar heb ik wat formuliertjes voor ingevuld, maar nog steeds geen flauw idee wanneer natuurlijk.
En bij Stepwork wacht ik al anderhalve maand op een verwijsbrief naar Kanhai, maar daar heeft mijn hoofdbehandelaar eindelijk een gaatje gevonden in z'n agenda voor een 2nd opinion (wat kennelijk moet volgens het protocol, geen idee waarom), en die is op 8 juli, waarna ik dus een verwijzing zou moeten krijgen.
Als de drukte bij Kanhai niet opeens oploopt zou ik dan in augustus aan de beurt kunnen zijn, fingers crossed!

Ook heb ik definitief besloten dat ze het extra vel van de zak ook weg mogen halen :)
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2957
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Hun/Henne
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door Marica »

AnneCeleste schreef: 18 jun 2020, 11:18 Wow dat schiet lekker op!

Ik ben zelf ook wat stapjes verder: bij het AUMC mag ik bij Jan van Goyen geopereerd worden, en daar heb ik wat formuliertjes voor ingevuld, maar nog steeds geen flauw idee wanneer natuurlijk.
En bij Stepwork wacht ik al anderhalve maand op een verwijsbrief naar Kanhai, maar daar heeft mijn hoofdbehandelaar eindelijk een gaatje gevonden in z'n agenda voor een 2nd opinion (wat kennelijk moet volgens het protocol, geen idee waarom), en die is op 8 juli, waarna ik dus een verwijzing zou moeten krijgen.
Als de drukte bij Kanhai niet opeens oploopt zou ik dan in augustus aan de beurt kunnen zijn, fingers crossed!

Ook heb ik definitief besloten dat ze het extra vel van de zak ook weg mogen halen :)
Mijn 2nd opinion met Johan heb ik van Stepwork al gehad, en zij sturen de verwijsbrief voor de SRS direkt naar Dr Kanhai.
Image Gender: Kvinne (Vrouw)
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door mystory.nicky »

Ivm OK planning is de operatie een paar dagen verschoven, nu op donderdag 2 juli 2020!
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door mystory.nicky »

De operatie is super goed gegaan, ben heel blij Bij deze mijn vlog!

Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Orgidectomie (Verwijderen van de ballen)

Bericht door AnneCeleste »

Fijn! Hoe gaat het herstel? Leef je ondertussen al weer een beetje?

Ik ben inmiddels ook officieel doorverwezen naar dr Kanhai, dus hopelijk gaat dat net zo rap als bij jou :)

Trouwens, ik wil ook met hem praten over een borstvergroting, weet iemand of hij daar een beetje goed in is? Kennelijk kan hij dat ook even tegelijk doen met de orchidectomie, maar daar is het denk ik nog te vroeg voor. Ik zit net twee jaar aan de hormonen en pas twee maanden op een redelijke dosis dus ik hoop nog op wat natuurlijke vulling, maar toch zou fijn zijn om die optie te hebben ;)