Nieuwe chat! Zie dit topic.

Ervaringen Lenzetto spray

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Rianne
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 sep 2012, 18:55
Gender: Transgender

Re: Ervaringen Lenzetto spray

Bericht door Rianne »

2x sprayen achter elkaar ging niet goed,
Zoals op recept stond voorgeschreven. dit gaf pijnlijke borsten en stemmingswisselingen. Waarden variëren tussen 85 en 600. De spray geeft een hoge piek en neemt snel af bij mij. Al zou dat volgens de verpleegkundige geleidelijke horen te gaan. Mijn ervaring is van niet.
Nu mag ik 2x per dag 1x sprayen na overleg. En dat gaat prima.
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Ervaringen Lenzetto spray

Bericht door SuzanneLemm »

Hi, ik had met 3 pufjes 799 en met 2 pufjes 156, dus het schaalt niet erg. VUmc wil tussen 200-400 zien.

Wellicht was 156 een complicatie van Decapeptyl, moet morgen weer bloedprikken
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Ervaringen Lenzetto spray

Bericht door marianne »

wat mij al opviel; de eerste puf komt soms weinig of niks uit, de tweede de helft, de derde puf geeft soms pas een natte plek, de vierde nog groter, ... dus als je zo twee pufs neemt, heb je amper afgifte.
Daarnaast zijn de metingen ook altijd momentopnamen, de halfwaardetijd is kort van estradiol en de effectieve opname lijkt nogal te verschillen per persoon, Als je het mij vraagt is maatwerk nodig, dus met lenzetto goed naar je eigen waardes kijken, en wat anderen doen kan afwijken, en let op de afgifte, , hoeveel komt er uit,spuit eerst een keer in de wasbak bijvoorbeeld.
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Ervaringen Lenzetto spray

Bericht door Emma »

Het lijken echt momentopnamen. Ik probeer altijd consequent te zijn rond de meetdagen: om 8 uur 's ochtends sprayen, en op de meetdag zelf 's middags rond 3 uur bloed prikken...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Ervaringen Lenzetto spray

Bericht door AnneCeleste »

Toen ik nog sprayde merkte ik dat de metingen veel hoger uitkwamen als bloed was afgenomen uit de arm waar ik op sprayde, dus dat vertekent het beeld ook aardig.
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Ervaringen Lenzetto spray

Bericht door marianne »

dit lijkt mij op zuiver toeval berusten, de estradiol moet eerst in de bloedbaan komen daarna heeft het alle tijd om zeer gelijkmatig in het lichaam verspreid te worden, een andere factor is hier vast van invloed geweest, aangezien andere factoren wel veel invloed hebben op de geprikte waarde, zoals tijd na het sprayen, momentele opname van de huid, de uiterst onnauwkeurigheid van de dosering van de de spray, allemaal zeer belangrijke factoren die de meting zeer sterk kunnen beinvloeden. linker of rechterarm, nee, ik dacht het niet.
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Ervaringen Lenzetto spray

Bericht door Anon20230219 »

Ik ben er nu 3 weken mee bezig maar merk dat de ene spray minder effect heb dan de andere.
Mijn vraag is eigenlijk heb ik aan 1 spray wel genoeg als ik bedenk dat ik 100 mG pleisters daarvoor gebruikt.
Hoeveel is de dosering voor jullie?
Ik merk soms dat ik 2 doseringen echt nodig heb.
Andere dagen heb ik aan 1 dosering genoeg.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Ervaringen Lenzetto spray

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik gebruik twee sprays per dag.
Irene
SB95
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 feb 2020, 10:13
Gender: Trans MtF

Re: Ervaringen Lenzetto spray

Bericht door SB95 »

Ik gebruik vier sprays per dag. Ik heb net de uitslag van het lab gekregen en mijn estradiol is nu 270 pmol/l. Bij drie sprays was dit de helft minder, dus één spray meer kan een groot verschil maken.
Gebruikersavatar
Paula050
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2014, 00:39
Gender: Vrouw

Re: Ervaringen Lenzetto spray

Bericht door Paula050 »

Ik gebruik nu bijna vier weken Lenzetto, drie sprays per dag. Over bloedwaarden kan ik nog weinig zeggen (na zes weken laat ik me prikken). Het gebruik vind ik een beetje geklieder, kan niet zeggen dat er heel veel verschil zit tussen de onderlinge sprays, maar de laatste is wel altijd het meest. Wat betreft de administratie: ik heb een spreadsheet gemaakt waarmee je aan de hand van de startdatum een doorlopend kalenderschema krijgt waarop je kunt zien op welke dag je welke sprays moet gebruiken. Een beetje als het schema op de verpakking, maar nu gekoppeld aan een datum, wat ik wel erg handig vind (zeker als je drie sprays gebruikt zoals ik). Als iemand er belangstelling voor heeft kan ik het wel even delen. Let wel: het is gemaakt in Numbers van Apple, exporteren naar Excel gaat niet goed.
Klinisch bewezen effectief