Lichaamshaar ontharen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Lichaamshaar ontharen

Bericht door Marica »

Ik hoorde van mijn behandelaar dat borst en buikhaar niet vergoed worden, en dat er dus ook geen verwijsbrieven voor zijn.

Klopt dit wel, want menig transvrouw heeft te maken met borst/buik schouder/rughaar wat niet helemaal weg gaat met testoblokkers.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Lichaamshaar ontharen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Volgens mij klopt dat, omdat gezichtsbeharing niet verdwijnt door de HRT, is daar wel een vergoeding voor, maar in de meeste gevallen verdwijnt of vermindert de lichaamsbeharing onder in vloed van de HRT. Er bestaat wel een ziektebeeld bij vrouwen die daardoor sterke overbeharing hebben, waarvan ik de naam nu even niet paraat heb. Mocht er dus echt sprake zijn van sterke overbeharing is er wellicht nog iets mogelijk.
Irene
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Lichaamshaar ontharen

Bericht door Anon20230219 »

Ja dat klopt helaas, ik heb ook helaas nog steeds borstharen.
Je moet dat dan zelf betalen :(
Ik haal er regelmatig een epilator over en dat helpt voor een paar daagjes.

Hoop voor jou dat het donkere haartjes zijn, dan kan met laser gedaan worden..anders elektrische epilatie wat een stuk kostbaarder is en pijnlijker.
Ook de thuis laser apparaten kunnen weinig voor je doen, die zijn daar vaak te zwak voor en kans bij verkeerd gebruik op littekens.
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Lichaamshaar ontharen

Bericht door Danielle »

Mijn kliniek, Lasercentrum, had (heeft? dit jaar nog niet geweest) de aanbieding dat er bij een gewone behandeling een klein gebied meebehandeld wordt voor €17,50. Ik heb zo mijn decolleté en het gebied rond mijn navel een paar keer mee laten nemen, ik denk ieder een keer of 5 en dat maakt een enorm verschil.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Lichaamshaar ontharen

Bericht door Anon20210626 »

Irene_de_Vreede schreef: 12 jun 2020, 15:02 Er bestaat wel een ziektebeeld bij vrouwen die daardoor sterke overbeharing hebben, waarvan ik de naam nu even niet paraat heb. Mocht er dus echt sprake zijn van sterke overbeharing is er wellicht nog iets mogelijk.

hirsutisme
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Lichaamshaar ontharen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Thanks Renee
Irene
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Lichaamshaar ontharen

Bericht door Marica »

Danielle schreef: 12 jun 2020, 20:07 Mijn kliniek, Lasercentrum, had (heeft? dit jaar nog niet geweest) de aanbieding dat er bij een gewone behandeling een klein gebied meebehandeld wordt voor €17,50. Ik heb zo mijn decolleté en het gebied rond mijn navel een paar keer mee laten nemen, ik denk ieder een keer of 5 en dat maakt een enorm verschil.
Ik zal het eens voorleggen bij de kliniek, goed idee vind ik.

Ik vind wel dat dit 'probleem' wel aangekaart moet worden zodat het alsnog vergoed gaat worden. Maar waar doe je dat?
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Lichaamshaar ontharen

Bericht door Danielle »

Dit is iets waar de Zorgautoriteit en/of minister iets over kan zeggen. Momenteel wordt ontharing van het gelaat vergoed omdat het een 'verminking met een afschrikwekkend effect op omstanders' is. Het is dus geen onderdeel van de behandeling die dysforie gevoelens moet wegnemen, het is zodat we de cishets niet laten schrikken. Het argument dat lichaamshaar niet vergoeden is dat je dat makkelijk kan bedekken. Dat is dus je eigen pakkie-an.

Om een klein beetje hoop te geven: bij mij reageerde lichaamshaar een stuk beter op laser dan het haar in de baardstreek. Een handvol behandelingen maakte daar echt veel verschil in tegenstelling tot mijn gezicht waar ik al op 20+ zit en jaarlijks nog 2-3 onderhoudsbeurt delingen doe.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Lichaamshaar ontharen

Bericht door Ylse »

Ik heb gemerkt dat mijn borst/buikhaar grotendeel spontaan verdween na een paar jaar. Armen en benen laat ik een paar keer per jaar harsen/waxen en dat bevalt me prima. Ook daar bemerk ik dat de terug groei steeds minder wordt.

de rest geloof ik voor nu wel. Gezichtshaar is bij mij een langdurig traject wegens elektrisch epileren. Ik heb deze week met mijn huidtherapeut vastgesteld dat ik daar al zeker 4 jaar bijna wekelijks in de stoel lig waarbij opgemerkt dient dat een deel van de tijd nodig was voor het ontharen van de kruisstreek.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Lichaamshaar ontharen

Bericht door Marica »

Ylse schreef: 13 jun 2020, 20:15 Ik heb gemerkt dat mijn borst/buikhaar grotendeel spontaan verdween na een paar jaar. Armen en benen laat ik een paar keer per jaar harsen/waxen en dat bevalt me prima. Ook daar bemerk ik dat de terug groei steeds minder wordt.

de rest geloof ik voor nu wel. Gezichtshaar is bij mij een langdurig traject wegens elektrisch epileren. Ik heb deze week met mijn huidtherapeut vastgesteld dat ik daar al zeker 4 jaar bijna wekelijks in de stoel lig waarbij opgemerkt dient dat een deel van de tijd nodig was voor het ontharen van de kruisstreek.
Borsthaar, en zeker buikbeharing is echt nog een dingetje voor mij. het groeit zeker trager, maar blijft komen. Gelukkig op de buik donkere haren.

Ik was zeker verrast door de therapeute die veel transvrouwen heeft behandelt zei dat voor dr Kanhai maar weinig genitaal haar verwijderd hoeft te worden. Slechts dat stukje tussen scrotum en anus. En dat kan gelukkig met de laser gedaan worden
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Plaats reactie