Overstappen naar Gel

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Overstappen naar Gel

Bericht door Blue »

Omdat Systen pleisters nog steeds niet leverbaar zijn en die Sandoz pleisters een regelrechte ramp zijn (vallen er soms spontaan vanaf na een dag) in overleg met Endo overgestapt naar gel.
In eerste instantie ter overbrugging tot Systen weer leverbaar is, maar als het bevalt kan ik ook besluiten gel te blijven gebruiken.


Ben benieuwd of ik nog verschil merk, heeft iemand ervaring met beide? Morgen ga ik ermee starten.
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Overstappen naar Gel

Bericht door Elise »

Blue schreef: 13 aug 2020, 15:31 Omdat Systen pleisters nog steeds niet leverbaar zijn en die Sandoz pleisters een regelrechte ramp zijn (vallen er soms spontaan vanaf na een dag) in overleg met Endo overgestapt naar gel.
In eerste instantie ter overbrugging tot Systen weer leverbaar is, maar als het bevalt kan ik ook besluiten gel te blijven gebruiken.


Ben benieuwd of ik nog verschil merk, heeft iemand ervaring met beide? Morgen ga ik ermee starten.
Ik ben wel benieuwd met je ervaringen met de gel. Ik ga deze misschien ook vragen.
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Overstappen naar Gel

Bericht door marianne »

hoi
Ik zou graag wat meer info willen over bv :
merknaam ,
vergoeding (nederland ? ) (kosten )
door wie is het voorgeschreven ?
En de voorgeschreven dosering.
Groetjes
Marianne
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Overstappen naar Gel

Bericht door Lokien »

Ik ben ook wel benieuwd naar je ervaringen. Bij mij blijft de pleister meestal wel goed zitten, maar met (deze) warmte ligt ie er binnen een dag af.
The wisest men follow their own direction
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Overstappen naar Gel

Bericht door Blue »

Het is eigenlijk geen gel maar een spray (Lenzetto) kwam ik achter. vandaag voor het eerst gebruikt. voorschift van Endo is 4x sprayen. (ik had voorheen Systen 100 + 50)
Ik merkte een uur na gebruik lichte hoofdpijn maar die is nu weer weg.

Ben eigenlijk ook wel heel benieuwd naar de waarden nadat ik het een tijdje gebruikt heb maar ik heb nu maar 1x per jaar controle en dat is begin maart. Misschien tussentijds bloedonderzoek aanvragen als dat kan (en hopelijk gewoon ergens in de buurt ipv helemaal naar Amsterdam te moeten voor een prikje)
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Overstappen naar Gel

Bericht door Anon20230219 »

Ik gebruik het nu een week of 3 en moet zeggen dat ik in het begin erge pijn in mijn arm kreeg na het toedienen ervan.
Later kreeg ik meer hoofdpijn dan met pleisters, ik kreeg het advies met 1 spray te beginnen maar merk daar totaal niks van, volgende week ga ik elke dag 2x sprayen want 1x is te weinig.
Zal ook nog contact leggen met de endo om het te bespreken of er niet eerder een meting kan worden gedaan zodat ik kan zien of de hormoon waarde wel goed op peil blijft, mijn lichaam zegt in elk geval wat anders.
Het mag dan wel handiger zijn dan die pleisters maar laatste vond ik prettiger persoonlijk.
Dan kwam het een enkele keer voor dat hij of losliet of je het idee had dat je te weinig binnen kreeg.
Aan de andere kant gebruik ik het nog niet zo lang maar ik reageer altijd vrij snel op nieuwe medicatie dus dat verbaasd mij een beetje.
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Overstappen naar Gel

Bericht door Lokien »

Ik heb eigenlijk nooit problemen met de pleisters, alleen dus bij hitte. Dat had ik bij de Systen ook al, maar wel beduidend minder dan bij de Sandoz. Maar goed, ik denk dat mijn pleisters eens per maand niet goed gaan. Dat maakt me verder niet veel uit. Niet veel uit meer, moet ik zeggen; er gebeurt toch helemaal niks meer qua groei, al een paar jaar niet, dus die ene pleister......
Van de ene bil naar de ander, ze zitten altijd prima. Toch zou ik liever willen sprayen denk ik, altijd maar een sticker op je bil, daar is een vrouwenbil niet voor bedoeld toch?
The wisest men follow their own direction
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Overstappen naar Gel

Bericht door marianne »

ok Lenzetto, dat gebruik ik ook al driekwart jaar,

Kan het topic worden veranderd, want dat is niet erg handig zo,

ze wilde me 1 keer laten sprayen, daarmee ging ik niet accoord, 2 maal dan, dat was goed.
met twee voelde ik me beroerd , en ik zat op mijn nulmeting qua oestro,
Ben naar vier gegaan, was wel beter, maaar
Er is veel over geschreven al, het doseert heel onnauwkeurig, de eerste spray is soms bijna niks tweede iets meer derde behoorlijk en de vierde geeft pas een egale vochtige plek op mijn arm , maar dis is ook weer niet altijd
Als je maar twee keer mag sprayen krijg je dus niet eens een behoorlijke dosis
Ik hoor meer klachten over de dosering en opname ! iemand met 5 sprays op nulmetingniveau bv,....
Fijn, geen pleister meer, maar je moet wel opletten, ik pomp soms 4 keer soms 5 keer , afhankelijk wat ik zie.

Ik hoop op een veel beter te doseren GEL zoals in Belgie al jaren gangbaar is, en goedkoop is.

Goedkoop spul willen ze schijnbaar niet bij de pharmacie !

Marianne
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Overstappen naar Gel

Bericht door Anon20210626 »

Dan dus gewoon een recept voor gel vragen .......

Dan zijn er 3 mogelijkheden

de Duitse en die is ook gelijk het duurst
De Franse en de Belgische ontlopen elkaar niet zo veel , de Belgische is het goedkoopst

Mijn ervaring is dat je specifiek om de goedkoopste MOET vragen want anders krijg je de dubbel zo dure Duitse omdat die meestal in 'het pakket van de inkooporganisatie zit

Het wordt in Nederland niet vergoed en als je het direct moet betalen vind ik dat je ook moet krijgen wat je besteld .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Anna83113
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mar 2020, 00:01
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Middelburg

Re: Overstappen naar Gel

Bericht door Anna83113 »

Wat zijn de namen van deze gels? Heet de Belgische gel toevallig Oestrogel? Als die goedkoper is en ik toch zelf moet betalen haal ik die volgende keer wel daar.

Ik krijg ondanks de naam "Oestrogel" op mijn recepten nu "Oestrodose" met een Franse bijsluiter van de lokale Nederlandse BENU apotheek. Ik vraag me serieus af of het wel zo effectief is als Oestrogel (daar heb ik eerder betere ervaring mee opgedaan qua effectiviteit).