nieuwe hrt scores na verlagen dosering

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

nieuwe hrt scores na verlagen dosering

Bericht door Elise »

OK ik ben even in paniek. Ik zat een maand geleden nog aan de system/sandoz 100 pleisters (geen remmers). Mijn scores waren test: 0,4 en E: 480. Die 480 was wel erg hoog, vond ook het vumc. Ik voelde me ook echt compleet lusteloos. Ik voelde me heel vertwijfeld. Kreeg pijn in mijn lijf etc... In overleg zijn we de dosis een beetje gaan afbouwen naar systen/ sandoz 75. Ik merkte dat ik mij stukke beter begon te voelen. Meer energie, meer actie downunder, geen spierpijn meer, minder vertwijfeld en geen lusteloos gevoel meer. En mijn haren in mijn inhammen begonnen terug te groeien. Ik was helemaal blij en voel me geweldig. Nu ben ik vorige week bloed gaan prikken en wat blijkt... Mijn testosteron is 8,8 (shock!). Ik snap er niks van. Dit lijkt me niet de bedoeling maar ik voel me wel veel beter. Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Of heeft hier iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?
Gebruikersavatar
Anna83113
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mar 2020, 00:01
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Middelburg

Re: nieuwe hrt scores na verlagen dosering

Bericht door Anna83113 »

Dat lijkt me wel een heel groot verschil. Zijn de metingen niet zo uit elkaar komen te liggen door het tijdstip t.o.v. van het plakken van de pleiters waarop gemeten is? Hoe was je E waarde bij de tweede meting?
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: nieuwe hrt scores na verlagen dosering

Bericht door Elise »

Anna83113 schreef: 05 sep 2020, 20:44 Dat lijkt me wel een heel groot verschil. Zijn de metingen niet zo uit elkaar komen te liggen door het tijdstip t.o.v. van het plakken van de pleiters waarop gemeten is? Hoe was je E waarde bij de tweede meting?
De E waarde van de tweede meting moet ik nog krijgen. Die komt over een paar dagen denk ik.

Bij de laatste meting heb ik op zondagmorgen een pleister geplakt. De dag erna op maandag was het bloedprikken.
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: nieuwe hrt scores na verlagen dosering

Bericht door marianne »

ook gehad, eenmalig hoog, moet geen reden zijn tot minderen,
Ik viel precies hetzelfde met 75 microgram pleisters terug naar E niveau bij mijn nulmeting
De Endo vond dat wel hoog genoeg !!!!! ???????? hallo nulmeting was zonder medicatie....
het is een rare wereld en haren in inhammen groeien zelden terug.
je verelt niet hoe lang je al systen 100 gebruikt de eerste maand kan je wereld wel even op zijn kop staan, dat stabiliseert weer,
Meteen gaan veranderen maakt het lastiger
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: nieuwe hrt scores na verlagen dosering

Bericht door Emma »

Estradiol in een wat hogere dosering werkt ook T onderdrukkend. Als je dus geen remmers gebruikte kan dat een oorzaak zijn dat je T toch laag was. Als je dan de E gaat verlagen, gaat de T weer omhoog.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: nieuwe hrt scores na verlagen dosering

Bericht door JustMe »

Gebrek aan energie, spierpijn enz, kunnen ook heel goed toe te schrijven zijn aan een laag testosteron niveau. Volgens mij moet je lichaam hier aan wennen. Ik heb hier ook heel lang last van gehad. Op een gegeven werd het wel beter. Het heeft dus wel heel lang geduurd voordat ik mij weer fit voelde (maanden).
Ik heb nog wel minder uithoudingsvermogen dan voor HRT en veel sneller spierpijn, maar dat lijkt mij eigenlijk wel logisch.
Helaas vallen niveaus niet exact te kiezen met HRT en de effecten ook niet.
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: nieuwe hrt scores na verlagen dosering

Bericht door Elise »

marianne schreef: 05 sep 2020, 22:15 je verelt niet hoe lang je al systen 100 gebruikt de eerste maand kan je wereld wel even op zijn kop staan, dat stabiliseert weer,
Meteen gaan veranderen maakt het lastiger
Ik heb de systen 100 pleisters ongeveer 2 jaar gebruikt. Daarvoor 3 maanden de 50 van Sandoz.
Emma schreef: 05 sep 2020, 22:52 Estradiol in een wat hogere dosering werkt ook T onderdrukkend. Als je dus geen remmers gebruikte kan dat een oorzaak zijn dat je T toch laag was. Als je dan de E gaat verlagen, gaat de T weer omhoog.
Klopt helemaal. alleen met een vergelijking van 25 bij de pleisters. zou mijn testosteron van 0,4 naar 8,8 zijn gestegen. Dat vind ik wel erg veel voor een relatieve kleine verlaging.
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: nieuwe hrt scores na verlagen dosering

Bericht door marianne »


Klopt helemaal. alleen met een vergelijking van 25 bij de pleisters. zou mijn testosteron van 0,4 naar 8,8 zijn gestegen. Dat vind ik wel erg veel voor een relatieve kleine verlaging.
gebeurde mij ook toen ik minderde met estradiol , zelfs met androcur 10mg erbij schoot mijn testo merkbaar omhoog.
raar spul dat testo ook bij mannen kan het zomaar van 20 naar 30 schieten in een uurtje
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: nieuwe hrt scores na verlagen dosering

Bericht door Elise »

marianne schreef: 08 sep 2020, 18:50
gebeurde mij ook toen ik minderde met estradiol , zelfs met androcur 10mg erbij schoot mijn testo merkbaar omhoog.
raar spul dat testo ook bij mannen kan het zomaar van 20 naar 30 schieten in een uurtje
en ging het testosteron level na verlaging van de dosering ook weer vanzelf omlaag?
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: nieuwe hrt scores na verlagen dosering

Bericht door marianne »

Elise schreef: 08 sep 2020, 23:09

en ging het testosteron level na verlaging van de dosering ook weer vanzelf omlaag?
nee testo schoot omhoog tijdens minderen van oestro
na terug op 100 microgram pleisters was mijn testo weer braaf op 0,7
ik gebruik maar 10mg androcur, dit was van het begin af, en is nooit veranderd
Wat je kan concluderen is dat mijn testo vooral door het estradiol wordt onderdrukt.
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>