Nieuwe chat! Zie dit topic.

Suiker

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland

Suiker

Bericht door anna_ »

hallo allemaal,

Ik gebruik nu een half jaartje hormonen maar zie in mijn laatste bloeduitslagen dat ik ineens redelijk serieus suiker lijk te ontwikkelen.

De afspraak met de endo is omgezet naar telefonisch dus we gaan het nog wel bespreken maar er gebeurd natuurlijk onwijs veel in mijn lijf op dit moment en ik vroeg me af of er anderen zijn die wellicht ook een (tijdelijke?) stijging van de suikerspiegel in het bloed gezien hebben.

Suiker zit bij ons in de familie en ik heb nog wel wat overgewicht maar gebruik bijna geen suikers, eet koolhydraatarm en leef bewust omdat ik juist gewicht aan het kwijt raken ben met het oog op een gewenste operatie zeg maar.... dus eigenlijk is het juist niet wat ik verwacht.

ben nieuwsgierig of er mensen zijn die dit herkennen.

Liefs
Anna
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Suiker

Bericht door Marica »

Niet echt, al had ik wel van een verhoogde suikerspiegel toen ik veel zwaarder was (125kg) Ik ben toen veel minder bier gaan drinken, gestopt met roken (9 jaar geleden), koolhydraatarm gaan eten enz. Nu is mijn suikerspiegel goed, alleen ik mag geen extra zout nemen, dus chips zijn eigenlijk uit den boze.
Ik weeg nu 105kg en nog steeds bezig met afvallen, maar op een prettige manier, dus wel lekker eten, maar met kleinere porties, en bewegen door te fietsen zonder trapondersteuning.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
donkey
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 apr 2017, 11:39
Gender: Onzeker
Locatie: Heemskerk

Re: Suiker

Bericht door donkey »

kijk even in de bijsluiter van de hormonen die je gebruikt, bij testosteron staat het er in dat dit de bloedsuiker kan ontregelen, als je daarbij aanleg hebt (postuur/familiair) kan dit er voor zorgen dat het de bloedsuiker triggert
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Suiker

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ze meten altijd wel je bloedsuikers, dus er zal wel een mogelijk verband zijn.
Irene
Sophie89
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2014, 19:27
Gender: Vrouw

Re: Suiker

Bericht door Sophie89 »

Zoals je het zelf omschrijft zal het waarschijnlijk niet aan je leefstijl liggen (afvallen, koolhydraatarm), al is overgewicht wel een risicofactor. Ook erfelijkheid kan een grote rol spelen, te meer je zelf al aangeeft dat dit in je familie speelt (dit ligt wel aan welke soort diabetes in je familie voorkomt). Uitslagen van het lab zeggen niet alles, het is een momentopname. Ten opzichte van de vorige uitslagen heb je misschien van te voren anders gegeten, een ander tijdstip bloed laten prikken etc. Maar het is wel goed dat je hier alert op bent en dit bespreekt met de arts. Ik weet je uitslagen niet, dus ik kan verder niet zeggen of je diabetes hebt of aan het ontwikkelen bent. Verder moet je goed je gevoel in de gaten houden (kijk eens naar de symptomen van hypoglykemie en hyperglykemie).
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Suiker

Bericht door Anon20230219 »

Ben blij dat ik dit onderwerp tegen kwam want mijn echtgenote welke altijd al zwaar is geweest kreeg gisteren de mededeling dat HRT er vanwege de hoge suikerwaarde er voorlopig niet in zit.
Wel vreemd dat de huisarts hier nooit wat van gemerkt heeft want ze wordt regelmatig gecontroleerd dus ze heeft er knap de balen in.
In de periode dat ze geprikt werd gebruikte ze wel teveel suiker en heb haar daar ook een paar keer op gewezen maar ga niet als een politie agente de toetjes uit de handen slaan.
Nu heeft ze volgende week een afspraak staan bij de huisarts en krijgt ze medicatie de suiker naar beneden te krijgen.
Wel apart is dat ze het advies kreeg om minder alcohol te gaan gebruiken, als we eens in de 4 weken een biertje drinken is het veel.
Gebruikersavatar
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Suiker

Bericht door anna_ »

Sophie89 schreef: 21 feb 2021, 16:46 kijk eens naar de symptomen van hypoglykemie en hyperglykemie
die ken ik best goed vanuit mijn achtergrond als hulpverlener :D was vooral nieuwsgierig of mensen het herkennen in relatie tot hrt want dat was voor mij een onbekende (de relatie lijkt er ook niet te zijn overigens).
Lisa1973 schreef: 09 sep 2021, 11:22 Ben blij dat ik dit onderwerp tegen kwam want mijn echtgenote welke altijd al zwaar is geweest kreeg gisteren de mededeling dat HRT er vanwege de hoge suikerwaarde er voorlopig niet in zit.
Wel vreemd dat de huisarts hier nooit wat van gemerkt heeft want ze wordt regelmatig gecontroleerd dus ze heeft er knap de balen in.
In de periode dat ze geprikt werd gebruikte ze wel teveel suiker en heb haar daar ook een paar keer op gewezen maar ga niet als een politie agente de toetjes uit de handen slaan.
Nu heeft ze volgende week een afspraak staan bij de huisarts en krijgt ze medicatie de suiker naar beneden te krijgen.
Wel apart is dat ze het advies kreeg om minder alcohol te gaan gebruiken, als we eens in de 4 weken een biertje drinken is het veel.
wat een bijzonder verhaal zeg, hopelijk slaat de medicatie snel aan!
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Suiker

Bericht door Anon20230219 »

anna_ schreef: 09 sep 2021, 17:27
Sophie89 schreef: 21 feb 2021, 16:46 kijk eens naar de symptomen van hypoglykemie en hyperglykemie
die ken ik best goed vanuit mijn achtergrond als hulpverlener :D was vooral nieuwsgierig of mensen het herkennen in relatie tot hrt want dat was voor mij een onbekende (de relatie lijkt er ook niet te zijn overigens).
Lisa1973 schreef: 09 sep 2021, 11:22 Ben blij dat ik dit onderwerp tegen kwam want mijn echtgenote welke altijd al zwaar is geweest kreeg gisteren de mededeling dat HRT er vanwege de hoge suikerwaarde er voorlopig niet in zit.
Wel vreemd dat de huisarts hier nooit wat van gemerkt heeft want ze wordt regelmatig gecontroleerd dus ze heeft er knap de balen in.
In de periode dat ze geprikt werd gebruikte ze wel teveel suiker en heb haar daar ook een paar keer op gewezen maar ga niet als een politie agente de toetjes uit de handen slaan.
Nu heeft ze volgende week een afspraak staan bij de huisarts en krijgt ze medicatie de suiker naar beneden te krijgen.
Wel apart is dat ze het advies kreeg om minder alcohol te gaan gebruiken, als we eens in de 4 weken een biertje drinken is het veel.
wat een bijzonder verhaal zeg, hopelijk slaat de medicatie snel aan!
Tja ik hoor wel vaker dat ik bijzondere verhalen schrijf, dinsdag hebben we een gesprek met de huisarts en over 2 weken wordt ze weer door het ziekenhuis gebeld om vervolgens een nieuwe test te laten doen.
Laat weten hoe dat verder is verlopen.
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Suiker

Bericht door zuidwest »

Lisa1973 schreef: 09 sep 2021, 11:22 .... want mijn echtgenote welke altijd al zwaar is geweest kreeg gisteren de mededeling dat HRT er vanwege de hoge suikerwaarde er voorlopig niet in zit.
Wel vreemd dat de huisarts hier nooit wat van gemerkt heeft want ze wordt regelmatig gecontroleerd ....
Hmm, lijkt erop dat de huisarts niet echt heeft zitten opletten. Als je zwaar bent dien je regelmatig vanaf middelbare leeftijd cholesterol en glucose te laten meten.
Je schrijft dat ze regelmatig wordt gecontroleerd, maar ik vraag me dan af wat hebben ze dan gecontroleerd? Ik neem toch aan dat regelmatig het bloed is gecontroleerd, of niet soms?
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Suiker

Bericht door Anon20230219 »

zuidwest schreef: 09 sep 2021, 20:54
Lisa1973 schreef: 09 sep 2021, 11:22 .... want mijn echtgenote welke altijd al zwaar is geweest kreeg gisteren de mededeling dat HRT er vanwege de hoge suikerwaarde er voorlopig niet in zit.
Wel vreemd dat de huisarts hier nooit wat van gemerkt heeft want ze wordt regelmatig gecontroleerd ....
Hmm, lijkt erop dat de huisarts niet echt heeft zitten opletten. Als je zwaar bent dien je regelmatig vanaf middelbare leeftijd cholesterol en glucose te laten meten.
Je schrijft dat ze regelmatig wordt gecontroleerd, maar ik vraag me dan af wat hebben ze dan gecontroleerd? Ik neem toch aan dat regelmatig het bloed is gecontroleerd, of niet soms?
Nou ze kijken naar cholesterol voornamelijk maar de laatste keer kreeg ze haar uitslagen niet te horen omdat de assistent vond dat een ziek huisdier geen reden was een afspraak te verzetten.
Vorige week al 2x gebeld omdat ze last van haar bovenarm had maar echt erop acteren ho maar.
Ook is de praktijk na 2 uur in de middag alleen via een chat te bereiken.
Ik zou er graag willen vertrekken maar zie maar eens een andere huisarts te vinden..