Hormoon Pillen Ja of Nee

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2950
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Hun/Henne
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Hormoon Pillen Ja of Nee

Bericht door Marica »

Hormonen zijn er in vele vormen. Maar ik zie maar weinig mensen die pillen slikken. Pleisters en gel lijken het meest te voor te komen.

Mij lijkt dat onhandig want ik ben nogal bang voor fluctuaties in het hormoonlevel bij gel gebruik. Pleisters die eraf vallen, nee geef mij maar pillen. Duidelijke dosis, geen fouten mogelijk.

Maar waarom zitten pillen een beetje in het verdomhoekje? Ik heb voel mij prima en zou niet anders willen.
Ik heb er ook niet speciaal om hoeven vragen, mijn endo riep alle mogelijkheden af en ik koos voor pillen.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3662
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Hormoon Pillen Ja of Nee

Bericht door Irene_de_Vreede »

Pillen belasten je lever nogal en zeker bij ouderen worden zelden pillen voorgeschreven, vanwege de medische nadelen.
Irene
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Hormoon Pillen Ja of Nee

Bericht door stella »

Over pleisters kan ik weinig zeggen want ik heb enkel ervaring met gel en pillen. Maar denk dat het deels ook een persoonlijke voorkeur is.
Ik ben na een jaar overgestapt op gel omdat ik gewoon niet het kleine extra trombose risico van de pilletjes wilde hebben. En de gel wordt niet rechtstreeks door de lever verwerkt waardoor die ook minder zwaar belast wordt.
Inmiddels zou ik echt niet meer terug willen, want door minder risico’s kan ik met de gel veel makkelijker voldoende aanbrengen en zijn mijn E levels 2-3x hoger. Met de pillen kreeg ik die met 3x 2mg per dag amper boven de 200.
Daarbij is Gel ook enorm constant met een half waarde van 37 uur heb je enorm constante waardes bij dagelijks smeren en dat hoeft niet eens op exact hetzelfde tijdstip te zijn. Pillen daartegenover hebben een half waarde van 12-20 uur en moet je dus minimaal 2x per dag op gezette tijden nemen om geen dip te ervaren.
Er zitten natuurlijk ook wel een paar kleine nadeel aan gel. Zo duurt het toedienen een paar minuten omdat het moet drogen en blijft de gel een paar uur mogelijk afgeven en je wilt niet dat andere er mee in aanraking komen. En het moet in Nederland worden geïmporteerd.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6818
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hormoon Pillen Ja of Nee

Bericht door Eva »

Dat pleisters van de huid afvallen gebeurt bij sommige mensen. Met een Systen-pleister gebeurt het zelden. Die pleisters zijn al een tijdje slecht leverbaar en in plaats daarvan krijg ik nu Sandos. Daarvan is de hechtkracht inderdaad minder, maar in de laatste driekwart jaar heb ik er maar een verloren. Pleisters bevallen mij prima en mijn waarden zijn keurig constant. Gedoe met gel of spray is niks voor mij.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Hormoon Pillen Ja of Nee

Bericht door Anon20210626 »

Ik heb destijds gekozen voor pillen omdat ik absoluut geen pleisters wilde. De redenen daarvoor zijn ten eerste door een , voor mij grotere kan op huidaandoeningen, zeker met grotere oppervlakten die redelijk sterk afgedekt worden en ten tweede door een grote kans op afvallen . Dit komt door eerdere ervaringen met soort van pleisters .

Echter had ik na een tijdje steeds heftigere morning sickness en na wat proberen had dat idd te maken met de tabletten . Met progynova had ik dar minder last mee maar de verzekeraar bepaalde steeds dat ik sandoz kreeg .
o
Een experiment met gel gaf goede ervaringen en sindsdien gebruik ik dat dus .

Het is alleen zo dat de apotheek iedere keer gynokadin wil leveren en dat is voor mij de duurste. Als de verzekeraar moet betalen is een cent per tabletje al een reden om een ander merk te kiezen maar als de client zelf direct moet aftikken, geldt die beperking ineens niet .
Dus vertellen wel merk je wil en kort door de bocht vertellen dat als ze ongevraagd toch weer met die dure komen dat je ze niet afneemt, helpt wel .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Paula050
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2014, 00:39
Gender: Vrouw

Re: Hormoon Pillen Ja of Nee

Bericht door Paula050 »

Vijf jaar geleden kon ik bij het VUMC kiezen: plakken of slikken. Plakken leek me niks, dus het werd progynova. Ik heb ook altijd de officiële progynova (Bayer) gehad (geen alternatieven). Mijn bloedwaarden zijn altijd erg constant geweest, geen enkele reden tot paniek. Vijf weken geleden ben ik dan toch overgegaan op Lenzetto, vanwege het bekende tromboseverhaal. Na de volgende check (volgende week) zal gekeken worden hoe dit aanslaat. Ik denk dat ik altijd wel een voorkeur voor pillen zal houden, omdat het praktisch gezien het minste gedoe oplevert.
Klinisch bewezen effectief
Esther91
Berichten: 329
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Hormoon Pillen Ja of Nee

Bericht door Esther91 »

Ik had weinig keus, 30 minuten na innemen wou ik niets liever dan boven het toilet hangen om over te geven. Daarnaast 2 verschillende merken oestro pillen zorgden ondanks verschillende samenstelling voor verhoogde leverwaarden, niet iets om langere tijd mee rond te lopen.
:text-thankyouyellow:
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2950
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Hun/Henne
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: Hormoon Pillen Ja of Nee

Bericht door Marica »

Ik slik dus Sandoz, tot volle tevredenheid en mijn waardes zijn prima. Niets aan de hand volgens mijn endo

Loop ik extra risico bij langdurig gebruik, en waarom zou dat niet zo zijn bij gel of pleisters?
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Hormoon Pillen Ja of Nee

Bericht door stella »

Marica schreef: 19 aug 2020, 06:30 Loop ik extra risico bij langdurig gebruik, en waarom zou dat niet zo zijn bij gel of pleisters?
Vermoedelijk is er een extra risico bij het gebruik van orale medicatie ten opzichte van gel of pleisters. Dit komt voornamelijk omdat oraal door verschillende organen moet worden verwerkt die daardoor extra belast worden.
Maar je loopt bij elke vorm van HRT risico, daarom blijft de endocrinoloog levenslang monitoren en zal deze het aangeven wanneer dat risico zichtbaar wordt.

Wetenschappelijke visie met bron: https://academic.oup.com/jcem/article/ ... 69/4157558
Patients can take estrogen as oral conjugated estrogens, oral 17β-estradiol, or transdermal 17β-estradiol. Among estrogen options, the increased risk of thromboembolic events associated with estrogens in general seems most concerning with ethinyl estradiol specifically (134, 140, 141), which is why we specifically suggest that it not be used in any transgender treatment plan. Data distinguishing among other estrogen options are less well established although there is some thought that oral routes of administration are more thrombogenic due to the “first pass effect” than are transdermal and parenteral routes, and that the risk of thromboembolic events is dose-dependent. Injectable estrogen and sublingual estrogen may benefit from avoiding the first pass effect, but they can result in more rapid peaks with greater overall periodicity and thus are more difficult to monitor (147, 148). However, there are no data demonstrating that increased periodicity is harmful otherwise.

Clinicians can use serum estradiol levels to monitor oral, transdermal, and intramuscular estradiol. Blood tests cannot monitor conjugated estrogens or synthetic estrogen use. Clinicians should measure serum estradiol and serum testosterone and maintain them at the level for premenopausal females (100 to 200 pg/mL and <50 ng/dL, respectively). The transdermal preparations and injectable estradiol cypionate or valerate preparations may confer an advantage in older transgender females who may be at higher risk for thromboembolic disease (149).
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2950
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Hun/Henne
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: Hormoon Pillen Ja of Nee

Bericht door Marica »

Ok, bij de eerstvolgende afspraak met mijn endocrinologe zal ik het er over gaan hebben. Ik ben tenslotte al 55 jaar oud.
Alleen gel en pleisters lijken mij niets, dan zou mijn voorkeur naar injecties gaan.
Puur practisch gedacht
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)