Aanmelding bij PSYQ.

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Evy1946
Berichten: 219
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door Evy1946 »

Ik ben net gebeld door PSYQ, intake gesprek op 3 juni in Den Haag, duurt 1 uur met vooraf een vragenlijst.
Zelfs hier ben ik al blij mee
Gebruikersavatar
AlexanderV
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 nov 2020, 12:49
Gender: Man

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door AlexanderV »

PsyQ heeft psychologen en seksuologie die je kunnen helpen bij de psychologische aspecten van het proces. Maar ze doen niet aan doorverwijzingen en zijn er met name om de tijd te overbruggen tot je bij VU of ergens anders wordt geholpen. Toen ik er was (anderhalf jaar terug) konden ze me niet eens doorverwijzen naar iemand die een deskundigenverklaring kon geven voor het wijzigen van je BRP/geboorte akte. Dat heb ik uiteindelijk via De Vaart gedaan.

Dus als je behoefte hebt aan psychologische begeleiding tijdens transitie dan kunnen ze je wel helpen, maar voor het medische traject zul je je ook moeten aanmelden bij VUmc of andere gender teams.

Ik zelf heb in juli 2019 gevraagd om drie verwijzingen bij mijn huisarts. Een voor PsyQ zodat ik daar al mijn twijfels kon bespreken en begeleiding had in een moeilijke tijd van uit de kast komen en sociale transitie, en twee voor de belachelijk lange wachtlijsten van VU en Stepwork. Daarvan heb ik nog steeds niets gehoord.

Erg pijnlijk dat het allemaal zo lang moet duren, maar ik zelf heb geen shortcut kunnen vinden, die zijn er niet echt, zolang je alles via de verzekering wilt krijgen. Maar omdat de wachtlijsten zolang zijn raad ik je aan je zo snel mogelijk door te laten verwijzen, mocht je toch op een andere manier geholpen kunnen worden, dan kun je ze altijd laten weten dat je van de wachtlijst gehaald kunt worden.

Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
AlexanderV
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 nov 2020, 12:49
Gender: Man

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door AlexanderV »

Even over Adrie van Diemen: ik sta sinds november bij haar op een wachtlijst en kreeg laatst een mail dat ze tijdelijk helemaal geen nieuwe consulten meer doet. Opnieuw een oefening in geduld dus.
Evy1946
Berichten: 219
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door Evy1946 »

Al met al komen we in de eindeloze put van wachttijden terecht en dan is het niet gek dat er gekeken wordt naar alternatieven. Zelf ben ik terecht gekomen in nachtelijke zweetpartijen en huilbuien, door dat ik gestopt ben met androgel. Overgangs verschijnselen.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door Brownie »

AlexanderV schreef: 24 apr 2021, 23:20 Even over Adrie van Diemen: ik sta sinds november bij haar op een wachtlijst en kreeg laatst een mail dat ze tijdelijk helemaal geen nieuwe consulten meer doet. Opnieuw een oefening in geduld dus.
Ah ok dan ben ik niet de enige. Sta sinds begin okt op de wachtlijst en heb sindsdien niets meer gehoord.
Evy1946
Berichten: 219
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door Evy1946 »

Gisteren een intake gesprek gehad, duidelijk door de behandelaar gemaakt dat een diagnose wel gesteld kan worden maar geen medisch traject etc.
Ik heb de behoefte aan alleen een bevestiging dat mijn vrouwelijke gevoelens niet uit de lucht komen vallen.
Het gesprek was perfect, diepgaand en zoekend.
Voor hem was het geen verrassing dat er mogelijk sprake is van transgenderisme, ik krijg volgende week een vervolg intake gesprek.
Voorstel van hem om mij in het team te bespreken en mijn huisarts te informeren.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door Frederieke »

Klinkt goed, mooi dat je zo'n diepgang hebt kunnen bereiken. 👍
Evy1946
Berichten: 219
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: Aanmelding bij PSYQ.

Bericht door Evy1946 »

Vandaag een gesprek gehad met mijn psycholoog, zijn diagnose is genderdysforie, psychisch begeleiding is niet nodig, wel advies om met gelijkgestemden te praten , bv T-visie, transgender COC bijeenkomsten, en zoeken naar een relatie waarin mijn gevoelens passen.
Mij hoor je niet klagen over PSYQ den haag.
Geweldige psycholoog.