Vragen over orchidectomie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
SB95
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 feb 2020, 10:13
Gender: Trans MtF

Vragen over orchidectomie

Bericht door SB95 »

Ik ben aan het overwegen een orchidectomie te laten doen. Voornamelijk om geen t-blokkers te hoeven slikken en zodat het daar wat minder in de weg zit (ik heb al veel pogingen gedaan om te tucken maar het blijft altijd moeilijk zitten). Ook omdat ik op dit moment niet heel veel genitale dysforie heb en niet 100% zeker weet of ik een volledige SRS wil. Ik ga dit allemaal aan de dokter voorleggen wanneer ik een consultatie heb maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.

1. Ik denk dat ik de huid van het scrotum zou willen behouden zodat SRS later nog mogelijk is, maar wat me doet twijfelen is hoe het er na de operatie uit ziet. Het lijkt me een gek idee om daar losse huid te hebben zitten. Hoe ervaren mensen die een orchidectomie hebben ondergaan dit? Ik heb gelezen dat het zich soms na verloop van tijd strakker trekt?

2. Heeft de operatie cosmetisch enige invloed op een eventuele SRS door bijv. littekens? En mocht het scrotum na een tijd strakker worden, is dit zodanig dat het nadelig kan zijn voor een SRS?

3. Hoe is de hersteltijd?
SB95
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 feb 2020, 10:13
Gender: Trans MtF

Re: Vragen over orchidectomie

Bericht door SB95 »

Sorry als dit trouwens in het andere topic hierover had gemoeten, ik dacht er daarna pas aan en zie nergens de optie om dit topic te verwijderen
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Vragen over orchidectomie

Bericht door mystory.nicky »

Ik ben net geopereerd bij Dr. Kanhai:

Dr. Kanhai houd rekening mee als je in de toekomst vaginaplastiek uit wil laten voeren.
De huid van het scrotum wordt bijna altijd behouden, want de balzak trekt vanzelf strak omdat er geen ballen meer inzitten.
Zoals je in mijn vlog hoort heb ik ook een kleine besnijdenis laten uitvoeren, omdat bij mij door de hormonen mijn voorhuid te strak is geworden.
Na 3 dagen was bij mij de scrotum helemaal dicht, klein beetje blauw. Pijn is prima te doen.
De balzak was eerst een verschrompelt rozijntje, maar nu al veel meer strak getrokken, dat heeft wat tijd nodig.

Bij Dr. Kanhai heeft hebben de littekens geen invloed op je SRS maar dat ligt er oook aan waar je je SRS laat uitvoeren, en bij die je de orgi laat uitvoeren.

Herstel voor de orchi staat z'n 2 tot 4 weken voor.
Na 1 weken ben ik al vanuit huis aan het werk gegaan.
Na 1 week lukte autorijden ook wel weer:)
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Vragen over orchidectomie

Bericht door Irisaperture »

SB95 schreef: 14 jul 2020, 17:28 1. Ik denk dat ik de huid van het scrotum zou willen behouden zodat SRS later nog mogelijk is, maar wat me doet twijfelen is hoe het er na de operatie uit ziet. Het lijkt me een gek idee om daar losse huid te hebben zitten. Hoe ervaren mensen die een orchidectomie hebben ondergaan dit? Ik heb gelezen dat het zich soms na verloop van tijd strakker trekt?
Het is inderdaad een beetje een gek gevoel om daar losse huid te hebben zitten, maar het went wel snel, het lijkt dan soms een beetje op een hanenkam, want het zwabbert soms heel gemakkelijk.
Of de huid zich strakker trekt weet ik niet, ik denk dat de rekbaarheid blijft, maar het net als met de huid van de penis is na het starten met de hormonen: gebrek aan gebruik kan de rekbaarheid beïnvloeden, maar niet per se de totale lengte.

Op vraag 2 kan ik niet antwoorden, want ik heb de SRS niet gehad.
SB95 schreef: 14 jul 2020, 17:28 3. Hoe is de hersteltijd?
Ik dacht persoonlijk dat de 6 weken die men stelde sterk overdreven was, maar ik had ze echt wel nodig, sommige dingen bleven lang pijnlijk, en een deel van zwelling (veroorzaakt door vocht) bleef nog langer dan die 6 weken vooral voelbaar.
Hoewel ik na 2 weken wel veel dingen weer zelf kon doen, deden ze soms wel vrij veel zeer en was een deel denk ik bij mij ook wel testosterongedreven, want mijn lijf heeft erg heftig (niet op de goede manier) gereageerd op de resthoeveelheid testosteron die het daarna nog aanmaakt.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Vragen over orchidectomie

Bericht door Jeste »

SB95 schreef: 14 jul 2020, 17:28 Het lijkt me een gek idee om daar losse huid te hebben zitten. Hoe ervaren mensen die een orchidectomie hebben ondergaan dit? Ik heb gelezen dat het zich soms na verloop van tijd strakker trekt?
Zoals anderen ook al schreven; Het is na verloop van tijd geen stuk losse huid meer. Het komt redelijk strak te zitten. Natuurlijk kan het voor iedereen anders zijn.
Maar afgezien van los of strak zal het toch het fijnst zijn dat die balletjes er niet meer inzitten. Voor mij was dat echt een vervelend gevoel, hoewel het volgens mij helemaal niet zo groot was tussen de benen,
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Vragen over orchidectomie

Bericht door mystory.nicky »

Ik merk bij mij inderdaad dat me huid steeds strakker word.
Daar heb ik echt geen last van, en denk zelf dat het in de loop van de tijd nog strakker word dan dat het nu al is.
Dr. Kanhai, gaf aan dat het wel handig is als je in de toekomst vaginaplastiek wil, er nog huid is om mee te werken.
Je kan het idee dat daar losse huid zit wel loslaten, dat trekt vrij snel strakker.
Het ziet er na de operatie niet uit als een zak zonder balletjes... hihi
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
SB95
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 feb 2020, 10:13
Gender: Trans MtF

Re: Vragen over orchidectomie

Bericht door SB95 »

Ik heb de operatie over minder dan twee weken :) hoe lang van tevoren kregen mensen hier alle informatie van Velsen over de operatie zelf en het regelen met de zorgverzekering? Heb het idee dat het niet heel smooth gaat met de administratie op het moment door het personeelstekort.. En ik wil het graag op tijd regelen met de verzekering
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Vragen over orchidectomie

Bericht door AnneCeleste »

Ongeveer een week van tevoren kreeg ik een mailtje, maar het hele gebeuren was ook pas een week daarvoor geregeld, dus geen idee of dat normaal is. Ik kwam de dag zelf daar twee uur voor ik geopereerd moest worden en moest gelijk mijn broek uit want ik was al aan de beurt. Voor ik het wist was ik al klaar en kon ik lekker opgelucht slapen.

Van of over de verzekering heb ik niks gehoord, maar ik neem aan dat ze dat zelf hebben gedeclareerd?
SB95
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 feb 2020, 10:13
Gender: Trans MtF

Re: Vragen over orchidectomie

Bericht door SB95 »

Volgens degene die ik aan de telefoon sprak en de website krijg je een factuur die je naar de zorgverzekering stuurt, en het geld dat je dan ontvangt maak je over naar MK Velsen (https://www.mkvelsen.nl/over-ons/vergoedingen)
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Vragen over orchidectomie

Bericht door AnneCeleste »

Dat dacht ik ook, maar die heb ik nooit gehad 🤷