Aanmelding bij PSYQ.

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3660
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Evy1946 schreef: 15 apr 2021, 10:32 Probleem is de wachttijden, v.d Vaart, Stepwork, VUmc, etc. Soms tot 70 weken. Die tijd heb ik niet.
Dus was PSYQ, de meest gunstige.
Het enige wat is wil is een bevestiging en dan HRT
Ook bedankt Timo
Ik ken hier meerdere verhalen van mensen die haast hadden en zich lieten leiden door de kortste wachttijden, maar doorgaans leveren omwegen geen tijdwinst op op de langere termijn. Zoals anderen ook al aangaven als je psychische ondersteuning nodig hebt is een omweg helemaal geen gek idee, maar als je je transitie wilt versnellen is het reguliere traject inclusief belachelijke lange wachttijden nog altijd het makkelijkst.
Irene
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door Lise »

Nate_0 schreef: 15 apr 2021, 21:21 In hun gesprekken met mij wekten ze soms trouwens de indruk dat dat anders zou zijn, maar ik heb alles uiteindelijk bij een gender team gedaan en een aantal maand vertraging opgelopen omdat ik dacht dat PsyQ kon helpen.
PsyQ vond bij mij, op basis van een flinterdunne telefonische intake van 10 minuten, dat ik beter af zou zijn bij persoonlijkheidsstoornissen dan bij gender. Kennelijk kwam ik telefonisch niet erg goed uit de verf.. Maar o ja, die afdeling zat al zo vol dat ze niet eens een wachtlijst meer hadden (in tegenstelling tot gender, waar je binnen een aantal weken terecht kon). Wel konden ze me op een wachtlijst voor een wachtlijst zetten, nou thanks.. Ik heb me daar officieel nooit afgemeld, maar ben ook nooit meer gebeld. Kortom, mijn ervaring was echt superslecht; ik heb me nog nooit zo in de kou gezet gevoeld. Gelukkig vond ik al snel via mijn huisarts wel een hele fijne psycholoog die me geweldig geholpen heeft en is alles toch nog in gang gekomen. Maar meer ondanks dan dankzij PsyQ.
Maar het kwam op mij destijds over alsof elke PsyQ vestiging maar een beetje voor zichzelf bezig is en er weinig samenwerking is tussen de vestigingen onderling. Qua wachtlijst, maar misschien ook wel qua behandeling. Misschien verklaart dat het verschil in ervaring in wat ze voor je kunnen doen. Dus daarom, goed checken vooraf!
Laatst gewijzigd door Lise op 15 apr 2021, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door KeepzD »

Excuus, in mijn vorige post haal ik compass en psyQ door elkaar. Beschouw maar als niet verzonden.. :oops:
Forever myself
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3660
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door Irene_de_Vreede »

DennisH schreef: 15 apr 2021, 21:44 Excuus, in mijn vorige post haal ik compass en psyQ door elkaar. Beschouw maar als niet verzonden.. :oops:
Conclusie aan PSYQ heb je niks als je verder wilt?
Irene
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door Jer158 »

Irene_de_Vreede schreef: 15 apr 2021, 21:47
DennisH schreef: 15 apr 2021, 21:44 Excuus, in mijn vorige post haal ik compass en psyQ door elkaar. Beschouw maar als niet verzonden.. :oops:
Conclusie aan PSYQ heb je niks als je verder wilt?
Psychologische ondersteuning tijdens het wachten is niet niets, maar voor medische transitie (hormonen, operaties, etc.) dikke kans dat ze je niet kunnen helpen.

Ik heb wel ooit 1 iemand gehoord die wel diagnose + verwijzing voor borstoperatie kreeg (en die bovendien werd geaccepteerd door Van Loenen), maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand dankzij PsyQ aan de hormonen kwam.
Hung her from the branches of a mango tree
Evy1946
Berichten: 218
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door Evy1946 »

Het pijnlijk om te lezen dat er zo'n enorme behoefte is en dat er nauwelijks ruimte is voor een behandeling.
Ik ga het gesprek met PSYQ in ieder geval aan. Mocht dat niet bevredigend zijn dan helaas.
Bij mij zitten mijn transvrouw gevoelens in mijn hoofd en lichaam, en zal dan zonder HRT het een plaats geven. Wel zal ik dan samen met mijn huisarts en verwijzing naar een endocrinoloog zoeken naar de beste oplossing.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3660
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik wens je veel succes, het is maar weinige gelukt om via de huisarts een verwijzing naar een endo te krijgen die dan ook nog hormonen gaat voorschrijven.
Irene
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door KeepzD »

Irene_de_Vreede schreef: 15 apr 2021, 21:47
DennisH schreef: 15 apr 2021, 21:44 Excuus, in mijn vorige post haal ik compass en psyQ door elkaar. Beschouw maar als niet verzonden.. :oops:
Conclusie aan PSYQ heb je niks als je verder wilt?
Ja, puur diagnosestelling dus. Maar meer helaas niet, zoals aangestipt is inmiddels.
Forever myself
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door Brownie »

Als je haast hebt met HRT kan je misschien beter inschrijven bij Adrie van Diemen. Zij schrijft voor zonder diagnose. Zoek maar even op dit forum op die naam :)
Evy1946
Berichten: 218
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door Evy1946 »

Dank je wel Brownie,
Ik heb Adrie van Diemen een email gestuurd.