VUMC wijst FFS behandeling van externe transgender patiënt af.

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

VUMC wijst FFS behandeling van externe transgender patiënt af.

Bericht door Anon20230219 »

Ik kwam een bericht op Facebook tegen waarin een transvrouw welke via een externe organisatie was aangemeld voor een FFS maar te horen kreeg dat ze niet op een ingreep hoefde te rekenen..
Wel een intake gehad bij Brigitte Meijer maar toen ze na weken bellen om het behandelplan vroeg kreeg ze deze mededeling.
Het VUMC schijnt besloten te hebben alleen nog ingrepen te doen voor eigen patiënten.
Wilde weten of meer mensen hiervan gehoord hebben?
Waar moeten mensen zoals ik welke bij Stepwork in behandeling zijn dan heen?
Kanhai is geen optie want die mag geen FFS uitvoeren, ook daar was de dame in dit verhaal geweest en werd ze afgewezen vanwege een bindweefsel ziekte.
Aan de andere kant lijkt mij dit best aan te vechten daar je recht heb op zorg, dat je langer moet wachten dat is mij in 2017 al in een gesprek op het VUMC al mede gedeeld.

Nogmaals ik vind het een opmerkelijk relaas en als dit echt structureel bij het VUMC zal plaatsvinden lijkt mij het toch dat ze hun zorgplicht niet nakomen want ook voor mensen buiten het VUMC moeten zij operaties uitvoeren.

Zou graag horen of er meer mensen bekend zijn met het bovenstaande.
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: VUMC wijst FFS behandeling van externe transgender patiënt af.

Bericht door mystory.nicky »

Ja ik was met stomheid geslagen toen ik het VU belde of mijn adamsappel opgemeten kon worden ivm rechtzaak tegen de verzekering.
(met een verwijzing van de huisarts).

Na uren aan de telefoon eindelijk iemand die mij terug zou bellen.
Ik gevraagd of er een mogelijkheid was om de adamsappel op te meten, ja hoor dat was geen probleem.
Mw. zei zelfs: dat is een afspraak waar je binnen 10 min al weer buiten staat.
Nou fantastisch zei ik, wanneer kan ik terecht?
Ben u patiënt van ons? ehm nee...
Onee dan kan het niet dan moet u eerst op de wachtlijst?
Oooh, en als ik wel patiënt was geweest?
Ik zal eens kijken... over 3 maanden had u dan terecht gekund...
Ik vertelde dat dat te laat was en heb het gesprek afgerond.

Raar en bizar!
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: VUMC wijst FFS behandeling van externe transgender patiënt af.

Bericht door Anon20230219 »

Hi Nicky,
Ja ik had vorig jaar al wat dingen gehoord maar niet echt iets op tekst van gezien.
En aan geruchten heb je zo weinig.
Krijg een beetje het idee dat de transgender zorg weer langzaam aan gaat verdwijnen op deze manier voor diegene die buiten het VU hun traject volgen.
Jou bijdrage laat mij maar weer zien dat het niet om een incident gaat maar helaas vaker voorkomt.

Ben dan bang dat de verwijzing welke in de maak is voor Dr Meijer niet veel soelaas gaat bieden voor mij persoonlijk.

Dank voor je bijdrage in elk geval.
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: VUMC wijst FFS behandeling van externe transgender patiënt af.

Bericht door MichelleB »

Met het risico dat ik tegen schenen aantrap (wat ik zo niet bedoel)
Maar ergens weet je dat toch van te voren als je ergens anders heen gaat?
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: VUMC wijst FFS behandeling van externe transgender patiënt af.

Bericht door MichelleB »

Sidenote: heb je een bron voor me?
-Life is a work in progress-
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: VUMC wijst FFS behandeling van externe transgender patiënt af.

Bericht door Anon20230219 »

Nou de afspraak was er ooit dat het VUMC ook patiënten van andere organisaties zou helpen, uiteraard weet je dat je achter in de rij mag aansluiten en minder snel geholpen zou worden maar uiteindelijk wordt je geopereerd.
Zo is het mij ook mede gedeeld in 2017.
Situatie is nu dat zelfs mijn verzekeraar zegt dat ik ondanks dat ik al jaren via Stepwork mijn traject doorloop mij moet aanmelden bij het VU omdat de verzekeraar alles anders dan het VU ziet als niet verzekerde zorg.

Het bericht waar ik dit topic mee startte was een verhaal van een transvrouw welke zich geen raad meer wist.
Maar hoor al een tijdje dit soort berichten alleen had ik er nu ook een naam/gezicht bij.
Inmiddels ook contact gezocht met Transvisie middels een mail en wacht af wat hun kijk op deze situatie is.
Door de enorme wachtlijsten zijn mensen alle kanten uitgeweken om toch in hun proces iets verder te komen.
Aan de andere kant staat het VU in zijn recht, het is alleen jammer dat afspraken uit het verleden blijkbaar van tafel zijn geveegd.
Het zou dan wel zo menselijk zijn geweest een alternatief te bieden.
Voor FFS in mijn persoonlijk geval houdt het in Nederland op, dacht een alternatief te hebben gevonden maar dat ging in rook op.
Denk zeker voor toekomstige patiënten dat duidelijkheid zeker handig zou zijn.
En als je kiest voor een andere weg dat je dan zelf voor de kosten opdraait voor welke ingreep dan ook.
Een aanmelding richting het VU is het enige wat mij nog rest daar de spaar rekening niet een bedrag laat zien dat ik zelf de kosten kan dragen.
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: VUMC wijst FFS behandeling van externe transgender patiënt af.

Bericht door MichelleB »

Hmm dat is natuurlijk erg vervelend. Maar als de wachtrij bij het VU zo lang is, dan is dit toch een logisch gevolg?

Over een ffs, is België niet een optie?
-Life is a work in progress-
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: VUMC wijst FFS behandeling van externe transgender patiënt af.

Bericht door Anon20230219 »

Inmiddels Stepwork aan de telefoon gehad en zij werden vorige week ook geconfronteerd met een cliënt welke dezelfde mededeling had.
Ook had zij het er over dat hier afspraken over waren gemaakt in het verleden en dat Stepwork daar niet in gekend was dat het VU zijn beleid sinds dit jaar heeft veranderd.
Het is logisch dat ze binnen de zorg veranderingen moeten doorvoeren maar het had wel handig geweest als particuliere instanties hiervan op de hoogte zouden worden gesteld.

België is zeker een optie..alleen nu nog de verzekeraar daarin mee krijgen.
Die doen sinds 2020 heel erg moeilijk.

Verwijzing richting VU aangevraagd, vrijdag wordt ik daarover terug gebeld.
(enigszins verbazing dat ik hierom vroeg maar uitgelegd waarom.)
Vanavond zet ik het voor Stepwork even op de mail zodat dit verder besproken kan worden.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: VUMC wijst FFS behandeling van externe transgender patiënt af.

Bericht door Anon20230219 »

Vanavond even de rust gevonden het per mail aan Stepwork door te geven:

Geachte heer, mevrouw

Zoals beloofd zou ik nog even een mail sturen over de situatie welke zich nu bij het VUMC voordoet.
Inmiddels is er duidelijk dat het VUMC per heden besloten heeft om patiënten niet meer te opereren wie zijn traject bij een andere instantie heeft doorlopen.
Bericht via Facebook bevestigd dit maar hoorde deze verhalen al meer circuleren.
Ook op de website van het VU is het kopje operaties aan externe patiënten van de website verwijderd.
In mijn geval betekend het dat ik mij moet aanmelden bij het VUMC om zo toch geopereerd te worden.
Iets wat natuurlijk eigenlijk onmenselijk is maar aangezien ik zelf niet de kosten voor de FFS kan betalen rest mij geen andere keuze.
De afspraken welke ooit gemaakt zijn met bijvoorbeeld Stepwork lijken zonder enige vorm van communicatie te zijn geschrapt.
Ook zorgverzekeraar Zilveren Kruis heeft mij telefonisch laten weten dat ik mij bij het VU moest aanmelden wilde ik voor FFS in aanmerking komen.
Over het feit dat ik al 2 jaar bij Stepwork mijn transitie traject doorloop werd beantwoord met de mededeling dat ik nog een verrassing kon verwachten van de verzekeraar.
Wat die verrassing precies inhoudt werd mij verder niet medegedeeld.

Het lijkt mij zeker verstandig om dit te bespreken intern en extern met het VUMC zelf en patiënten van Stepwork hiervan op de hoogte te stellen.

Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Lisa Degenhardt

Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: VUMC wijst FFS behandeling van externe transgender patiënt af.

Bericht door Vethrvolnir »

een verrassing van de verzekeraar?
omg. een zk medewerker mag een verzekerde zo'n vage dreigende boodschap toch niet meegeven?
:shock: